Auteur Topic: stragenmitsuko , sunny B12 1987  (gelezen 74045 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #60 Gepost op: 21:37:18, dinsdag 10 november 2015 »
Hier nog een foto van het oude systeem , met de mechanische benzinepomp , het oliedrukcontac t op de oliepomp en de afgesloten aansluiting voor de leiding naar de turbo .


Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #61 Gepost op: 23:11:35, dinsdag 10 november 2015 »
Geweldig wat een vakgewerk! Ben op dit moment bezig met een E15ET een deelrestaurati e geven voor een Belgische Cherry Turbo dus de onderdelen komen me weer heerlijk bekend voor. Fantastisch hoe je dit allemaal regelt!

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #62 Gepost op: 23:30:53, dinsdag 10 november 2015 »
Verdorie , had ik dat geweten dan had ik je gevraagd om die holle bout even op te meten , dat had me heel wat puzzlewerk bespaard .

Indien je er belangstelling voor hebt , ik heb nog wat E15ET spulletjes over die ik niet gebruikt .
Krukas , zuigers , afblaasklep , die dikke alu buis die dwars op de inlaat zit met een vermoed ik
stationairrege laar erop , koelwaterplaat met een extra sensor  , kleppendeksel met turbo erin gegoten ,
karter , krukaspoelie , vliegwiel ....

Pat

Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #63 Gepost op: 23:36:08, dinsdag 10 november 2015 »
Als je het over hebt en niet kan gebruiken ben ik zeker geïnteresseerd;)

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #64 Gepost op: 09:25:25, woensdag 11 november 2015 »
Ik zal alles verzamelen als m'n project klaar is , en dan komen we er wel uit .  ;)

Zou je eens kunnen kijken , op een E15ET zitten twee ventilatieaans luitingen op het kleppendeksel .
Waar gaan die naar toe .

De dunne gaat op een E16 naar de zgn PVC klep die achterop het inlaatspruitst uk zit ,
en de dikke gaat naar een aansluiting op het luchtfilterhui s .

Voor beide ga ik iets moeten verzinnen , want op het injectiespruit stuk is dat volledig anders ,
en ik heb het origineel niet .



Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #65 Gepost op: 09:38:38, woensdag 11 november 2015 »
Ik maak wel even wat foto's voor je vanavond of morgen wanneer ik weer in de loods ben geweest ;)

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #66 Gepost op: 15:52:38, vrijdag 13 november 2015 »
De stationair regelaar heeft ook een plaatsje gekregen .
In de inlaat is een net kanaal uitgefreesd , origineel nissan , dat
kanaal splitst zich eerst in twee , en vervolgens in tweemaal vier .
Jamer dat ik er geen foto's van heb gemaakt .
Op die manier wordt de statiionair lucht evenredig verdeeld over
de vier inlaatkanalen zonder dat de ene de andere gaat beinvloeden .
De klep zelf is een exemplaar van vdo , afkomstig uit een audi quattro .


De bedoeling is ook om op een later tijdstip het motormanagemen t de onsteking te laten controleren .
Hiervoor gebruik ik een dis ontsteking van een ford ( sierra , fiesta , escort ... )
Op de krukas wordt een triggerwiel gemonteerd  met 36 tanden , waarvan er een weggefreesd is .
De ford onsteking berekend aan de hand van die tanden en de missende tand waar de motor zich bevind .
en geeft dat signaal door aan de injectiecomput er .
De computer geeft als antwoord een signaal wanneer er moet gevonkt worden .
Simpel maar effectief .
Het systeem werkt met een dubbelvonk bobijn , dus geen aftakking meer op de nokkenas , geen stroomverdeler
geen bewegende delen , geen speling meer . 

Op de normale krukaspoelie van de E16 zitten twee extra riemschijven .
Eentje voor een airco , en eentje voor een servostuur .
Vermits ik geen van beiden heb , en waarschijnlijk ook nooit zal te pakken krijgen
heb ik  de poelies weggedraaid , en in het restant het 36-1 tandwiel gefreesd .

De missende tand moet op 90° voor het bovenste dood punt van de eerste cilinder staan .
Vermits we een tand hebben om de 10° betekent dat 9 tanden terugtellen , en die moet dan verwijderd worden.
Ik heb toch wel ettelijke keren nagerekend alvorens de frees erin te zetten .
De laatste foto laat het net gefreesde tandwiel zien op de freesbank








Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #67 Gepost op: 16:02:11, vrijdag 13 november 2015 »
Nog een kiekje van een complete ford edis onsteking .

Vroeger kreeg je ze haast gratis mee op de sloop.
Tegenwoordig worden ze voor grof geld verkocht op ebay .

Links de eigenlijke bobijn , met z'n boegiekabels .
Rechts een triggerwiel van een sierra met bijbehorende sensor .

Midden onderaan de edis module , het hart van de onstekling zeg maar .
Mét bijbehorende stekker .
Edis module's zijn relatief eenvoudig te vinden , stekkers zijn een groot probleem .
Je kan ze ook bij ford niet als wisselstuk kopen , enkel de complete kabelboom en dat is een dure zaak .



Offline 100nx driver

  • NCN Forum Member
  • ***
  • Berichten: 706
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #68 Gepost op: 18:00:28, vrijdag 13 november 2015 »
ga je met een megasquirt ecu draaien ?

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #69 Gepost op: 19:41:48, vrijdag 13 november 2015 »
Ja , die is op de vorige pagina te zien .
In de asbak  :smile:

Het is nog een megasquirt 1 met behoorlijk wat wijzigingen om
hem aan te passen aan mijn specifieke noden .

Pat

Offline 100nx driver

  • NCN Forum Member
  • ***
  • Berichten: 706
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #70 Gepost op: 09:55:03, zaterdag 14 november 2015 »
Tof z`n MS1,  Welke wideband lambda ga je gebruiken om hem af te stellen ?

heb zelf me MS2 v3.0 ook maar weer uit de kast gehaald om hem werkend te krijgen

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #71 Gepost op: 12:55:22, zaterdag 14 november 2015 »
zo'n 10 jaar geleden toen megasquirt pas begon was alles open source en vrij .
Toen kon je probleemloos zelf je megasquirt bouwen .
Ik ben in die periode nog een tijdje dealer geweest .

Dan kwam MS2 en is alles veranderd .  Zaten we met licencies , enkel op
officiele hardware , de nieuwsgroep werd een forum .... etc .   Toen is heel
het zaakje commercieel gegaan met officiiele dealers en zo  en kort daarop
heb ik er de brui aan gegeven . Prijzen gingen plots van pakweg 100€
naar 4 a 500€ voor een megasquirt .

Mijn MS1 dateert nog van de beginjaren , en is gebouwd op een zelfontworpen
enkelzijdige printpaat . Die is nooit commercieel aangeboden geweest , maar ik
heb wel de toestemming van de ontwerpers om die voor eigen gebruik te gebruiken .
Ik heb ook diverse auto's gehad die met dat ontwerp jaren probleemloos gereden hebben .
Oa een audi 100 op lpg en benzine , met een gewone smallband lambdasonde . .

In deze Nissan gebruik ik een innovate LC-1 waarbij  een uitgang de megasquirt stuurt , en
de tweede een ( goedkope ebay ) uitlezing op het dashbodrd .
Ook voor het afstellen van de lpg installatie was die lambda uitlezing zeer handig .



Als je problemen hebt met je ms2 , ik  heb nog alle wisselstukken etc in voorraad
en ruim voldoende ervaring om herstellingen te doen .
Zelfs MS2 chips vervangen op dat kleine printplaatje
MS2 heeft wel het enorme voordeel dat je veel flexibeler bent kwa sensoren etc .

Wat ga jij er mee doen ?

Pat

 


« Laatst bewerkt op: 13:03:53, zaterdag 14 november 2015 door stragenmitsuko »

Offline 100nx driver

  • NCN Forum Member
  • ***
  • Berichten: 706
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #72 Gepost op: 20:42:25, zaterdag 14 november 2015 »
Ik ben mijn  MS2 aan het opbouw voor een GA16DE en SR20,
En daarmee  zoveel mogelijk originele sensoren te gebruiken

Ik wil de optische toerental opnemer in eerste instantie behouden,  IPV 180 gaten schijf een 36 gaten schijf waarin 2 gaten dicht zitten om een 18-1 signaal
Als deze resolutie niet voldoende is ga ik over naar een 60-2 wiel op de krukas.
Er komt ook een dual mapping met E85 en alcohol sensor, External MAP sensor in het inlaat spruitstuk. en ook een LC1 als Lambda feedback.

Als datalogger ga een oude Samsung galaxy s2 gebruiken, met bluetooth communicatie en de MSdroid app.
En ik had het idee nog op basis van een arduino een CAN module te maken die EGT, en wat andere inputs. 

Het is ook leuk om te zien om meer mensen met Megasquirt`s te zien spelen, er zien tegenwoordig ook genoeg  ECU`s verkrijgbaar op basis van de MS2 zoals een KDFI, REW etc

« Laatst bewerkt op: 20:44:55, zaterdag 14 november 2015 door 100nx driver »

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #73 Gepost op: 22:12:28, zaterdag 14 november 2015 »
Idd , de originele schijf heeft veel te veel gaten en de ecu kan dat niet lezen .
36-2 zou perfect moeten werken . 

Alcohol heb ik ook ooit eens mee bezig geweest .
Ik kon toen liters isopropanol gratis krijgen dus dat leek veelbelovend .
Alleen zat er  teveel water bij en gaan distilleren zag ik echt niet zitten .
Ik heb wel eens een vatje pure geprobeerd , en dat ging behoorlijk goed .
Ik neem aan dat dat de reden is dat je de GA16DE op een eigen management
wil laten draaien , om op alcohol of flex te kunen rijden .


REW ben ik niet mee bekend , kdfi is een flagrante ms rip-off .

Heb je ergens een topic of website of zo over je ombouw ?

Offline 100nx driver

  • NCN Forum Member
  • ***
  • Berichten: 706
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #74 Gepost op: 13:57:04, zondag 15 november 2015 »
ER zijn genoeg tank stations die tegenwoordig E85 verkopen.   Ethanol percentage wisselt daar nog wel is van tijdens de zomer en winter maanden. Om goed om te kunnen gaan met de wisselde ethanol verhouding heb je wel een dual mapping nodig. Pure ethanol kost je bij grotere hoeveelheden 2 euro/Liter. 


In eerste instantie ga ik een GA16DE ombouwen, gewoon wat testen en proberen. Daarna gaat er een SR20 motor in de auto met GTI-r gaskleppen en hoge compressie zuigers om echt voordeel uit de E85 brandstof te halen.  Het doel is om een bmep van 14 bar te halen. en tot 8000 toeren. niet al te extreem.

Ik hou het verder niet echt bij, gewoon een beetje hobbyen in de avond uurtjes en weekenden