De stationair regelaar heeft ook een plaatsje gekregen .
In de inlaat is een net kanaal uitgefreesd , origineel nissan , dat
kanaal splitst zich eerst in twee , en vervolgens in tweemaal vier .
Jamer dat ik er geen foto's van heb gemaakt .
Op die manier wordt de statiionair lucht evenredig verdeeld over
de vier inlaatkanalen zonder dat de ene de andere gaat beinvloeden .
De klep zelf is een exemplaar van vdo , afkomstig uit een audi quattro .

De bedoeling is ook om op een later tijdstip het motormanagemen
t de onsteking te laten controleren .
Hiervoor gebruik ik een dis ontsteking van een ford ( sierra , fiesta , escort ... )
Op de krukas wordt een triggerwiel gemonteerd met 36 tanden , waarvan er een weggefreesd is .
De ford onsteking berekend aan de hand van die tanden en de missende tand waar de motor zich bevind .
en geeft dat signaal door aan de injectiecomput
er .
De computer geeft als antwoord een signaal wanneer er moet gevonkt worden .
Simpel maar effectief .
Het systeem werkt met een dubbelvonk bobijn , dus geen aftakking meer op de nokkenas , geen stroomverdeler
geen bewegende delen , geen speling meer .
Op de normale krukaspoelie van de E16 zitten twee extra riemschijven .
Eentje voor een airco , en eentje voor een servostuur .
Vermits ik geen van beiden heb , en waarschijnlijk ook nooit zal te pakken krijgen
heb ik de poelies weggedraaid , en in het restant het 36-1 tandwiel gefreesd .
De missende tand moet op 90° voor het bovenste dood punt van de eerste cilinder staan .
Vermits we een tand hebben om de 10° betekent dat 9 tanden terugtellen , en die moet dan verwijderd worden.
Ik heb toch wel ettelijke keren nagerekend alvorens de frees erin te zetten .
De laatste foto laat het net gefreesde tandwiel zien op de freesbank


