Auteur Topic: stragenmitsuko , sunny B12 1987  (gelezen 74044 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #30 Gepost op: 17:01:21, donderdag 30 oktober 2014 »
Het zit me echt niet mee met deze motor  >:(

Ik kan hem een tiental seconden laten draaien , op sterk verhoogd toerental want de carburator wil ook nog altijd niet ,
En dan loopt hij vast .

Gewoon klak gedaan , alsof je de sleutel omdraait

Als ik dan terug probeer te starten krijgt de starter de motor niet of nauwelijks rond .
Als ik ga voelen aan de krukas met een sleutel blijkt allse gewoon vast te zitten .
Enkele minuten wachten , en alles draait terug vlot rond , en ik kan weer een tiental seconden draaien  ???
Als ik de boegies eruit haal zijn ze vettig van de olie .
Oliedruklampje werkt , en gaat uit als de starter de kriukas  doet rondgaan . 
Ik krijg allezinds olie aan de nokkenas , dat kan ik checken via de olievuldop .
Ik heb 10W40 en 20W50 geprobeert zonder verschil . 
Ook een andere oliefilter geeft geen resultaat .

M'n buikgevoel zegt dat de zuigers in de boringen vastlopen maar hoe of wie of waarom ...
Ik sta eerlijk gezegd voor een raadsel hier .
De enige optie is alles terug uit mekaar halen en kijken of er iets abnormaals te zien is .

Zeer teleurstelend ....
Als het tegengaat kan ik terug op zoek naar een E16 , en die zijn bijzonder lastig om te vinden blijkbaar ...


Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #31 Gepost op: 16:27:38, maandag 01 december 2014 »
Update :

Ik heb de motor terug uit mekaar moeten halen .
Een van de hoofdlagers  was gewoon vastgealst aan de krukas .

Krukas laten slijpen , nieuwe lagers gekocht en heel het zaakje terug beginnen te monteren .

En dan plots als een donderslag bij heldere hemel .

De eerste keer dat ik de de krukaslagers gemonteerd had ben ik blijkbaar
beginnen te tellen aan de versnellingsba kzijde . Dus de nrs 1 en 5 en 2 en 3 waren onderling werwisseld .
Stom stom stom .
Nu , met alles op z'n juiste plaats draait de krukas veel losser .

Daarna alles gemonteerd , ingebouwd aangesloten etc ,
En vandaag voor de eerste keer rustig laten warmdraaien .
Laten afkoelen , nog eens laten warmdraaien etc .....

Motor start vlot en draait netjes stationair , komt mooi op toeren als ik gas geef .
Dus nu ziet het er een stuk beter uit .

Opgelucht , en voor een stuk boos op mezelf .
Maar ja , wie niks doet  zal ook geen fouten maken he .


Pat





Offline kenneth

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 495
  • Powned by NCN
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #32 Gepost op: 18:22:12, maandag 01 december 2014 »
Mooi dat hij nu toch lekker blijft draaien

Offline Prutsjanus

  • NCN Forum Member
  • ****
  • Berichten: 2238
  • TATI MOTORSPORT
    • TATI MOTORSPORT
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #33 Gepost op: 07:45:54, dinsdag 02 december 2014 »

Maar ja , wie niks doet  zal ook geen fouten maken he .


Juist ja, en zo'n B12 is een mooie auto om mee te oefenen!  :) Leuk dat je alles zelf doet! Oefening baart kunst! Nadat je een motor een paar keer van binnen hebt gezien, gaat 't steeds makkelijker om ze weer in elkaar te bouwen!  :P

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #34 Gepost op: 10:58:53, dinsdag 02 december 2014 »
Tsja , dit is niet de eerste keer dat ik zoiets doe .
Ik werk al meer dan 25 jaar aan -vooral audi- motoren .

Pat
 

Offline AJS

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 231
    • Carnold
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #35 Gepost op: 20:06:38, zaterdag 17 januari 2015 »
Hoe draait de motor intussen? Dit is een prachtig mooie projectwagen!

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #36 Gepost op: 20:56:12, zaterdag 17 januari 2015 »
Ik heb nog maar twee ritjes van 10 km achter de rug .
Twee keer naar de autokeuring , de tweede keer was alles in orde .
Nu is het wacten op een nuymmerplaat , die moet van de DIV ( belgie )
komen , en administatieve molens draaien langzaaaaam  .

Eerste indruk :
Auto heeft lange tijd nodig voor dat de automatsiche choke afslaat .
Koud rijden gaat moeizaam de eerste paar km .
Dat is omdat het elektrische verwarmingsele ment in de cvarburator kapot is
en dat is bij nissan niet meer verkrijgbaar .

Eens alles goed op temperatuur start en draait hij vlot  .
Het rijden  voelt een beetje tam aan , waarschijnlijk omdat ik met de
audi quattro's meer vermogen gewoon ben .

Nrplaat komt hopelijk volgende week toe , en dan  kan ik er echt mee gaan rijden .

Nog te doen :
op korte termijn
Benzinemeter en temp meter werken niet .
Rechter luidspreker in de deur werkt niet .
Linker achterste wielkast in de koffer , roestschade . 
LPG installeren

Op langere  termlijn
Weg met de carburator en overschakelen op megasquirt
elektronische brandstofinjec tie , benzine en  lpg .

Iemand toevallig nog een elektrische benzinepomp liggen ?


Pat




Offline kenneth

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 495
  • Powned by NCN
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #37 Gepost op: 17:41:52, woensdag 21 januari 2015 »
Als bij mij de sr20det erin gaat heb ik nog een ga16de motor kabelboom ecu en de bijbehorende benzinepomp te koop. De aangepaste motorsteunen mogen dan ook weg en heb er 2 v-bakken bij.
Ik moet erbij zeggen dat de motor wel wat olie verbruikt, dat kan ik voor je verhelpen tegen een meer prijs of dat doe je lekker zelf als je de motor toch nog niet ingebouwd heb.

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #38 Gepost op: 18:21:20, woensdag 21 januari 2015 »
Bedankt voor het aanbod , maar ik ga geen andere motor plaatsen net nu ik deze
helemaal gereviseerd heb . :)

Pat

Offline Prutsjanus

  • NCN Forum Member
  • ****
  • Berichten: 2238
  • TATI MOTORSPORT
    • TATI MOTORSPORT
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #39 Gepost op: 14:21:22, donderdag 22 januari 2015 »

Dat is omdat het elektrische verwarmingsele ment in de cvarburator kapot is
en dat is bij nissan niet meer verkrijgbaar .



Iemand toevallig nog een elektrische benzinepomp liggen ?


Ik heb ergens in een hoek misschien nog wel een E16 carburateur liggen, maar ik ben bang dat ik 'm na al die jaren al een keer heb weggegooid.

Waarom heb je een electrische benzinepomp nodig? Bij de E16 motor met carburateur zit er toch een mechanische benzinepomp op de motor?

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #40 Gepost op: 18:19:35, donderdag 22 januari 2015 »
Idd , een mechanische pomp die door een
hulp as wordt aangedreven en die levert ca 0.3 bar . 

Als ik ga ombouwen naar injectie heb ik een elektrische pomp
nodig die ongeveer 4 bar levert .

Pat

Offline Prutsjanus

  • NCN Forum Member
  • ****
  • Berichten: 2238
  • TATI MOTORSPORT
    • TATI MOTORSPORT
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #41 Gepost op: 19:19:39, woensdag 04 februari 2015 »
Als ik ga ombouwen naar injectie heb ik een elektrische pomp
nodig die ongeveer 4 bar levert .

Je hebt dan ook een andere tank nodig! Het openings-gat bovenop de tank is groter bij de injectie-versie, die met de pomp in de tank.

Of je boort een gat onderin je tank, last er een nippel op en plaatst een externe pomp....

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #42 Gepost op: 20:53:06, woensdag 04 februari 2015 »
Ah ?? dat wist ik niet .

Het tekeningetje in de werkplaatsboek en lijkt dezelfde tank met of zonder elektrische pomp .
In mijn wagen met z'n E16 is de bedrading ook duidelijk voorzien voor de elektrische pomp ,
ook al zit die er niet in .

Alternatief is uiteraard de mechanische pomp houden .
De mechanische pomp vult dan een mini tankje , een zgn swirlpot , dat in de motorruimte
geplaats wordt en daarin zit dan de hogedrukpomp .
Ik heb nog bosch en pierburgs liggen van diverse audi's .

Als je nog iets terugvind van die E16 carburator , dan hou ik me aanbevolen .
Auto heeft het lastig bij koude motor , en blijft zeer lang op verhoogd toerental
draaien . Mogelijk is het bimetaal in de automatische choke ook stuk .



Upadate , ik heb eindelijk m'n nrplaat , en ondertussen al enkele 100km gereden .
Alles lijkt normaal te zijn , very basic  leuk om mee te rijden .
Niet dat salon achtige gevoel van ene moderne wagen , maa nog echt autorijden :)
De sunny is ook bijzonder hard afgeveerd .
Tsja , in 1987 hadden ze nog geen verkeersdrempe ls natuurlijk .



Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #43 Gepost op: 15:19:18, dinsdag 10 februari 2015 »
Zo , de eerste paar 100km zitten er op , en de wagen begint merkbaar beter te rijden .
Nog steeds rustig uiteraard , we zijn nog aan het inrijden .
Motor draait almerkbaar soepeler , en de blauwe wolk bij het (koud)starten is volledg verdwenen .
De kapotte automatische choke blijft een probleem


De tankinhoudmete r en de temeratuurmete r werken niet . Was vanaf het begin zo  .
Een blik op het schema leert dat die twee meters behalve de zekering 1 punt gemeen hebben , nl
de spanningregela ar .
Hoogstwaarschi jnlijk is dat de schuldige .

Dashbord gedemonteerd , en ja hoor .
Zo dood als een pier .
Ik heb een nieuwe gemaakt  op een stukje gaatjes bord , en
nu werken de metertjes prima .
Altijd leuk als je zulke details eenvoudig kan herstellen .




Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #44 Gepost op: 15:22:59, dinsdag 10 februari 2015 »
Geniaal gedaan weer, echt een vakman!