Auteur Topic: stragenmitsuko , sunny B12 1987  (gelezen 74043 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #15 Gepost op: 11:19:03, zaterdag 04 oktober 2014 »
Oeps! Heftig. Overigens lijkt me het beste om het E16s blok te gebruiken ivm overmaatste zuigers. Hoop dat het goedkomt voor je.

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #16 Gepost op: 19:52:03, dinsdag 07 oktober 2014 »
Pech pech pech .....

De roestputjes in de E16 zijn dieper dan 0.2mm
En de grootste beschikbare overmaat zuiger is 0.5 , dus 0.25 op de radus .
De kans is vrij groot dat ik er net niet alles kan uitboren .
Dood en begraven met andere woorden .
Erg eigenlijk he dat enkele tienden op de juiste plaats een compleet blok kunnen
waardeloos maken .

De enige mogelijke oplossing is uitboren , een bus in persen en turug op maat boren .
Dat gaat me wat te ver voor eenwagentje van 27 jaar oud .

Dus wordt het de E15 met daarin de krukas met z'n hoofdlagers en de zuigers met drijfstangen
van de E16 . Drijfstanglage rs worden veravngen door nieuwe .
De vier boringen worden gehoond , en ik plaats nieuwe zuigerveren .
Dat is zo'n beetje de beste tussen oplossing die ik kan verzinnen .

Zo zie je maar , je weet waar je begint , maar waar het eindigt ....


Nu enkele dagen wachten op allerlei nieuw spul .

Pat 









 

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #17 Gepost op: 09:29:29, woensdag 15 oktober 2014 »
Kijk eens aan , allerlei doosjes met leuke dingen zijn toegekomen .
Ook , - puur toeval - nog wat boeken op de kop getikt .

Vandaag een dagje sleutelen :)


Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #18 Gepost op: 09:54:47, woensdag 15 oktober 2014 »
Goed bezig met de spulletjes!

Hoe gaat het met het honen van het blok?

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #19 Gepost op: 18:53:44, woensdag 15 oktober 2014 »
het honen is vrij goed gegaan , maar echt allles is er niet uit .
zoals gezegd , dit is het E15 blok , de E16 is niet meer te redden .
In combinatie met nieuwe zuigerveren gaat dat motortje goed lopen .
Om het echt perfectr te krijgen moet alles 0.5mm opgeboord worden , maar dat gaat me te ver
voor een 27 jaar oude auto .



E16 zuigers gemonteerd met nieuwe zuigerveren en nieuwe drijfstanglage rs .
De oude lagers waren nog net te doen , maar te slecht om ze te hergebruiken 
E16 krukas gemonteerd met de E16 hooflagers in het E15 blok met de E15 lagerkappen .
De hoofdlagers waren nog in prima staat dus die gaan er terug in .
Krukas trouwens ook , alles netjes binnen de toleranties

Daarna de eindflenezen met uiteraard nieuwe keerringen .
En stilaan begint het terug op een onderblok te lijken .




Carter was vies vuil smerig en verroest aan de buitenzijde .
Als we dan toch bezig zijn ....
Dit is de grondlaag , de eindlaag is zwart en die is nu aan het drogen .

Ik heb bewust de binnenzijde mee gespoten , want bij het verwijderen van de vloeibare pakking kwam de verflaag
gewoon mee .




Morgen verder ....

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #20 Gepost op: 19:22:41, woensdag 15 oktober 2014 »
gauw nog een kiekje met carter


Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #21 Gepost op: 08:32:03, vrijdag 17 oktober 2014 »
Verder met de opbouw .
Waterpomp , oliepomp ...
Ik had een kopset besteld , natuurlijk zitten daar de onderste pakkingen niet in .
Zelf snijden dan maar .


Koprevisie , naar mijn mening een van de leukste dingen die je aan een auto doet .
Kleppen nageslepen , nieuwe klephoedjes , kop gevlakt .
De geleiders zitten nog binnen de tolerantie dus die heb ik laten zitten .
Nissan gebruikt blijkbaar gietijzer voor de geleiders , ik ben brons gewoon .


Nieuwe koppakking , en aantrekken maar .
Aantrekken in vijf stappen , waarvan de laatste stap op graden .
Hier zie je ook goed dat het honen geen perfecte boring heeft opgeleverd .
Het ziet er wel erger uit dan het is hoor . 


Zelfgemaakte graden boog .


Motor en bak tesamen , bijna klaar om terug in de auto te takelen





Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #22 Gepost op: 08:41:47, vrijdag 17 oktober 2014 »
Heel erg goed bezig! Leuk om te zien hoe snel je het allemaal doet.

Overigens, het is heel erg belangrijk om de kop na de eerste keer draaien tot aan bedrijfstemper atuur nog eens na te trekken op 74nm. Vervolgens na 1000km ook absoluut de kop nog eens natrekken, ze willen vaak best wel eventjes werken!

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #23 Gepost op: 18:46:48, dinsdag 21 oktober 2014 »
Ik moet even wachten met de motor op een klepje dat bij nissan besteld
is , maar het duurt enkele dagen voor het hier is .

Vandaag de ophanging even onder handen genomen .

- Wiellagers zijn nog goed , schokbreker lijkt me ook OK . .
- Schokbreker stofkappen zijn volledig gedsintegreerd , dus twee nieuwe geplaatst .
- De geleidepennen in de remankerplaat zitten muurvast .
  Losgemaakt , gereinigd en gesmeerd .
- Stelbouten voor de caster even losgemaakt , en ingevet .
  Dat scheelt tijdens het uitlijnen .
- Remschijf was nog 7 mm . Een nieuwe meet 12 mm , de slijtagegrens is 10mm .
  Dus kunnen we veilig stellen dat m'n schijven aan vervanging toe zijn :) .
- En de stofkap van de fuseekogel was ook kapot . Ik heb zo'n universeel kapje gehaald ,
  en een verloopring op maat gedraaid . Ik weet het , die fuseekogels kosten amper 10€
  maar herstellen is nu eenmaal leuker dan vervangen .



 


Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #24 Gepost op: 18:52:39, dinsdag 21 oktober 2014 »
Dit is ook een leuke 

De scharnieren van de deur zijn waanzinnig uitgesleten .
Deur hang af en knarts bij het sluiten .

Gedemonteerd , en  uiteraard zijn de lagerbusjes uitgesleten , de onderste as eveneens .

Dus ik heb vier busjes vervaardigd in Forforbrons , en die in de scharnier geperst .
Busjes zijn iets langer dan de originelen , dan gaan ze ook minder snel slijten .
De onderste pen heb ik afgedraaid van 8 naar 7 mm , teneinde terug een its of wat ronde as te verkrijgen .

De deur gaat nu beter dan nieuw , en zal waarschijnlijk langer meegan dan de rest van de auto . .
Yes , daar doen we het voor ....






Offline x-trailrijder

  • Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
  • Berichten: 14353
  • Geslacht: Man
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #25 Gepost op: 20:07:22, dinsdag 21 oktober 2014 »
Vakwerk!!

Offline kenneth

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 495
  • Powned by NCN
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #26 Gepost op: 20:30:55, dinsdag 21 oktober 2014 »
Dat doe je allemaal goed en snel zeg

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #27 Gepost op: 09:29:35, zaterdag 25 oktober 2014 »
Nog enkele laatste foto's voor al dat moois weer onder de motorkap verdwijnt .

Daarna alles aangesloten , oliedruk manueel op peil gebracht , beetje benzine in de carburator
gegdruppeld en met bonzend hart die sleutel omgedraaid .

Motor slaat na enkel toeren vlot aan en spuwt een enorme blauwe wolk uit de uitlaat :)

Momenteel blijft hij niet draaien op stationair , dat heeft denk ik met de vacuumleidinge n en
de niet afgestelde ontsteking te maken .

Heeft iemand soms een vacuumdiagramm a ? Dat schijn ik  niet in de werkplaatsboek terug te vinden .

Pat







Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #28 Gepost op: 18:38:05, dinsdag 28 oktober 2014 »
Cardanassen kunnen ook wel wat aandacht gebruiken .

Rechterkant bakzijde is de stofkap gescheurd .
Beide wielzijden zijn nog intact maar door en door verduurd .
Linkerkant bak komt een smerige stinkende pap uit die eerder aan mayonaise doet denken
dan aan cardanvet .

Alles netjes gereinigd , nieuw vet ,nieuwe stofkappen ....

Ik heb maar 1 foto want het is lastig om het toestel te hanteren met je handen vol vet en andere troep .
Hier was alles net gereinigd , en net terug van een boterham dus met propere handen :)


Blijkbaar heb ik tussen de inlaat en de cilinderkop een koelwaterlekje .
Morgen maar eens terug demonteren en kijken wat er aan de hand is .

Stationair wil ook  nog steeds niet . Ik moet de motor boven 2500 toeren houden
of hij valt gewoon stil .
Ik verdenk de afslagklep op de carburator .
Die hoor ik niet klikken , ook  niet als ik er rechtstreeks spanning op zet .
Vastgeroest of defect ....
Best wel eigenaardig  want met de kapotte cilinderkop bleef hij netjes stationair draaien .









« Laatst bewerkt op: 18:45:57, dinsdag 28 oktober 2014 door stragenmitsuko »

Offline stragenmitsuko

  • NCN Forum Member
  • **
  • Berichten: 65
Re: stragenmitsuko , sunny B12 1987
« Reactie #29 Gepost op: 18:43:59, dinsdag 28 oktober 2014 »
Heel erg goed bezig! Leuk om te zien hoe snel je het allemaal doet.

Overigens, het is heel erg belangrijk om de kop na de eerste keer draaien tot aan bedrijfstemper atuur nog eens na te trekken op 74nm. Vervolgens na 1000km ook absoluut de kop nog eens natrekken, ze willen vaak best wel eventjes werken!

Ah dat is goed om te weten . Ik had al zo'n vermoeden dat dat nodig ging zijn .
Immers , nissan gebruikt geen rekbouten .
Komt jouw info uit een latere richtlijn ? In mijn wp boek staat er niets over natrekken .