Auteur Topic: Kleine kennismaking en gelijk een (grote) vraag.  (gelezen 12736 keer)

Offline Nivard

• NCN Forum Member
  • *
Kleine kennismaking en gelijk een (grote) vraag.
« Gepost op: 20:23:10, woensdag 07 oktober 2015 »
Hallo,

Mijn naam is Nivard, ben 25 en ik rijd al (sinds ik mijn rijbewijs heb, ong 5 jaar geleden) in een fijne Nissan Almera 1.5.  Ik ben erg gehecht aan de auto en het merk uberhaupt en wil hem dan ook het liefst niet wegdoen.

En dan nu de vraag( vrij snel I know), helaas is vandaag bij het uitlezen bij de nissan dealer gebleken dat mijn distributieket ting hoogstwaarschi jnlijk kapot gaat. De krukassensor geeft een storing aan, maar ik heb deze al 2 dagen geleden vervangen samen met de nokassensor, de bougies en wat andere dingen. Nu heb ik een nieuwe ketting gezien, niet te duur, maar ik vroeg me af of iemand weet of het iets anders nog kan zijn(motorlampje blijft branden) . De auto schokt ook enorm in zijn 1 en 2, en af en toe in zijn 4. Daarnaast houd mijn lieve nissan ook steeds vaker in, bv als ik in zijn 4 op de snelweg rijd(invoegstrook bv) dan blijft hij hangen op 70 km/ 80 km per uur en gaat niet omhoog noch omlaag tot ik of mijn koppeling even intrap(voor de toerenteller, wat al niet goed is voor de auto in mijn ogen) of ik moet doorschakelen naar zijn 5, op dit moment rijd hij dan weer normaler. En als laatste voor ik het vergeet, slaat de motor af en toe gewoon af als ik hem start met mn koppeling ingedrukt( toerenteller balanceert onder de 1000 toeren en soms dicht bij de 0( dus totaal niet stationair) tot ik even een paar meter gereden heb. 

Mocht ik toch de ketting moeten vervangen, heeft iemand hier ervaring mee(bv hoe ik hem op tijd moet stellen)?

Volgens mij heb ik alles gehad, en hoop dat iemand van jullie medeforum&Nissan lovers kan helpen. Hoor het graag.

Toedels :)

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • NCN Paparazzi!
Re: Kleine kennismaking en gelijk een (grote) vraag.
« Reactie #1 Gepost op: 22:30:17, woensdag 07 oktober 2015 »
Weet niet of je de mogelijkheid hebt om codes uit te lezen?
Dan weet je zelf ook wat meer.
Ik heb in het verleden op andere auto's wel eens de luchtmassamete r moeten vervangen.
Maar weet niet of ze op de QG15DE stuk gaan...
Codes zeggen in ieder geval wat. :smile:

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23:14:41, woensdag 07 oktober 2015 »
Allereerst, welkom bij NCN!

Vervelend van de Almera! Ik kan me voorstellen dat de problemen door de ketting worden veroorzaakt maar die luchtmassamete r is absoluut ook een kwaal. Hoeveel heeft de auto gelopen als ik vragen mag? Veel succes in ieder geval en hoop dat je nog even door kan rijden met de Almera!

Groetjes,

Rens

Offline Nivard

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23:17:39, woensdag 07 oktober 2015 »
Hey bedankt voor het welkom heten en de reacties.

De auto heeft ong. Ruig 150k gelopen, iets minder, nog niet echt gekeken vandaag.

Luchtmassamete r is overigens ook vervangen voor een nieuwe(niet sloop)

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23:21:04, woensdag 07 oktober 2015 »
Hmm! En de auto heeft altijd elk jaar of 15.000km z'n beurtje gehad?

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • ja
    • Van Leijden
« Reactie #5 Gepost op: 00:52:04, donderdag 08 oktober 2015 »
De klachten in motorgedrag die je omschrijft wijzen inderdaad op een opgerekte ketting.

Grof gezegd zet je de 1e cilinder op ontsteken, merkteken op de krukaspoelie tegenover het merkteken op het deksel.
Staan de nokken van de 1e cilinder omhoog dan staan ook de merktekens op de nokkenassen bovenaan. Staan de nokken omlaag dan moet je de krukas een rondje draaien.

Als je alle merktekens op de tandwielen ziet en je ziet ook de gekleurde schalmen op de ketting dan zal het denk ik wel voor zich spreken.

Offline Nivard

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17:00:24, zondag 11 oktober 2015 »
Goeiemiddag, beetje late reactie..

Ik heb een vriend(die veel van autos weet) even laten kijken en hij zegt dat er totaal geen speling op de ketting zit. Nu zegt hij dat ik een nieuwe gasthuisklep moet halen en het daarmee moet proberen en zien of dat werkt.

Updates volgen :)

Alvast bedankt voor de reacties overigens!

Offline xleonl

• NCN Forum Member
  • Mitsubishi Colt CZT
    • Facebook
« Reactie #7 Gepost op: 20:27:49, zondag 11 oktober 2015 »
Het is een gasklephuis ;)

Daar zitten veel sensoren e.d. aan maar de LMM is de belangrijkste en die heb je al vervangen

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • ja
    • Van Leijden
« Reactie #8 Gepost op: 21:56:55, zondag 11 oktober 2015 »
Heeft die vriend ook ervaring met auto's of doet hij maar alsof??

Als de kettingspanner zijn werk normaal doet zit er ook (nagenoeg) geen speling op de ketting. We hebben het hier over een ketting die langer wordt door slijtage. Dat drukt de spanner er wel uit. Door het lengte verschil is er een grotere afstand tussen twee punten.

Als de spanner een cm of meer uit het huis steekt kan je de ketting beter vervangen.

Offline Villa

• NCN Forum Member
  • **
  • Datsun- & MicraFan,
« Reactie #9 Gepost op: 01:46:30, maandag 12 oktober 2015 »
Heeel hartelijk welkom en veel plezier hier Nivard ;)