Dank u heren.
Ik ben er toch wel blij mee, qua uiterlijk sowieso al wel, hoewel enige afwerking wel noodzakelijk is, zo waren de meegeleverde boutjes voor de downpipe dermate lang dat er 1 omhoog moest steken, anders past dat niet, wat wel wat apart is. Maar wat wil je voor $149.99 ex verzenden.
Ik krijg het op de katalysator net niet gesloten, massadraad had ik stuk getrokken, deze zit nu met een kroonsteen en dat is echt geen duurzame oplossing. Wel even met ductape en 2 tiewrapjes, maar toch weer paar millivolt verlies op de lambda.
Het rijden voelde wat vreemd aan, een partij trilling er bij, wel meteen het gevoel, ahhh, dat lek is tenminste (zo goed als) weg. Echter, het leek wel of is zo dat hij inhoudt ergens boven de 5000. Het gaat steeds beter, maar of de ECU moet toch een beetje leren nog of/ en het is dat de oude motor toch even heeft van verhip, wat gebeurt hier.
Dit omdat de trillingen dag 3 al een stuk minder zijn geworden. Dat inhoud probleem komt ook steeds hoger te liggen. Automatisch ging ik niet meer WOT rijden, het had ook geen zin (hoewel met een race dit wel zin heeft) Ik weet niet hoe goed uit te leggen. Ik vergelijk het met paard rijden, je kan je knol afraggen en dan zegt hij halverwege doe het lekker zelf of je geeft de sporen en je rijdt de wereld uit er mee.
In elk geval met 2 ton en ketting welke hier en daar zijn momentjes heeft en 1 hydraulische klepstoter die op alle dagen van de week, schijnbaar random een maandagochtend gevoel heeft, ben ik blij dat het nog steeds heel is. Alle mogelijkheden om dit zo te houden zijn door mij genomen, zoals blok reinigen inwendig en opnieuw inrijden na 5 jaar stil staan. Het gekke is dat het soms klinkt als een gammele boemeltrein (bij stationair) na flink heet stoken en dan weer als een tevreden spinnend poesje. Leek gisteren wel nieuw en ik had toch wel even mijn best gedaan de brandstofmeter te laten duiken. Wat het is weet ik nog steeds niet, heb al meer dan eens gepost en daar komt geen antwoord uit. Ketting stond helemaal strak toen ik het deksel lichtte, maar dat moet binnenkort weer, voor de Forte.
Blok uitelkaar halen is geen optie, of enkel de distributie doen is geen optie, dat gaat (te) lang duren. Uitbesteden is al helemaal geen optie :P
Oh en het sprintje vanuit stilstand (niet redlinen, maar heel GT optrekken) whoaa!! en door de stad op rustig tijdstip aan het asfalt kleven, rotondetjes nemen en bochtjes maar ook het remmen voor hobbels en wat zigzaggen door het verzakte gebied, op de motor remmen gaat echt ietsje minder (dit gevoel was wel snel weg bij mij) en overal waar je de max. snelheid haalt, ligt dat allemaal iets hoger, dus weer betere remmen nodig/ harder trappen. Op de vaste punten van mijn testrondje met het genoemde GT rijgedrag (dus niet blind raggen, maar brandweerauto stijl) 5 tot 10km hogere eindsnelheden. Op een andere weggebruiker rijden gaat ook een stuk makkelijker nu, dus dat is ook weer iets om aan te wennen en donders rekening mee te houden. Zo ook het met links en rechts kijken wat op een circuit een stukje minder van belang is, echt noodzaak, je ragt zo een kruising op waar stoppen niet meer mogelijk is in het geval je even een dode vlek in je oog had (wel kijken en iek, toch medeweggebruik
er en ingrijpen) geheid dat je er dan wel op zit. Dus in 1 woord: ge-wel-dig! Wat een uitlaat zeg, dan te bedenken dat de kat er nog op zit en de rest van de uitlaat niet veel soeps is. Overigens kan ik je dit onderdeel aanraden ook voor de 1.6i, voor die prijs. Ik weet niet of die er voor je is. Als je op 450 euro komt kan je beter een SR20DE swapje doen, dat motortje is even kietelbaarder dan de zeer betrouwbare en toch ook niet misselijke GA16. SR20's willen wel stuk, zeker met lompheid

@Ginko
Die doorzichtige slang kon ik per 5 meter of zo kopen bij Brezan dus ik zei doe mij maar 1 meter vacuum slang dan. Op de gok 8mm gekocht en dat sluit prima. Die doorzichtige slang was 6mm dacht ik. Nu wilde de slang nog wel los, maar een paar dagen later zat hij vast genoeg voor gebruik in de auto. Ik vind Gates slang mooi spul.
De bedrading kan je ook per 5 meter kopen bij Brezan, speciaal voor automobielen. Dat lijkt mij wel verstandig, de ommanteling is wat taaier en beter bestand dan het gewone vinyldraadje en ook is de geslagen koperkern wat strakker, dus dat wil ff beter met een Amp connector. Pak dat compressortje er bij en dan zie je als het goed is ook 2 van die lipjes, daar kan je ''Amp stekkertjes'' voor halen. Praxis heeft het ook. Wel raadzaam het koperdraad iets door te steken en mocht je geen Amp tang hebben ga dan zeker naar Praxis, daar hangt een doosje met een berg connectorjes en zo'n tang. Let op de dikte van de bek van de tang. Die blauwe Lux bij de Praxis voldoet prima. Met die dunnere tang die echt el cheapo is knip je eerder de stekker in tweeen dan dat je een goede verbinding maakt.
Sommige zaken verkopen overigens alles per meter, zo een zit er ook bij jou in de buurt. Stek het koperdraadje wat te ver door het stekkertje zodat je er nog een klontje soldeer op kan doen, dat is echt wel raadzaam onder de motorkap.
Als je die toeter meebrengt naar Brezan krijg je ook alles mee van ze er voor. Ik weet alleen niet wat zo voor een Amp tang rekenen, die van de Praxis voldoet prima, wat Brezan je aanbiedt is meestal iets duurder of zo belachelijk duur maar dan heb je ''het merk'' Amp tang waarschijnlijk, want dat kunnen ze ook goed bij Brezan. Vraag maar eens wat die garagekrik kost. Dat is zo krom bij ze, 5 meter slang verkopen en krikken waar jij en ik na 200 jaar gebruik nog geen noemenswaardig
e slijtage mee hebben maar het is wel een retail zaak :P
p.s. Het motorgeluid. Komt eindelijk weer uit de einddemper, hoewel een partij geluid er bij van voren er ook wel is, lijkt ook wel minder. Met stationair stuiter ik nog harder de auto uit (vooral met opgewarmde motor) maar mijn achterste motorrubber is ook echt poeier. (Wordt nog vervangen) dus dat trillen heb ik veel erger dan mensen met goede motorsteunrubb
ers. Dat uitlaat geluid, mooie whoeemmm petjoemm doet het, enig geluid van het lek op de kat is waar te nemen, maar ik denk dat ik alle hitteschilden voor de uitlaat wel weg ga halen, scheelt weer een paar kilootjes. Wat ik nu helemaal zie zitten is de rest van de uitlaat ook 2.5" inch maken (1.6 is 2.25" aan te raden) het kan stil, mooi vol en laag en dus bruut. Dit alles op een Sebring einddemper waar ik geen afstand van wil doen. Geen ghettopijpje (hoe durven ze zo'n ding Japstyle te noemen ::)) van 34,95 van Marktplaats