Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: jeroenP11 op 22:23:24, zondag 16 augustus 2015
-
Hallo allemaal,
Ik ben Jeroen kom uit omgeving Utrecht en ben een zeer tevreden eigenaar van een p11 – 144 met de bekende SR20DE.
In de inmiddels 5 jaar dat ik nu in de primera rijd is er al het een en ander aan de auto aangepast. Hierover zal ik later meer laten zien.
Dit is de auto toen ik deze kocht,
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-YG4V8ICW.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-L8DRU6T6.jpg)
En zo staat die er nu bij.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-EC8ESYPF.jpg)
-
Welkom!
Even je foto's ergens online zetten, en de link hier plaatsen ;)
-
Probleem gevonden, foto's zichtbaar!
-
Welkom!!
Ziet er goed uit mooie wagen !
-
Welkom op het forum.
-
Welkom. Nette primera. :smile:
-
Dank voor de reacties!
Zo weer even wat tijd vrij gemaakt om is wat neer te zetten wat er in de jaren allemaal aan de primera gedaan is.
Ik was in het begin niet van plan zo veel te gaan doen omdat ik een auto wou hebben die naar mijn mening wat beter geschikt was voor zulke modificaties. Maarja zo zeg ik nog wel is regelmatig shit happens
en ja shit happens :hamer: Wat een fijne auto om mee te rijden en zeker na sommige aanpassingen! Heerlijk :thumbsup:
Na dat ik de auto gekocht had en een paar weken lekker rond gereden had kwam ik erachter dat de nieuwe banden op de auto van het merk goedkoperommel.nl was. Een bocht met advies snelheid 80 km/h was verstandiger om te nemen met een snelheid van 60 km/h en dan was het wegdek nog droog. Omdat het toch wel zonde was om de banden zomaar te vervangen aangezien ze nieuw waren had ik maar besloten om ze snel op te rijden. Dit heeft dan ook maar tussen de 10 en 15k aan kilometers geduurd. We hebben er dan ook wel aardig wat lol mee beleeft :puh2:
Omdat de bandjes inmiddels wel snel kaal waren en er weer een APK in de agenda stond moesten er dus nieuwe banden komen. maarja weer het shit happens en bij die banden moesten natuurlijk ook nieuwe velgen :smile:
Uiteindelijk gekozen voor een set 17" Borbet velgen in het mat antraciet met Hankook Ventus v12 evo banden met de maat 215 40 17.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-JIBXLYJT.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-VTRPVCL8.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-PHKL3FZA.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-S34TT6QV.jpg)
De nieuwe banden maakte zo'n groot verschil dat ik mij erg verbaasde hoe de wegligging verbeterde en hoe lekker de primera (sportief) rijd. En ja dan krijg je na wat spelen wel langzaam trek om het volgende aan te passen.
Omdat mijn midden pijp op de lasnaad van de einddemper was doorgerot en het toch wel leuk klonk om zonder eind demper te rijden moest er maar een nieuwe uitlaat komen. Daar was de politie het ook wel mee eens :devilish:
Na een tijd zoeken kwam ik uit bij mandrel exhaust systems in de U.S. Dus dacht doe is gek en heb deze besteld met een nieuwe cat en eind demper. Zo zag ik dat er een aantal mensen hier op het forum met een magnaflow einddemper rijden (mooi geluid overigens) dacht ik van, ik neem wat anders en koos de borla demper. Is het niks dan kopen we weer wat anders :smile: (Uitlaat maat 2.5")
Spullen waren binnen, weekend erop gelijk maar monteren. Helaas regende het en werd de regen naar binnen geblazen dus maar met een beetje hobby bob geknoei een regen vanger gemaakt. Hadden we eerder moeten doen maar werkte uiteindelijk prima :puh2:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-WGBSUXKM.jpg)
Oude uitlaat:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-MRGYXGXD.jpg)
Nieuwe uitlaat:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-ADLL6DMV.jpg)
Helaas was ik niet helemaal te spreken over een aantal punten van de uitlaat. De flenzen waren niet van RVS, de schuif verbindingen waren niet netjes, een las was niet goed, hier zat een gaatje in, :frown: Niet helemaal netjes maar uiteindelijk wel alles onder de auto weten te hangen.
Later in het jaar toch wat gezeik met de uitlaat gehad, klemmen bleven niet zitten, lekte teveel, enz enz. Na een hoop irritatie besloten om het maar gelijk goed te doen. Omdat ik de midden demper verwijdert had en toch op langere duur niet echt prettig was maar gelijk een nieuwe midden demper mee besteld.
Om het makkelijk te houden foto!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-NOZFX6SY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-GE6QSUCR.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-7CMEWXBI.jpg)
Dit was het even voor vanaaf, later meer!
Fijn weekend!!!
-
Nette velgen. Lekker bezig geweest! Is dat een sportkat of een decat? :smile:
-
Het is een sportkat, het spruitstuk moest ook nog gedaan worden en om geen storing te krijgen i.v.m. labda deze laten zitten.
-
Mooi hoor, wat zijn je volgende plannen?
-
Op moment niet zoveel, ben paar weken geleden met een maat van me begonnen aan een trackday auto. Hier zal ik later wel een topic over maken. En er is nog het 1 en ander gedaan wat ik nog niet gepost heb. ff de foto's bij mekaar zoeken :puh2:
Moet nog een schade laten herstellen van 4 weken geleden, wacht nog op het geld. Verzekeringen :hamer2: :'(
-
Zo weer even een update.
Nog het laatste stuk van het verhaaltje over de uitlaat. Wegens een gas probleem van het tig las apparaat zijn niet alle lassen netjes geworden. Helaas waren we al gestart met het aanpassen van de uitlaat en moest deze ook af. uiteindelijk met wat bakken en braden het beste ervan weten te maken.
Excuus voor de slechte foto's :frusty:
Freeflow midden demper (Simons)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-U6ZSAS6D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-XCKGKT6C.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-LMRLKJE8.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-3KJLOKZ3.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-37UZQTAA.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8ZI6ZKZA.jpg)
Verder heb ik nog een audio upgrade gedaan.
Voor:
(http://www.pimtensen.nl/view_img.php?id=7159&nom=0)
MTX T6S-652
16,5cm 2-weg componenten systeem
Thunder 6000-lijn
Maximaal vermogen: 400 Watt
RMS vermogen: 100 Watt
Frequentie bereik: 44Hz - 25kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 93dB
Inbouwdiepte: 69mm
Achter:
(http://www.pimtensen.nl/view_img.php?id=7155&nom=0)
MTX T6C-693
6'' x 9'' 3-weg triaxiaal speaker
Thunder 6000-lijn
Maximaal vermogen: 480 Watt
RMS vermogen: 120 Watt
Frequentie bereik: 27Hz - 25kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 94 dB
Inbouwdiepte: 76.5mm
Onder de bestuurders stoel:
(http://www.pimtensen.nl/view_img.php?id=4989&nom=0)
MTX RT60.4
4-Kanaals Klasse A/B Versterker
RMS vermogen @ 4 Ohm: 4 x 60 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 4 x 90 Watt
RMS vermogen gebrugd @ 4 Ohm: 2 x 180 Watt
Frequentie bereik: 20 Hz - 30 kHz
THD+N: < 0.1%
S/N Ratio: >80dB
Low-Pass Crossover: 40 Hz - 400 Hz, 12dB Variabel
High-Pass Crossover: 40 Hz - 400 Hz, 12dB Variabel
Ingangsgevoeli gheid: Max. 6V
High-Level Ingang
Afmetingen: 364 x 180 x 55mm
Dit allemaal aangestuurd door een. Pioneer DEH-X8500DAB
(http://www.pioneer.eu/images/products/caraudio/pioneer/deh-x8500dab_hero_1_detailpage.jpg)
Ik had een 10" subwoofer geleend van me neef, Deze had een max vermogen van 360W. Of het door de versterking komt of het lage RMS vermogen, maar de subwoofer had het op hogere volume moeite met bij houden.
Met de planning om dit aan te passen ben ik op een leuke vondst gekomen van een kennis die nog wat had liggen.
Namelijk:
2x de audiobahn aw1571t
(http://www.audiobahn.com/images/products/P2/AW1051J.png)
(Afbeelding als illustratie)
Hifonics BX1000D Brutus Class-D Series Monoblok met Zeus 1.5 Farad condesator.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-4G4FIDFI.jpg)
Dit heb ik over mogen nemen voor een prijs waar ik 1 set speakers nog niet voor kon betalen. Nog niet zo gek dacht ik zo.
Het was meer dan ik wou hebben maar dan hebben we dit ook is een keer gehad :puh2:
De condensator weg gewerkt bij de bestuurderssto el en de monoblok versterker onder de passagiers stoel. Zo had ik mooi de ruimte om alleen in de kofferbak een kist te maken met alleen de subs. Hier ga ik de volgende keer wat meer over laten zien, misschien voor sommige wel interessant aangezien de kofferbak van de primera geen fijne vlakke bodem heeft voor een kist.
Keep ya posted!
-
Leuke set zo. :smile:
Ben zelf helemaal weg van Audison, dat gebruik ik nu.
Daarvoor Audio System en Hertz gehad.
Over je kist is eigenlijk heel simpel.
Een 28/32 Standaard Necom kist is prima en die kun je mooi in de hoek kwijt. :yummie:
Heb ik nu ook met een Cerwin Vega Sub, die ooit word vervangen door een JL W7AE oid.
-
Heb het 1 en ander gezien, zijn hier mooie systemen wat mensen gebouwd hebben. En dat Audison is zeker prachtspul.
Ik heb een custom kist gebouwd tegen de achterbank aan met de 2 subs erin. Hierdoor is het breedste deel van de kofferbak nog bruikbaar. Heb er aardig wat ruimte aan over weten te houden. De kofferbak ligt vol maar gok tussen de 40% - 60% aan ruimte over te hebben voor andere rommel wat in de bak rond zwerft haha :smile:
Heeft 3 dagen tijd in gezeten met bouwen, bedraden/monteren en bekleden.
-
Top man, heb je nog plaatjes van je install? Productplaatje s zijn ook maar productplaatje s! :smile:
-
Van de audio heb ik helaas niet echt wat van staan. Heb ooit wel foto's van verschillende mods gemaakt maar dat staat op 3 a 4 verschillende apparaten. Ben momenteel aan het uitzoeken en sorteren. Zodoende besloten om dit topic aan te maken :puh2:
Heb wel de afbouw van me sub kist staan, bekleden en afmonteren. Dit wordt het volgende waar ik wat over ga poste samen met het onderstel.
-
Welkom! Mooie primera heb je daar en goed bezig met de mods. Keep us updated!
-
Welkom! Mooie primera heb je daar en goed bezig met de mods. Keep us updated!
Dank u, gaat zeker goed komen. Heb nog een hoop foto´s staan :shiny:
Top man, heb je nog plaatjes van je install? Productplaatje s zijn ook maar productplaatje s! :smile:
Heb nog even gezocht in tussen alle foto´s maar helaas. niks kunnen vinden over de speakers, heb wel 1 verdwaalde foto gevonden van de 2 versterkers en wat bekabeling.
of zoals ik het noem: georganiseerde chaos :puh2:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-X3PLRMQY.jpg)
Dan heb ik nog een stuk over de bouw van de sub kist. Helaas ook hier alleen foto's van het afwerken/bekleden/eindresultaat. :'(
De sub kist die gebruikt werd door de vorige eigenaar heb ik uit mekaar gehaald en helemaal hergebruikt. Enkel met een paar kleine stukken aangevuld met wat er nog in de schuur lag. Zo heb ik samen met mijn oom deze kist in elkaar weten te zetten. Hierdoor zit de kist misschien wat anders in mekaar dan andere zouden doen zoals de achterste afdek plaat. Deze bestaat namelijk uit 2 stukken, dit was om zo efficiënt mogelijke met het MDF om te gaan.
Voor de maatvoering van de bodem en de hoek aan de achterkant (vanuit kofferbak gezien tegen de achterbank) heb ik gebruik gemaakt van een stuk stevig papier (soort karton) om een mal te maken. Deze net zo lang lopen knippen tot ik de juiste maat had. Daarna de ruimte tussen de veer torens gemeten om zo de hoek te bepalen die je nodig hebt tussen de wand <-> bodem en wand <-> achterplaat.
Voor de bodem hebben we gebruik gemaakt van 3 x 12mm MDF. Dit net zo lang wezen schaven en schuren tot deze overeen komt met het papieren mal. Dit was nodig omdat de bodem van de prim een curve heeft naarmate deze naar de achterbank toe gaat.
Omdat de 2 subs 15" groot zijn wat niet paste i.v.m. met de hoogte met de hoedenplank speakers hebben we deze onder een hoek achterover laten hangen. Dit probleem zal je niet hebben ten opzichte van 10" of 12" sub
Zelf vindt ik dit persoonlijk erg mooi staan.
En omdat het zo wel genoeg gelul is FOTO'S!!! enjoy :thumbsup:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-3PTBHN7E.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-VIT443ON.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-PYDD4PZX.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-JXFDQPAY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-DIHVRU78.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-R3FZNGMH.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-CUTEIFRS.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-HELBV8XC.jpg)
Voor het precisie werk en dank aan mij moeder.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-Q8HBPVK4.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8DDYUGXY.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-7Z7IMAVM.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-464SXLQC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-YNEXHWFT.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-6SOBDPF6.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8VAHOLB6.jpg)
En met trots het eind resultaat:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-L3QXQG6O.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-PW3ZD7MD.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-LK7PO73K.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-DSAZH7T6.jpg)
Het eind resultaat in de auto:
toen was het opgeruimt :puh2:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-4GDYU6XI.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-IHY4IJQC.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-WCGXEJXJ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-FCQMXJLZ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-DCBT78W7.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-FQFSIM7W.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-ZFZULU4Z.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ALUTQ7JO.jpg)
Maatvoering bovenkant: B 100 x H 39 x D 32.5
Maatvoering onderkant: B 100 x H 44 x D 33
Mochten er vragen zijn ik hoor het graag!
-
Persoonlijk heb ik niets met zulke uitbreidingen van het audiosysteem maar ik moet wel zeggen dat het knap gemaakt is. Ziet er keurig uit.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
-
Persoonlijk heb ik niets met zulke uitbreidingen van het audiosysteem maar ik moet wel zeggen dat het knap gemaakt is. Ziet er keurig uit.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Dank u :smile:
-
Mooi gedaan hoor :yummie: maar niks voor mij :) wil altijd gewoon de kofferbak de kofferbak houden :D
-
Respect voor het werk hoor! Ziet er prachtig uit! :smile:
-
Bedankt voor de reacties :smile: Wat ik zelf erg prettig vindt is dat ik de kist in 5 a 10 min eruit kan halen.
Mooi gedaan hoor :yummie: maar niks voor mij :) wil altijd gewoon de kofferbak de kofferbak houden :D
De volgende auto of als ik dit zat ben ga ik het compleet tegenover gesteld doen. Leuke sub maar alles zo klein en weggewerkt mogelijk.
Er zijn al een tijdje mooie subs te krijgen die maar die maar 2" diep zijn.
-
Is een tijd geleden maar toch een update over de primera.
Er was laatst een vrouw met haar fiets tegen de auto gevallen. Schade op de voorbumper/spatbord/raamstijl/raamrubbers en spiegel, gelukkig is dat netjes opgelost via de verzekering. Schade bedrag 1400 euro :hamer:
Nu ben ik afgelopen weekend lekker een dagje in duitsland geweest, hele dag van hot naar her gereden. Erg leuke dingen gezien zoals een kleine hoeveelheid oldtimers bij een dorps braderie :smile:
Tegen eind van de middag de snelweg op gegaan en daar een paar keer het gas er op.
We reden lekker door met ongv een snelheid van +/- 180 km/h en toen voelde ik het gas weg vallen. Bij het verder intrappen ook geen reactie meer, Ik gas los gelaten en terug laten zaken naar zo'n 100 km/h. Daar reageerde de motor weer normaal op het gaspedaal en leek er niks aan de hand.
Toch er geen lekker gevoel bij en de eerst volgende afslag gepakt. Bij het stoplicht was te horen dat er een ander geluid uit de uitlaat kwam. Motor liep niet netjes in lage toeren. Auto neergezet bij een restaurantje en ik stapte uit en kon het gelijk al horen. Metaal tikkend geluid en op de achtergrond nog een soort ratelend/ijzer schurend geluid. :'( :'( :'(
Motor direct uitgezet en auto terug gebracht naar Nederland. Auto zelfde avond nog bij me oom neergezet.
Dag erna gelijk naar de auto gaan kijken. Kleppendeksel eraf gehaald en daar was niet veel geks te zien. Bougie's eruit en bingo: 1 probleem gevonden. 2e cilinder bij de bougie is de halfe boog eraf en de punt verbrijzeld :yawnee:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-DXGVH8QE.jpg)
Ik verwacht schade te hebben in de cilinder of aan de zuiger/kleppen. Iemand verder nog een idee wat er kapot kan zijn of wat het probleem überhaupt heeft veroorzaakt.
Gr Jeroen
-
Pff jeetje wat naar zeg! Tsja waar kan dr schade door ontstaan zijn... Kapotte klep en een los stukje heeft rondgeslingerd in de zuiger zou ik verwachten. Maar misschien is het de bougie zelf geweest welke door bijvoorbeeld een te hoge temperatuur of detonatie of gewoon ouderdom kapot is gegaan. Ik denk dat je eens moet beginnen met een conpressietest en goed controleren of er niets los ligt in de cilinders.
Sterkte daar.
-
Lekker verhaal, succes met oplossen! :smile: Hopen dat het bij dit blijft.
-
Pff jeetje wat naar zeg! Tsja waar kan dr schade door ontstaan zijn... Kapotte klep en een los stukje heeft rondgeslingerd in de zuiger zou ik verwachten. Maar misschien is het de bougie zelf geweest welke door bijvoorbeeld een te hoge temperatuur of detonatie of gewoon ouderdom kapot is gegaan. Ik denk dat je eens moet beginnen met een conpressietest en goed controleren of er niets los ligt in de cilinders.
Sterkte daar.
De bougies hebben er nog geen jaar ingezeten en niet meer dan 15k km gedraaid.
Compressie test heb ik uitgevoerd en kom uit op 9.5 bar.
Heb de cilinder geprobeerd te controleren met een camera, helaas hebben we alleen het oppervlak van de zuiger kunnen zien. Deze zat vol met zwart aangekoekt vuil.
Heb daarna de oude bougies er weer in gezet en de motor voor paar seconden later draaien. Het was starten en lopen en stationair ook goed lopen maar de tik zit er helaas nog in.
Daarna weer compressie test gedaan en die kwam uit op 9.8 - 10 bar.
Kan het tikken zijn omdat er veel vuil op de zuiger zit en eventueel ook op de kleppen waardoor de compressie test laag uitvalt?
Distributie ketting hebben we gecontroleerd voor zo ver we konden controleren vanonder de kleppendeksel. Als we de markering van de nokkenas tandwiel op de juiste positie zetten (volgens het werkplaats handboek) is de ketting niet een tand verschoven. Dit kan het lijkt me dus ook niet zijn geweest.
Het lijkt me eerder zoals je al zij de temperatuur of detonatie :'(
De planning is nu om het blok er binnenkort uit te halen en onderzoeken wat de schade is.
Thanks!
Lekker verhaal, succes met oplossen! :smile: Hopen dat het bij dit blijft.
We gaan ons best doen :smile:
-
Wat zwarte aanslag is vrij normaal op de zuigers. Zelfs als dat wat op een zwarte koek lijkt. Het zou in theorie de compressie verhogen omdat de verbrandingsru imte door vuilaanslag kleiner wordt. Ook kan het "gloeien" van zulke aanslag onder hoge belasting detonatie veroorzaken.
Je compressie valt met 9,5 bar wat te laag uit. Een gezonde SR20DE moet minimaal 10,8 bar halen. Weet je zeker dat je de test op de juiste wijze hebt uitgevoerd?
Vuile aanslag op kleppen kan voor verminderde compressie zorgen, omdat deze mogelijk niet goed afsluiten hierdoor. Voorlopig lijkt het allemaal maar giswerk.
Ik zou de motorolie eens controleren op slijpsel.
En tikt de motor een beetje? Of zit er echt een ratel in?
-
Wat zwarte aanslag is vrij normaal op de zuigers. Zelfs als dat wat op een zwarte koek lijkt. Het zou in theorie de compressie verhogen omdat de verbrandingsru imte door vuilaanslag kleiner wordt. Ook kan het "gloeien" van zulke aanslag onder hoge belasting detonatie veroorzaken.
Je compressie valt met 9,5 bar wat te laag uit. Een gezonde SR20DE moet minimaal 10,8 bar halen. Weet je zeker dat je de test op de juiste wijze hebt uitgevoerd?
Vuile aanslag op kleppen kan voor verminderde compressie zorgen, omdat deze mogelijk niet goed afsluiten hierdoor. Voorlopig lijkt het allemaal maar giswerk.
Ik zou de motorolie eens controleren op slijpsel.
En tikt de motor een beetje? Of zit er echt een ratel in?
Het zwarte aanslag is in vergelijke met de andere cilinders erg veel. Dit was niet aanwezig toen ik de bougies vervangen had. De compressie heb ik dit jaar eerder nog getest met in elke cilinder tussen de 11.9 en 12.3 bar.
De test zou moeten worden uitgevoerd met een open gasklep, zo staat het in het handboek beschreven. Bij een dichte gasklep valt de waarde lager uit.
Het tikkende geluid is duidelijk horen. Als je beter gaat luisteren hoor je ook een ratel. Met een stethoscoop hebben we dit geratel terug kunnen vinden bij de distributie ketting.
Volgende week gaat het blok er uit en dan kunnen we vast stellen wat de schade is.
Iedereen alweer bedankt voor de reacties! :thumbsup: