Auteur Topic: Even over mij  (gelezen 18324 keer)

Offline Primera20SRi

• NCN Forum Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Dol op Turbo's
Even over mij
« Gepost op: 22:57:16, woensdag 02 augustus 2017 »
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Daan, ik werk momenteel bij Jaguar/Land Rover (ik weet het, vloeken in de kerk )in Purmerend als monteur en ik heb hiervoor 4 jaar bij een Nissan garage gewerkt als monteur. Ik ben 20 jaar oud en woon in nabij Schagen. Ik ben in het bezit van een Nissan Primera P10 SRi (SR20DE). De auto is in redelijke staat en staat sinds kort in de opslag omdat ik voor mijn werk een ander autootje heb aangeschaft, een VW Lupo 3L. Je kan wel zeggen dat ik van alle markten thuis ben.. Maar goed, hij is lekker zuinig.

Even over de Primera, het is een fantastische wagen en ik zou 'm voorlopig nog echt niet weg durven doen. Hij heeft even te koop gestaan maar ik ben stiekem toch erg blij dat ik de auto nog heb.
Zoals ik al zei is de auto ik redelijke staat, er zit bijvoorbeeld erg veel roest onder de spoiler en een gat in de rechterachter deur door roest. Ook zit er wat roest op de welbekende P10 roestplek, de dorpels bij de achterdeuren. De dorpels zijn nog goed te krijgen gelukkig, maar er zal toch echt een andere ra deur in moeten komen evenals de achterklep. Maar ik heb even op internet zitten kijken en daar is gelukkig nog wel aan te komen.
Doordat laatst de aandrijfas linksvoor is gebroken heb ik besloten meteen de auto maar in de stalling te zetten en de auto te schorsen, hoef ik me daar even geen zorgen over te maken. De aandrijfassen van dit model zijn nogal een zwak punt vanwege vocht wat onder de balansrubbers komt, maar ik vind het toch knap dat ze het 21 jaar vol hebben gehouden, volledige onderhoudshist orie is namelijk aanwezig waaraan ik dit kon zien.

Nu de auto in de stalling staat heb ik even kunnen nadenken wat ik er mee wil doen. Ik ben hek van turbo's en ik heb al het een en ander gevonden op het web over P10's met turbo's. Dit is opzich goed te doen. Nu kan ik zelf een turbo op het blok bouwen maar de motor heeft al bijna 2 ton gelopen en ik ben toch bang dat de motor, of versnellingsba k, in de soep loopt als ik dit doe.
Nu heb ik gezien dat Nissan ook SR20DET's heeft gemaakt voor auto's die de motor in de breedte hebben liggen (Sunny GTi-R, Bluebird). En lijkt het mij erg tof om een motorswap uit te voeren. Een Bluebird motor valt voor mij al af vanwege de RedTop SR20DET dis blijft de GTI-R motor over. Deze motoren zijn goed te krijgen met redelijke kilometerstand en dus dat durf ik wel aan. De versnellingsba k die in deze motor zit past in de auto dus dat is prima, alleen nu komt het euvel, een GTi-R is AWD wat betekent dat er ook een as naar achteren moet. Ik heb al wat zitten rond googelen en ik heb gevonden dat een AWD conversie haast onmogelijk is, tenzij je de loterij gewonnen hebt. Zo heeft een normale P10 4x4 een compleet andere kofferbak bodem en een andere benzinetank.

Voor de gene die hier dus verstand van hebben (of ervaring), is mijn vraag dus of er andere oplossingen zijn om deze conversie te doen. Of dat het misschien mogelijke is om een normale 5 (of misschien 6) bak aan deze motor te hangen en het bij FWD te houden.
Verder heb ik gezien dat de motorswap goed te doen is.

Ik hoop dat iemand me hier misschien kan helpen of informeren.

Groeten Daan.

Offline Wout-P11½

• NCN Spambot detector
  • NCN Club V.I.P
  • *
  • Alles moet kapot :)
Re: Even over mij
« Reactie #1 Gepost op: 23:04:14, woensdag 02 augustus 2017 »
Welkom! Mooie plannen!

Je huidige 5-bak past wel aan GTi-R motor maar dan moet je ook je huidige vliegwiel over zetten. En dan ben je dus gewoon FWD.
Wat is er mis met een Bluebird of Avenir SR20DET? Dat maakt de swap namelijk alleen maar makkelijker.

Offline Primera20SRi

• NCN Forum Member
  • *
  • Dol op Turbo's
« Reactie #2 Gepost op: 23:08:06, woensdag 02 augustus 2017 »
Zo dat is een snelle reactie!

Ik heb verschillende verhalen gehoord over de RedTop SR's (positief en negatief) en ik hoor toch van veel mensen dat deze minder sterk zijn dan die van een Sunny of een Silvia. En aan de andere kant lijkt het me toch erg gaaf om zo'n Gti-R motor in een Primera te swappen.

Offline Wout-P11½

• NCN Spambot detector
  • NCN Club V.I.P
  • *
  • Alles moet kapot :)
« Reactie #3 Gepost op: 23:20:16, woensdag 02 augustus 2017 »
De GTi-R is eigenlijk de enige SR20DET motor die echt anders is. Krukas, drijfstangen, zuigers, kop, inlaat, enz. enz. Alles is net ff anders.

De overige DET hebben eigenlijk allemaal dezelfde internals, alleen het RWD blok is anders en daarom past deze niet in een FWD auto.

Een SR20DET is op standaard internals al goed voor 400pk en tegen die tijd ben je allang versnellingsba kken aan het versnipperen want die zijn van zoethout. Die motor zelf is mans zat.

Offline Primera20SRi

• NCN Forum Member
  • *
  • Dol op Turbo's
« Reactie #4 Gepost op: 23:32:37, woensdag 02 augustus 2017 »
400 Pk hoeft van mij nog niet perse hoor, Haha. Het gaat mij het meest om de betrouwbaarhei d.

Een vriend van mij heeft een een Silvia S14, toevallig de enige Navan-editie in Nederland, wiens turbo op z'n einde loopt en die vertelde mij dat hij toch niet over de 300 pk wilt gaan dmv een grotere turbo omdat hij anders verdere aanpassingen moet gaat doen aan het blok.

Offline Dubjesvis51

• NCN Forum Member
  • **
  • Sunny
« Reactie #5 Gepost op: 07:56:12, donderdag 03 augustus 2017 »
 Dat is geen vloeken in de kerk hoor. Ik werk ook voor Jaguar;) strakke plannen heb je! Ben benieuwd

Offline Primera20SRi

• NCN Forum Member
  • *
  • Dol op Turbo's
« Reactie #6 Gepost op: 11:07:54, donderdag 03 augustus 2017 »
Ik werk er sinds kort! Het is wel even heel wat anders dan wat ik gewent ben maar ik heb het er erg naar mijn zin. :)

Offline sunny1600

• NCN Forum Member
  • サニー1600 MOTM mei 2009
    • instagram
« Reactie #7 Gepost op: 01:00:04, vrijdag 04 augustus 2017 »
Patrick (mipa) heeft een gebouwde sr20 turbo in zn p10.

Waarom moeilijk doen met een rnn14 motorswap?

Kost beide genoeg maar ik zou een sr20de+t (laten) bouwem