Auteur Topic: Met de Sunny uit 86 naar Mongolie!  (gelezen 12671 keer)

Offline Daan Sunny 1986

• NCN Forum Member
  • *
Met de Sunny uit 86 naar Mongolie!
« Gepost op: 12:12:38, zondag 03 mei 2015 »
Even voorstellen,

Ik ben Daan, en ga deze zomer met de Nissan Sunny (n13) uit 1986 naar Mongolie rijden om geld op te halen voor jet goede doel. Op dit moment ben ik bezig de auto zo rijklaar mogelijk te maken.

Voor een impressie van de reis en het project met de Sunny zie:

http://www.facebook.com/goingpostal2015

Wees vrij om ons te liken en op de hoogte te blijven ;-)

Op dit moment hebben we de volgende vragen over de auto waarvan we benieuwd zijn wat jullie er van vinden:

- sump guard. Heeft iemand ervaring met het maken hiervan voor een Sunny? Zijn er standaard sumpguards beschikbaar?
- ophogen. We willen de sunny graag ophogen om minder last te hebben van kuilen/rotsen. Heet iemand hier ervaring mee?
- De benzinepomp is stuk. Heeft iemand suggesties waar we deze (tweedehands?) kunnen vinden? Of beter nieuw kopen?
- We willen de vering graag verstijven. Heeft iemand hier suggesties voor?
- Banden. Welke kunnen we het beste nemen?

We houden jullie graag op de hoogte! en avast dank voor alle reacties!

Daan
-

Offline Laurens

• NCN Forum Member
  • Geslacht: Man
Re: Met de Sunny uit 86 naar Mongolie!
« Reactie #1 Gepost op: 12:31:11, zondag 03 mei 2015 »
Wat een supervet idee zeg!

Sump guard is volgens mij niet zo kant en klaar te krijgen, maar met wat handigheid kan dat niet moeilijk zijn om zelf te fabriceren?

Verhogen betekend langere veren die automatisch wat stijver zullen moeten zijn gok ik. Je kunt ze custom laten maken bij Intrax, maar dan moet je ook langere schokbrekers hebben dus dit gaat denk ik wel een uitdaging worden.
Wellicht een wat beunerige oplossing maar je kunt ook kijken of je langere tapeindes aan je veerschotels kunt maken en dan met spacers tussen schotel en carosserie een grotere rijhoogte kunt verkrijgen.

Qua banden zou ik kijken naar een all terrain band, zo groot mogelijk, en afhankelijk van het terrein met de bandenspanning spelen.

Offline Laurens

• NCN Forum Member
« Reactie #2 Gepost op: 12:32:50, zondag 03 mei 2015 »
Oh, en ik zou Nissan Nederland eens inlichten. Rens (Xtrailrijder) heeft wel contacten daar.

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12:39:16, zondag 03 mei 2015 »
Welkom, Daan! Wat voor motor heb jij in je Sunny? E13 of E16? Mogelijk heb ik nog wel een benzinepomp voor je, nieuw kan ik ook wel vinden voor je maar wil eerst even weten welk type motor je hebt ;)

Verder een erg gaaf idee! Denk inderdaad dat het verhogen wel lastig wordt maar misschien wel mogelijk. Qua verstevigen, ik denk dat als je nieuwe schokdempers neemt met bijvoorbeeld veren van een diesel je al wat steviger staat. Andere mogelijke oplossing is het volgende:

http://www.ebay.com.au/itm/Nissan-Pulsar-N13-1987-91-Standard-Height-King-Springs-/120853127799?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item1c23686277

In Australië hebben ze ervaring met slechtere wegen en daar hebben ze ook een set veren voor gemaakt. Schijnt erg goed spul te zijn.

Offline Daan Sunny 1986

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16:43:51, dinsdag 05 mei 2015 »
Beste x-trailrijder, Laurens

Dank voor jullie enthousiaste reacties!

@x-trailrijder. Ik moest even opzoeken wat voor motor we hebben, maar het is een N13 SLX HB 1.3L Benzine. De diagnose van de ANWB was een kapotte benzinepomp, dus als je ons daarmee zou kunnen helpen zou dat perfect zijn! Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Misschien is het handiger even te bellen?

Verder zijn we op bezoek geweest bij Jos Autoparts in Amsterdam West. Hij had nog 4 veerpoten liggen van een zwaardere Sunny. We overwegen deze te kopen en te monteren, en dan de oude poten mee te nemen als reserve. De "nieuwe' veerpoten zagen er echter niet erg nieuw meer uit, dus we zijn er nog niet helemaal overtuigd. Zijn dit soort veersystemen goed te vinden tweedehands? In ieder geval wel fijn om reservevering te hebben als zoiets breekt midden in Turkmenistan ;-)

Het verhogen wordt inderdaad wel een uitdaging. We denken nu aan 14 inch wielen ipv 13 inch, en verder goede bescherming aan de onderkant lassen. Iets zelf lassen is inderdaad de beste optie Laurens ;-)

Al vast dank voor alle hulp!

Daan

Offline xleonl

• NCN Forum Member
  • Mitsubishi Colt CZT
    • Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 08:41:15, woensdag 06 mei 2015 »
met een grotere wielomtrek komt hij idd hoger te staan
14'' velgen met een hoge wang zijn wel aan te raden voor zn rally trip :)

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10:25:55, woensdag 06 mei 2015 »
Tweedehands en nieuw heb ik hier liggen voor je. Moet ik alleen weten of je twee of drie aansluitingen hebt.

Je woont als ik dit zo hoor in de buurt van Amsterdam? Ik woon in Castricum dus mogelijk kunnen we inderdaad wat voor elkaar betekenen. Ik hoor het graag van je!

Groetjes,

Rens

Offline Daan Sunny 1986

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 10:59:26, woensdag 06 mei 2015 »
Ha Rens,

Top! Hoe kan ik er achter komen of ik twee of die aansluitingen nodig heb? Misschien is het het handigste als ik de pomp er uit haal en dan vervolgens even bij je langs rijd? Ik zal je even een PM sturen.

Groet!

Daan

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11:17:37, woensdag 06 mei 2015 »
Je hebt bericht ;) We komen er wel uit denk ik, die Sunny moet gewoon weer gaan rijden!

Offline Tarantino

• NCN Forum Member
  • **
  • Nissan Pulsar connect edition '15
« Reactie #9 Gepost op: 19:27:35, zaterdag 09 mei 2015 »
Welkom Daan.
Dat zijn nog eens plannen. Je hebt waarschijnlijk ter voorbereiding als één en ander (of misschien wel veel?) gelezen..?

Ik kan je nog wel een boek aanraden: http://www.2theworld.nl/reisboeken/afrika/gert-duson-een-vreemde-eend-in-afrika.htm
Met name wat ze aan de eend gedaan hebben wat er tijdens de reis allemaal met de auto gebeurd/wat je te wachten staat  :D.

(ook voor de overige forummers een heel leuk boekje, ook als je niet van lezen houdt. Je leest er zo doorheen)

Heel veel succes met de voorbereidinge n en het prepareren van de Sunny. Ik ga je fb liken.