He Kevin,
Ik heb gelezen in het boekje dat er 8.2 liter in past, en de garage er maar gemiddeld iets van een 4 liter uit haalt...
weet jij daar meer van, want zover ik weet, als er meer als 10% oude olie in blijft zitten, de nieuwe olie al slecht is
Ser,
Is die 4L niet olie uit de motor?
Als het wel uit de CVT bak komt, kun je er zelfs nog voor kiezen om de boel 'door te spoelen' dus gewoon olie bij blijven gooien en aftappen. Met regelmatige verversen zoals bovenstaand heb ik met mijn bak géén problemen. Inmiddels staat de teller op 304.000km.
De olie van een CVT zit in een gesloten systeem, al zou er 10% blijven zitten zit er nog steeds 90% vers in. De olie is niet zomaar 'slecht' alleen minder goed met de filmlaag en/of additieven die uitgewerkt zijn, om verontreinigin
g te voorkomen.
Bij mij ging er 5L in bij verversen a €20,- de liter.
Onderhoud is belangrijk, maar zelfs monteurs nemen een loopje met de onderhoudsinte
rvallen... goede vloeistoffen en regelmatig onderhoud is gewoon heel erg belangrijk!
Zeker als je twijfelt met de staat van de bak zou ik ten alle tijden lekker de olie vervangen, kan overigens gewoon 'universele' CVT olie in. Bijv:
https://eurol.com/producten/eurol-cvt-1304/ai, en krijg je eerst een warschuwing als ze op breken staat, of is het bij bepaalde kms stand ?
en alles stuk of valt het dan nog wel mee ?
Een ketting rekt eerst uit alvorens die breekt. Het is bekend dat primera's met een CVT sneller de ketting laten slijten, ECHTER, is onderhoud en controle belangrijk...
Zorgen dat je 'timing' goed staat, verse olie, goede ontsteking... bougies... bougiekabels..
. rotor / verdeelkap... Niet als een josti trappen... op laten warmen... af laten koelen bij een sportief ritje...
Ik zou me géén zorgen maken en eerst lekker die auto vertroetelen..
. Die dooddoeners van kapotgeklapte kettingen en exploderende bakken moet ik eerst nog zien. Zwaar overtrokken problemen, is mijn mening.
Als je ééns echte horrorverhalen wil lezen ga je dan maar verdiepen in de motoren van VW en audi, en dan met name de TFSI blokken van 2005-2016 (zo een beetje alle VW's en audi's ondertussen) Complete blokrevisies aan de orde van de dag, zelfs bij radar op TV geweest en VW en Audi die de klanten met een kluit het riet in sturen. Terwijl het gewoon een dikke designfout is geweest, maar toch blijven we lekker VW en Audi kopen met z'n allen.
Ohja, kreeg weer even een flashback...
Bij een niet te nader benoemen 'professionele garage' konden ze mijn 'stotteren bij 1500 toeren' niet op lossen.
Bleek uiteindelijk (bij een andere garage diagnose) een kapotte dynamo te zijn.
Drie keer raden wat de 'professionele garage' zei: 'Deze auto's staan er om bekend met kapotte kettingen staan.
Bij jouw auto is dit ook aan de hand en de versnellingsba k is stuk, je auto is dus niet te repararen'^Bovenstaand verhaal was bij een kilometerstand van 208.000km.
Dynamo laten vervangen voor een originele nissan dynamo, en de auto snort inmiddels al weer een ton verder. Die 'professionele garage' (die goed staat aangeschreven) kom ik dus nooit meer.
Laat...je...ni
et...gekmaken.
..