Auteur Topic: Hoi  (gelezen 26332 keer)

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
Hoi
« Gepost op: 12:03:17, zaterdag 20 juli 2019 »
Hoi Mijn naam is Ser.

49 jaar woon in Zeeland en ben vrachtwagencha uffeur.

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Primera P11 MET cvt van 2001, (toen 56000km) overgenomen van mijn pa
nu hoor ik allemaal wilde verhalen van distributieket ting breken en problemen met de cvt
kan iemand mij een beetje bijpraten over deze problemen en tips geven ?

Grtjs Ser

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • Geslacht: Man
  • ja
    • Van Leijden
Re: Hoi
« Reactie #1 Gepost op: 21:49:51, zaterdag 20 juli 2019 »
Cvt problemen heb ik bij deze uitvoering nog nooit meegemaakt. Als je een kapot voedingsrelais van de regelunit buiten beschouwing laat.

Kettingen die breken dat heb ik wel eens aan de hand gehad, 1x maar.

Offline Cherryrijder

• NCN Forum Member
« Reactie #2 Gepost op: 01:38:55, zondag 21 juli 2019 »
Welkom op het forum.

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #3 Gepost op: 09:01:03, maandag 22 juli 2019 »
Ser,

Allereerst welkom!
Fijne auto's die Primera's, ik rijd er inmiddels alweer 6 jaar mee en alweer 240.000km en oplopend, met CVT wel te verstaan.

Die spookverhalen, daar geloof ik niet zo in. Achterstallig onderhoud en onwetendheid dat zal eerder de reden zijn voor die spookverhalen. ..

Tips die ik je kan meegeven:
- Zorg dat je vloeistof van de CVT bak om de 60.000km vervangen word.
- (Géén must maar wel handig) CVT bakken worden eenmaal wat warm, zeker in stadsverkeer. Laat een 'upgrade' olie koeler plaatsen i.p.v. de kleine variant die nu achter je bumper zit.
- Sensoren kunnen een ding zijn, ik heb één keer een 'Stappenmotor' moeten vervangen (duur geintje €1000), en één keer een 'Speed Sensor' (€400 incl. arbeid)
- Laat iemand meerijden, met laptop en software om te zorgen dat je motorwaardes kloppen, denk hierbij aan de vervroegen of corrigeren van de 'timing'

Ik had wat pech met een sensor en een stappenmotor, door achterstallig onderhoud. Maar inmiddels staat de teller op 302.000km en rijd nog zoals ik hem heb gekocht.
Onderhoud is behoud, is mij wel duidelijk nu!

Gr,
Kevin
« Laatst bewerkt op: 09:05:21, maandag 22 juli 2019 door Radium69 »

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15:03:55, woensdag 07 augustus 2019 »
Cvt problemen heb ik bij deze uitvoering nog nooit meegemaakt. Als je een kapot voedingsrelais van de regelunit buiten beschouwing laat.

Kettingen die breken dat heb ik wel eens aan de hand gehad, 1x maar.

ai, en krijg je eerst een warschuwing als ze op breken staat, of is het bij bepaalde kms stand ?
en alles stuk of valt het dan nog wel mee ?

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 15:05:37, woensdag 07 augustus 2019 »

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15:10:11, woensdag 07 augustus 2019 »
Ser,

Allereerst welkom!
Fijne auto's die Primera's, ik rijd er inmiddels alweer 6 jaar mee en alweer 240.000km en oplopend, met CVT wel te verstaan.

Die spookverhalen, daar geloof ik niet zo in. Achterstallig onderhoud en onwetendheid dat zal eerder de reden zijn voor die spookverhalen. ..

Tips die ik je kan meegeven:
- Zorg dat je vloeistof van de CVT bak om de 60.000km vervangen word.
- (Géén must maar wel handig) CVT bakken worden eenmaal wat warm, zeker in stadsverkeer. Laat een 'upgrade' olie koeler plaatsen i.p.v. de kleine variant die nu achter je bumper zit.
- Sensoren kunnen een ding zijn, ik heb één keer een 'Stappenmotor' moeten vervangen (duur geintje €1000), en één keer een 'Speed Sensor' (€400 incl. arbeid)
- Laat iemand meerijden, met laptop en software om te zorgen dat je motorwaardes kloppen, denk hierbij aan de vervroegen of corrigeren van de 'timing'

Ik had wat pech met een sensor en een stappenmotor, door achterstallig onderhoud. Maar inmiddels staat de teller op 302.000km en rijd nog zoals ik hem heb gekocht.
Onderhoud is behoud, is mij wel duidelijk nu!

Gr,
Kevin

He Kevin,

Ik heb gelezen in het boekje dat er 8.2 liter in past, en de garage er maar gemiddeld iets van een 4 liter uit haalt...
weet jij daar meer van, want zover ik weet, als er meer als 10% oude olie in blijft zitten, de nieuwe olie al slecht is

Offline Edwin87

• NCN Bestuur
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20:28:07, donderdag 08 augustus 2019 »
Welkom op het forum!

Hopelijk kan Kevin je voorzien van de informatie die je wilt hebben :thumbsup:

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #8 Gepost op: 21:25:04, donderdag 08 augustus 2019 »
He Kevin,

Ik heb gelezen in het boekje dat er 8.2 liter in past, en de garage er maar gemiddeld iets van een 4 liter uit haalt...
weet jij daar meer van, want zover ik weet, als er meer als 10% oude olie in blijft zitten, de nieuwe olie al slecht is

Ser,

Is die 4L niet olie uit de motor?

Als het wel uit de CVT bak komt, kun je er zelfs nog voor kiezen om de boel 'door te spoelen' dus gewoon olie bij blijven gooien en aftappen. Met regelmatige verversen zoals bovenstaand heb ik met mijn bak géén problemen. Inmiddels staat de teller op 304.000km.

De olie van een CVT zit in een gesloten systeem, al zou er 10% blijven zitten zit er nog steeds 90% vers in. De olie is niet zomaar 'slecht' alleen minder goed met de filmlaag en/of additieven die uitgewerkt zijn, om verontreinigin g te voorkomen.

Bij mij ging er 5L in bij verversen a €20,- de liter.

Onderhoud is belangrijk, maar zelfs monteurs nemen een loopje met de onderhoudsinte rvallen... goede vloeistoffen en regelmatig onderhoud is gewoon heel erg belangrijk!
Zeker als je twijfelt met de staat van de bak zou ik ten alle tijden lekker de olie vervangen, kan overigens gewoon 'universele' CVT olie in. Bijv: https://eurol.com/producten/eurol-cvt-1304/

ai, en krijg je eerst een warschuwing als ze op breken staat, of is het bij bepaalde kms stand ?
en alles stuk of valt het dan nog wel mee ?

Een ketting rekt eerst uit alvorens die breekt. Het is bekend dat primera's met een CVT sneller de ketting laten slijten, ECHTER, is onderhoud en controle belangrijk...
Zorgen dat je 'timing' goed staat, verse olie, goede ontsteking... bougies... bougiekabels.. . rotor / verdeelkap... Niet als een josti trappen... op laten warmen... af laten koelen bij een sportief ritje...

Ik zou me géén zorgen maken en eerst lekker die auto vertroetelen.. . Die dooddoeners van kapotgeklapte kettingen en exploderende bakken moet ik eerst nog zien. Zwaar overtrokken problemen, is mijn mening.

Als je ééns echte horrorverhalen wil lezen ga je dan maar verdiepen in de motoren van VW en audi, en dan met name de TFSI blokken van 2005-2016 (zo een beetje alle VW's en audi's ondertussen) Complete blokrevisies aan de orde van de dag, zelfs bij radar op TV geweest en VW en Audi die de klanten met een kluit het riet in sturen. Terwijl het gewoon een dikke designfout is geweest, maar toch blijven we lekker VW en Audi kopen met z'n allen. :vork:

Ohja, kreeg weer even een flashback...

Bij een niet te nader benoemen 'professionele garage' konden ze mijn 'stotteren bij 1500 toeren' niet op lossen.
Bleek uiteindelijk (bij een andere garage diagnose) een kapotte dynamo te zijn.
Drie keer raden wat de 'professionele garage' zei: 'Deze auto's staan er om bekend met kapotte kettingen staan. Bij jouw auto is dit ook aan de hand en de versnellingsba k is stuk, je auto is dus niet te repararen'

^Bovenstaand verhaal was bij een kilometerstand van 208.000km.
Dynamo laten vervangen voor een originele nissan dynamo, en de auto snort inmiddels al weer een ton verder. Die 'professionele garage' (die goed staat aangeschreven) kom ik dus nooit meer.

Laat...je...ni et...gekmaken. ..

« Laatst bewerkt op: 23:50:12, donderdag 08 augustus 2019 door Radium69 »

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 22:12:35, dinsdag 13 augustus 2019 »
Ser,

Is die 4L niet olie uit de motor?

Als het wel uit de CVT bak komt, kun je er zelfs nog voor kiezen om de boel 'door te spoelen' dus gewoon olie bij blijven gooien en aftappen. Met regelmatige verversen zoals bovenstaand heb ik met mijn bak géén problemen. Inmiddels staat de teller op 304.000km.

De olie van een CVT zit in een gesloten systeem, al zou er 10% blijven zitten zit er nog steeds 90% vers in. De olie is niet zomaar 'slecht' alleen minder goed met de filmlaag en/of additieven die uitgewerkt zijn, om verontreinigin g te voorkomen.

Bij mij ging er 5L in bij verversen a €20,- de liter.

Onderhoud is belangrijk, maar zelfs monteurs nemen een loopje met de onderhoudsinte rvallen... goede vloeistoffen en regelmatig onderhoud is gewoon heel erg belangrijk!
Zeker als je twijfelt met de staat van de bak zou ik ten alle tijden lekker de olie vervangen, kan overigens gewoon 'universele' CVT olie in. Bijv: https://eurol.com/producten/eurol-cvt-1304/

Een ketting rekt eerst uit alvorens die breekt. Het is bekend dat primera's met een CVT sneller de ketting laten slijten, ECHTER, is onderhoud en controle belangrijk...
Zorgen dat je 'timing' goed staat, verse olie, goede ontsteking... bougies... bougiekabels.. . rotor / verdeelkap... Niet als een josti trappen... op laten warmen... af laten koelen bij een sportief ritje...

Ik zou me géén zorgen maken en eerst lekker die auto vertroetelen.. . Die dooddoeners van kapotgeklapte kettingen en exploderende bakken moet ik eerst nog zien. Zwaar overtrokken problemen, is mijn mening.

Als je ééns echte horrorverhalen wil lezen ga je dan maar verdiepen in de motoren van VW en audi, en dan met name de TFSI blokken van 2005-2016 (zo een beetje alle VW's en audi's ondertussen) Complete blokrevisies aan de orde van de dag, zelfs bij radar op TV geweest en VW en Audi die de klanten met een kluit het riet in sturen. Terwijl het gewoon een dikke designfout is geweest, maar toch blijven we lekker VW en Audi kopen met z'n allen. :vork:

Ohja, kreeg weer even een flashback...

Bij een niet te nader benoemen 'professionele garage' konden ze mijn 'stotteren bij 1500 toeren' niet op lossen.
Bleek uiteindelijk (bij een andere garage diagnose) een kapotte dynamo te zijn.
Drie keer raden wat de 'professionele garage' zei: 'Deze auto's staan er om bekend met kapotte kettingen staan. Bij jouw auto is dit ook aan de hand en de versnellingsba k is stuk, je auto is dus niet te repararen'

^Bovenstaand verhaal was bij een kilometerstand van 208.000km.
Dynamo laten vervangen voor een originele nissan dynamo, en de auto snort inmiddels al weer een ton verder. Die 'professionele garage' (die goed staat aangeschreven) kom ik dus nooit meer.

Laat...je...ni et...gekmaken. ..

Oké thanks, maar heb nog een vraag, de filter van het cvt zot binnenin het carter, ik wou hem bestellen maar bij Sturm in Goes hebben ze hem niet en hij kan hem niet meer bestellen...

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 22:16:30, dinsdag 13 augustus 2019 »
Oem nr, 31728 kreeg ik van Sturm na controle van men
chassisnummer

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • ja
    • Van Leijden
« Reactie #11 Gepost op: 23:40:49, dinsdag 13 augustus 2019 »
Dat is geen onderdeelnumme r, maar een partcode.

Ik denk dat het nummer 31728-8E001 is.

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #12 Gepost op: 08:31:34, woensdag 14 augustus 2019 »
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/hydrauliekfilter-automatische-aandrijving-12315/nissan/primera/primera-p11/13740-2-0-16v

Die van Vaico ziet er wel goed uit.
Is overigens een 'zeefje'

Nog een partnummer waar op je kan zoeken: 3172831X01
« Laatst bewerkt op: 08:33:43, woensdag 14 augustus 2019 door Radium69 »

Offline SerKemp

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 17:09:16, woensdag 14 augustus 2019 »
Kan iemand dit uitzoeken welke de goeie zou moeten zijn, mijn chassisnummer is SJNBCAP11U0388 237