Ik vond zowel bij me sunny als bij me p11 en me SX, dat de motor wat rauwer liep, en het olie verbruik.
Daar waar me p11 (oranje destijds) altijd prima heeft gedraaid, is er vanaf het moment dat er vol synthetisch is was gegaan, alleen maar ellende gehad met verbruik en noem maar op.
Bij de SX nogmaals geprobeerd met vol, maar ook die ging rauwer lopen.
Ik ben dus weer terug gegaan naar half en dat bevalt me goed, zeker als een blok altijd op half heeft gedraaid, zou ik niet meer overstappen op vol.
de enigste keer dat ik op vol zou gaan, is na een motor revisie zodat ik weet dat alles nieuw is van binnen en dat de motor dus meteen aan vol kan “wennen”
Mijn huidige P11 heeft altijd op half gelopen en dat stop ik er nog steeds in, heeft inmiddels 218k gelopen en hij verbruikt geen druppel olie.
Afgelopen vakantie naar Frankrijk geweest met hem, aanhanger er achter met fietsen en een dakkoffer erop.
Gemiddeld verbruik (ook inclusief korte ritjes daar) was 1/11,75
Zou hij met vol de 1/12 gehaald hebben?, misschien wel. Toch heb ik liever een auto die dat minimale beetje meer verbruikt en geen olie verbruikt.
Ik heb er een hekel aan als er om de zoveel km olie bij gevuld moet worden.
En de opstart ratel, ach dat neem ik voor lief, kan verders geen kwaad en duurt bij mij niet langer als 1 seconde.
En een bijkomend voordeel (niet de reden van) is de prijs, half kost de helft tov vol.