Hallo hallo

Mijn naam is Michael, 26 en ik kom uit Zoetermeer, ennnn...:
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Nissan Almera N16 uit het jaar 2000. Het is de 1.5 met 90 hele pony's (QG15DE dacht ik?) Met 153.300km op de klok.
Het is een heerlijke auto om in te rijden, alles klopt!
Dit is overigens mijn eerste Japanner maar ik vraag me nu af waarom ik niet eerder ben overgestapt (voorheen 5x VW en 2x Opel).
Ik dacht ik geef het gewoon eens een kans. Ik was bewust op zoek naar een Jap en voornamelijk Honda, Toyota en Mitsubishi... Maar per toeval kwam ik deze Nissan Almera tegen en ik was eigenlijk wel gelijk verkocht!
Je kan ook overal lekker makkelijk bij (in de motor ruimte).
Ik heb me voornamelijk aangemeld op dit forum om Nissan kennis op te doen en gewoon wat meer te leren over deze auto's.
En ik ga gelijk met een vraag beginnen:
Als ik de auto start (koude start). Dan schommelt mijn toerental een beetje. Als ik dan weg rijd, lijkt de motor soms wat te haperen en als ik het gas lost laat bokt/schud de auto een beetje. Dit probleem is weg zodra ik een meter of 500 heb gereden!
Heel apart. Het probleem met het stuiterende toerental is er nog wel.
Als ik wil inhalen/optrekken, begint het toerental weer te schommelen terwijl het omhoog gaat, Als ik dan het gas weer rustig los laat schommelt ie ook terug. Soms schommelt hij dan even door als ik een constante snelheid rij en is dan na enkele minuten weer stabiel.
Dit gebeurd ook alleen als ik wat " vlotter" op trek, als ik de acceleratie van hoe mijn oma het zou doen aan hou dan gaat het toerental ook op een normale manier omhoog (behalve om en nabij de 5000, dan schommelt het weer)
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Je leest op internet verhalen dat de distri ketting versleten is.. Maar stationair loopt hij als een zonnetje, je hoort niks aan de ketting. En dat zou wel moeten bij een versleten/gerekte ketting lijkt mij toch?
Wat ik al geprobeerd heb:
- Lucht filter element vervangen
- Lucht massa meter schoon gemaakt
- Bougies vervangen
- connectoren en de kabels (vage kabels trouwens) ingespoten met haarlak (klinkt stom, maar 't werkt soms wel haha).
Ik hoop dat iemand mij hier wat adviezen kan geven. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij Nissan als je het googled haha
Maar verder een heerlijke auto!
Gr.