Auteur Topic: Michael en Almera (vervolg p2)  (gelezen 41351 keer)

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
  • Geslacht: Man
Michael en Almera (vervolg p2)
« Gepost op: 22:39:54, woensdag 20 juni 2018 »
Hallo hallo  :worshippy:

Mijn naam is Michael, 26 en ik kom uit Zoetermeer, ennnn...:
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Nissan Almera N16 uit het jaar 2000. Het is de 1.5 met 90 hele pony's (QG15DE dacht ik?) Met 153.300km op de klok.
Het is een heerlijke auto om in te rijden, alles klopt!
Dit is overigens mijn eerste Japanner maar ik vraag me nu af waarom ik niet eerder ben overgestapt (voorheen 5x VW en 2x Opel).
Ik dacht ik geef het gewoon eens een kans. Ik was bewust op zoek naar een Jap en voornamelijk Honda, Toyota en Mitsubishi... Maar per toeval kwam ik deze Nissan Almera tegen en ik was eigenlijk wel gelijk verkocht!

Je kan ook overal lekker makkelijk bij (in de motor ruimte).
Ik heb me voornamelijk aangemeld op dit forum om Nissan kennis op te doen en gewoon wat meer te leren over deze auto's.

En ik ga gelijk met een vraag beginnen:

Als ik de auto start (koude start). Dan schommelt mijn toerental een beetje. Als ik dan weg rijd, lijkt de motor soms wat te haperen en als ik het gas lost laat bokt/schud de auto een beetje. Dit probleem is weg zodra ik een meter of 500 heb gereden!

Heel apart. Het probleem met het stuiterende toerental is er nog wel.
Als ik wil inhalen/optrekken, begint het toerental weer te schommelen terwijl het omhoog gaat, Als ik dan het gas weer rustig los laat schommelt ie ook terug. Soms schommelt hij dan even door als ik een constante snelheid rij en is dan na enkele minuten weer stabiel.
Dit gebeurd ook alleen als ik wat " vlotter" op trek, als ik de acceleratie van  hoe mijn oma het zou doen aan hou dan gaat het toerental ook op een normale manier omhoog (behalve om en nabij de 5000, dan schommelt het weer)

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Je leest op internet verhalen dat de distri ketting versleten is.. Maar stationair loopt hij als een zonnetje, je hoort niks aan de ketting. En dat zou wel moeten bij een versleten/gerekte ketting lijkt mij toch?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Lucht filter element vervangen
- Lucht massa meter schoon gemaakt
- Bougies vervangen
- connectoren en de kabels (vage kabels trouwens) ingespoten met haarlak (klinkt stom, maar 't werkt soms wel haha).

Ik hoop dat iemand mij hier wat adviezen kan geven. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij Nissan als je het googled haha

Maar verder een heerlijke auto!

Gr.
« Laatst bewerkt op: 22:54:28, maandag 25 juni 2018 door Michael150 »

Offline Cherryrijder

• NCN Forum Member
Re: Michael en Almera
« Reactie #1 Gepost op: 22:44:50, woensdag 20 juni 2018 »
Welkom op het forum.

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 00:21:26, donderdag 21 juni 2018 »
Ik zit trouwens ook nog te denken aan andere sensoren.. Krukassensor of nokkenassensor oid.. Zou dit de problemen kunnen verhelpen? En waar kan ik deze het beste bestellen? Er zijn namelijk veel imitatie sensoren te koop maar ik weet niet welke het wel en niet naar behoren doen haha.

Misschien ook wel een lamdasone of bobine, maar het lijkt mij dat het probleem dan ook constant moet zijn toch?

Gr.

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • ja
    • Van Leijden
« Reactie #3 Gepost op: 00:29:20, donderdag 21 juni 2018 »
Ik zou eens laten uitlezen hoever de kleptiming verlopen is.

Dan kan je ook wat zeggen over eventuele kettingrek.

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #4 Gepost op: 08:53:26, donderdag 21 juni 2018 »
Ik denk eerder aan een luchtmassamete r, die niet helemaal 100% meer is. (Ook al is die schoongemaakt, misschien dat iemand er nog 1 heeft liggen die je kunt testen)
Ketting maak ik me bij nissan niet zo veel zorgen.

Zou ook als je tank leeg is, een halve tank 98 proberen om te kijken of je daar nog verschil in merkt.

Welkom!

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 09:53:41, donderdag 21 juni 2018 »
Bedankt voor de reacties  :worshippy:

Geld voor een nieuwe distributieket ting + montage heb ik op dit moment toch niet. Dus ik kan altijd eerst een nieuwe LMM sensor proberen.

Maar waar kan ik deze het beste aanschaffen? Even een snelle search online en ik kwam sensoren tegen van €30 tot €480  :hamer:

En wat voor verschil kan de 98 bieden? (Vraag ik uit onwetendheid haha)

Offline Laurens

• NCN Forum Member
« Reactie #6 Gepost op: 13:45:55, donderdag 21 juni 2018 »
Gasklephuis reinigen, IACV klep en AAC klep schoonmaken, andere LMM scoren via Onderdelenlijn oid, TPS sensor schoonmaken/afstellen, ontstekingstij d checken/afstellen.

Kan allemaal zin hebben.

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #7 Gepost op: 16:48:59, donderdag 21 juni 2018 »
Bedankt voor de reacties  :worshippy:

Geld voor een nieuwe distributieket ting + montage heb ik op dit moment toch niet. Dus ik kan altijd eerst een nieuwe LMM sensor proberen.

Maar waar kan ik deze het beste aanschaffen? Even een snelle search online en ik kwam sensoren tegen van €30 tot €480  :hamer:

En wat voor verschil kan de 98 bieden? (Vraag ik uit onwetendheid haha)

Omdat je een wisselend toerental hebt zou het vacuum (vacuumslangetj e) gerelateerd kunnen zijn, of iets in de Luchtmassamete r of aanzuigtraject .
98 heeft een hoger octaangehalte, ik ben benieuwd of de motor daardoor 'rustiger' of beter loopt, anders zou dat een hint qua ontsteking kunnen zijn, vuil in het uitlaatsysteem .
Een checkup zou geen kwaad kunnen.

Distributieket ting vrees ik niet voor bij die motoren. Immers is mijn Primera uit 2001 (met SR20DE blok) zojuist de 257.000 gepasseerd, en dat met een 'self destruct' CVT automaat.

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 17:27:35, donderdag 21 juni 2018 »
Bedankt voor deze tips!
Jullie zitten hoogst waarschijnlijk in de goede richting.
Een collega van mij met veel verstand van auto's was vandaag terug van vakantie en ik heb gelijk gevraagd of hij wou kijken.
Dat heeft ie gedaan en hij zegt ook dat het met iets in de lucht te maken heeft.

Hij heeft mijn filter huis er af gehaald met draaiende motor toen zijn hand voor de behuizing van de LMM gehouden (niet afgesloten, zat nog ruimte zat) en de motor sloeg gelijk af.
Hij vertelde me dat normaal gesproken als je nog een kiertje open houd de motor gewoon blijft lopen omdat deze dan nog steeds lucht krijgt.
De mijne dus niet dus zijn conclusie was ook dat er of ergens lucht ontsnapt of het gasklephuis schoongemaakt moet worden.

En aangezien jullie ook al in die vijver aan het vissen waren ga ik maar eens beginnen met de schoonmaak!

Offline Nissanwielmonteur

• NCN Forum Member
  • ja
    • Van Leijden
« Reactie #9 Gepost op: 18:20:20, donderdag 21 juni 2018 »
Lucht ontsnappen na de luchtmassamete r?? Dan zit je in een aanzuigtraject . Mocht daar ergens een lek zijn dan trekt hij daar dus lucht naar binnen. Dat heet valse lucht, want dat is niet gemeten.

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 00:06:04, vrijdag 22 juni 2018 »
Zo dan! Ben weer een avondje bezig geweest, en ik heb de boosdoener gevonden (denk ik).

Vandaag heb ik het gasklephuis schoongemaakt, en ik moet zeggen; demonteren en monteren ging verrassend makkelijk bij deze Nissan  :shiny:

Goed gebouwd, deze wagens!
De auto reageert nu wel een stuk "lekkerder" na de schoonmaak.

Maar dat was de boosdoener niet.

Dit is wat ik tegen kwam:

En om zeker te weten dat ik dit niet zelf heb veroorzaaktbij het demonteren had ik nog een foto van toen deze er nog op zat;

Daar zie je al een dikke scheur zitten, waar deze vermoedelijk al open was aan de achterkant/zijkant.

Ik wil morgen gelijk even op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik heb nu geïmproviseerd met duct-tape, maar het werkt niet echt.. Het is er eigenlijk alleen maar erger op geworden  :frusty:

Ik hoop dat als ik een nieuwe heb gevonden hij weer als een zonnetje loopt zonder gekke fratsen  :puh2:

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #11 Gepost op: 12:05:56, vrijdag 22 juni 2018 »
Ben benieuwd! Misschien even op de sloop kijken?

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 16:34:35, vrijdag 22 juni 2018 »
Ja ik zelf ook haha.

Ik heb  een nieuwe besteld, online gevonden bij een "Japanse" auto sloperij. Onderdeel zelf was €15. Nu even afwachten tot ie binnen komt  :thumbsup:

Offline Michael150

• NCN Forum Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 13:25:43, zaterdag 23 juni 2018 »
Sinds vanochtend is toch het motormanagemen t lampje (check engine) gaan branden  :frusty:
Even afwachten op mijn onderdeel en na montage even laten uitlezen. Ik hoop dat het daar mee te maken heeft en niet iets serieuzers.

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #14 Gepost op: 20:35:35, maandag 25 juni 2018 »
Even duimen dan maar!