Hallo!
Bij deze, eindelijk, een update over de Bluebird! Hij is inderdaad APK gekeurd en daar is van alles aan vooraf gegaan. Het was een ware lijdensweg, maar gelukkig was Rens er om het draaglijk te maken. Hieronder een samenvatting:
Dit is hoe de auto er bij stond, zeven jaar heeft ie stilgestaan, de planten groeide binnen en een wasbeurt heeft ie al die tijd zeer waarschijnlijk niet gehad. Toch was het liefde op het eerste gezicht. Bij de autohandelaar ontstonden wat problemen waardoor het terrein geruimd werd en bijna alle auto's naar de sloop zijn afgevoerd. Na een hoop gedoe is het gelukt om de Nissan te redden (hij stond nog niet op mijn naam) en is deze naar een opslag gebracht. Hier was ook nog een tijdje onzekerheid over, volgens de gemeente was die alsnog gesloopt, maar na veelvuldig (lichtelijk geïrriteerd) rondbellen bleek die toch nog ergens te staan. Ik heb 'm toen op mijn naam gezet zodat we de auto daar weg konden halen. Ondanks dat er herhaaldelijk op aan was gedrongen voorzichtig te zijn met de auto omdat er een koper was hebben ze er toch een deuk in weten te rijden. En een flinke ook.

De schade was getaxeerd op 750 euro en de reparatie zou geregeld worden door het opslagbedrijf. Maar wat bleek, de schade was veroorzaakt op het moment dat de auto nog niet verzekerd was, dus ze konden niks doen. Ik heb toen 125 euro gekregen. Een schrale troost vergeleken met het emotionele leed. Ja, ik keek iedere keer met pijn in mijn hart naar de achterdeur. Een paar dagen later kwam er op de Bluebird facebook pagina precies dezelfde auto, in dezelfde kleur, voorbij die in onderdelen werd verkocht, zou het dan toch eindelijk mee zitten? Nee, natuurlijk niet.

Hij bleek een vergelijkbare deuk te hebben in dezelfde deur.
Maar goed, de auto stond nu op mijn naam en hij stond veilig bij mijn vader op het terrein. Dat was al een hele overwinning. Hij reed alleen nog niet. Met starten überhaupt wilde het nog niet lukken. Rens is toen een dagje naar Eindhoven gekomen om te kijken of die het probleem kon achterhalen, dat bleek lastiger dan gedacht en we besloten de auto naar Castricum te vervoeren voor een grote onderzoeksbeur
t.

Rens had als verrassing de deuk er zo ver mogelijk uitgehaald en dat was een zeer, zeer welkom bericht na alle ellende tot nu toe. Je blijft het natuurlijk wel zien, maar vergeleken met hoe het er eerst uit zag is het een enorme verbetering.

Ook was een polijst beurt meer dan welkom.

Verder zijn er onder andere de volgende dingen gebeurd:
- Groot rem onderhoud, vervangen van de remschijven en blokken voorzijde en remtanghouders (wat er met de remmen was gebeurd blijft nog altijd een mysterie, het was in ieder geval vreemd)
- Reparatie van cilinderkop en het vervangen van de distributierie
m
- Een andere carburateur en inlaatspruitst
uk
- Vier nieuwe banden en andere velgen
- Een juiste koplamp (er zat er een op van een ander model Bluebird), dat was ook een onverwacht cadeautje van Rens!
- Nieuwe ruitenwisserbl
aden
- Cilinderkop natrekken en de kleppen stellen
- Algemeen onderhoud (vloeistoffen etc.)
En zo is ie in één keer door de APK gekomen!
Wel moet er nog een andere startmotor in, hij start altijd, maar vaak niet in één keer. En ik ga binnenkort even langs Rens om nog wat dingetjes te laten checken en de kleppen opnieuw af te stellen.
Ik ben er vrijwel meteen mee naar Luxemburg gereden met m'n favoriete bijrijder en dat deed de auto perfect! Ik heb er zelfs een nachtje in geslapen met de hond, want van de stoelen kun je een prima bedje maken.




Omdat ie zo lang heeft stilgestaan is het niet heel gek dat er toch nog wat problemen opduiken af en toe en zo heb ik een paar keer stilgestaan op de vluchtstrook, (al is dat nu al een paar weken niet meer voorgekomen) maar ik vertrouw de auto volledig, en hij is altijd weer vrij snel gestart.

Ik heb de auto niet per se nodig voor m'n werk, maar toch heb ik er tot nu toe iedere dag in gereden. En vaak pak ik ook een extra rondje om de ring van Eindhoven, of een flinke omweg, omdat ik van iedere seconde in deze auto geniet. En als ik 'm ergens neer zet dan loop ik nooit weg zonder minstens één keer achterom te kijken. Ik hoor dan ook regelmatig, Loes, als jij met je Bluebird zou kunnen trouwen, dan zou je dat doen. En dat klopt (dan wil ik dit nummer op onze bruiloft:
https://www.youtube.com/watch?v=ocWDIKN6xvc).
Iedere keer als ik op m'n werk naar beneden loop gooi ik even het raam open.

Er zijn nog wat dingen die ik er aan wil doen, zo doet bijvoorbeeld de antenne het niet, de geluidsinstall
atie moet nagekeken worden (gelukkig bestaan er Bluetooth speakers), hij mag ook wel wat lager, een overspuitbeurt zal 'm ook niet misstaan, en wat andere kleine dingetjes. Maar dat heeft allemaal geen haast, eerst even zorgen dat ie vlekkeloos rijdt en daar plezier van hebben. Al met al is het dus toch uiteindelijk goedgekomen en dat vooral dankzij Rens, die wil ik echt nog een keer heel erg duizend maal bedanken voor zijn toewijding en hulp!
Ik heb nog een hoop mooie dingen op de planning staan, zoals een roadtrip naar Noorwegen deze zomer als het even meezit, en zal jullie op de hoogte houden!