Hallo Nissan fans.
Bij deze stel ik mij hier even voor omdat we dit weekend de knoop hebben doorgehakt en een Micra C+C 1.4 Tekna hebben gekocht.
Volgens velen waarschijnlijk op zijn minst een "bijzonder" vormgegeven Nissan, maar wij vinden hem na gewenning wel grappig en hij bleek boven verwachting goed te rijden.
Maar waarom nu juist een Micra C+C?
Ooit is het cabriorijden voor ons begonnen met een Fiat barchetta, geweldig leuke auto en reed als een speer. Maar helaas met het op leeftijd komen liepen de kosten om hem rijdbaar te houden ook op. De cabrio's zijn voor ons wel een tweede auto maar worden wel vooral in de winter dagelijks ingezet.
De barchetta uiteindelijk dus vervangen voor een Opel Tigra TwinTop. Lekker open rijden, maar verder riep het niet zoveel gevoel op. Toch nog drie jaar met plezier in rondgereden. En toen kwam er een motor en stond de Opel veel stil. Hier bleek hij niet zo goed tegen te kunnen blijkbaar, er kwamen allerlei mankementen. Ook pasten de motor en de auto niet samen in de garage. Dus Tigra eruit en Toyota IQ erin. Heel leuk karretje een IQ, rijd er nog met veel plezier in en grotere afstanden zijn ook totaal geen probleem. Alleen om op te schieten moet je hem wel flink in de toeren jagen.
Inmiddels zijn we verhuisd en beschikken we over een ruime garage waar beide auto's en de motor genoeg plaats hebben. En toen begon het weer te jeuken. Een auto met minimaal een schuifdak, maar liever nog een cabriolet zou wel heel fijn zijn.
Nog gezocht naar een barchetta van het laatste bouwjaar, een proefrit gemaakt in een Ford Streetka van 2003 maar bij beide auto's toch wat huiverig voor te verwachten hoge onderhoudskost
en op niet al te lange termijn. Plus het feit dat je qua techniek wel erg terug in de tijd gaat maakten toch dat de zoektocht verder ging naar auto's met een klapdak en van een jongere introductiedat
um. Tigra wilden we niet meer, toch wel log en geen emotie bij, Peugeot is niet ons merk, Renault Wind geen volledige cabrio en een Colt is helemaal niet om aan te zien. En bleef dus de Micra C+C over. Waren wat terughoudend want toch veel betiteld als vrouwenauto of "gaycar" (en ja wij zijn dus wel twee mannen), maar toch afgelopen zaterdag maar eens er mee gereden. En dat viel dus helemaal niet tegen! Als 1.4 al een stuk vinniger dan de Tigra en veel comfortabeler. En vergeleken met een Streetka of barchetta weer het gemak van een elektrisch bediende kap waarbij in dit geval zelfs er geen hendels bij de vooruit hoeven te worden ontgrendelt. Het viel ons ook op dat het dak totaal niet kraakt of andere geluiden maakt in gesloten toestand. Ook nog gereden in een 1.6, maar vonden deze niet eens zoveel sterker of sneller aanvoelen dan de 1.4. Aangezien de 1.4 beter voldeed aan onze criteria is die het dus geworden. Als ik snel wil dan pak ik wel mijn andere liefde op twee wielen, de meeste kilometers maak ik in de zomer op mijn Honda VFR 800 vtec.
We hopen eind deze week de Micra op te kunnen halen en dan kan het genieten beginnen.
Het is wel leuk om weer terug bij een Nissan te zijn. Mijn moeder heeft vroeger meerdere Nissans gereden, het begon allemaal met een Sunny Coupe van het eerste type, daar heeft ze er twee van gehad. Toen kwam er een two tone Cherry, die beviel niet zo dus werd al snel ingeruild voor een Sunny Coupe van het tweede type. De laatste Nissan voor hen was een Sunny Coupe van het type voordat deze vervangen werd door de 100NX. Zelf hebben we nog een paar jaar gereden in een Micra K11.
Foto gemaakt tijdens de proefrit, tzt nog eens kijken voor leuke velgen en een volledige detailbeurt van in en exterieur staat al gepland!

