Auteur Topic: Hallo allemaal  (gelezen 14349 keer)

Offline Daan7

• NCN Forum Member
  • *
Hallo allemaal
« Gepost op: 10:32:42, zondag 28 februari 2016 »
Hallo allemaal!

Ik ben Daan, kom uit Utrecht en had voor het eerst in mijn leven een auto nodig waar je van op aan kan;)

Sinds 2 weken ben ik daarom de trotse bezitter van een Nissan Primera 2.0  P11 uit 2000!
Ik gebruik hem voornamelijk voor woon-werk verkeer; dus veel snelweg. Ik moet zeggen: superfijne, stille en redelijk snelle auto!

Ik heb hem overgenomen van de tweede eigenaar, die hem een jaartje gehad heeft. Hij heeft nu iets meer dan een ton gelopen en is nogal "soft" gereden. Onderhoudshist orie is compleet, dus ik ben een tevreden man!

Er zijn echter ook een paar nadelen. De auto heeft z'n laatste beurt bij een dikke 70.000 gehad. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, maar er is (waarschijnlijk door de goede kwaliteit van de auto), relatief weinig te vinden op internet.

Op dit moment loopt de auto wat "zwaar" bij stationair lopen met een warme motor. Doordat hij veel heeft stil gestaan en alleen in de stad is gebruikt verdenk ik de brandstofinjec toren of het gasklephuis/EGR klep.
Volgend weekend vervang ik het luchtfilter, de bougies en het oliefilter. Ook gooi ik zo'n fijn flesje Wynn's cleaner in mn tank in de hoop dat de injectoren daarvan weer wat schoon worden. Ik verwacht dat de auto daarna weer wat beter loopt en wat rapper is.

Iemand een idee of dit inderdaad een verbetering zal geven? Of heeft iemand andere handige tips?

Daarna laat ik de kleppen even stellen, want die hoor ik momenteel wat tikken. Heeft iemand een idee wat dat ongeveer kost?

Ik ga zeker proberen een goede bijdrage te leveren aan dit forum en ga veel gebruik maken van jullie tips;)

Groeten,

Daan

Offline Franske

• NCN Forum Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Wees gelukkig met de kleine dingen in het leven
Re: Hallo allemaal
« Reactie #1 Gepost op: 10:45:56, zondag 28 februari 2016 »
Hoi Daan,

Welkom hier en de Primera is idd een fijne rijdersauto. Ook ik ben wel benieuwd of zo'n brandstofreini ger is aan te raden.
Heb je nog foto's van je nieuwe aanwinst?

Offline volvwil

• NCN Club Member
  • *
  • Je zal er maar jeuk aan hebben
« Reactie #2 Gepost op: 13:25:02, zondag 28 februari 2016 »
Welkom!
Mooie wagens en plaatjes zijn we gek van!
Wat betreft de rest ja goede beurt zeker belangrijk en de rest van de vragen zitten er hier een aantal gasten die het je goed kunnen vertellen.
Succes ermee!

Offline Cherryrijder

• NCN Forum Member
« Reactie #3 Gepost op: 13:40:30, zondag 28 februari 2016 »
Welkom op het forum.

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13:59:37, zondag 28 februari 2016 »
Welkom op het forum, Daan! Een goede grote beurt zou al veel moeten helpen. Heb je de olie ondertussen al vervangen? Gebruik bij voorkeur een origineel Nissan filter en een goede olie, 5W30 of 5W40. Je hebt hydraulische klepstoters die eigenlijk niet gesteld hoeven te worden. Vervuilde klepstoters is wel aannemelijk als er al zo lang geen oliewissel is gedaan, de olie vervangen zou ook hier moeten helpen. Ikzelf pas bij dit soort auto's met achterstallig onderhoud altijd een extra vervanging toe na 1500km. De nieuwe olie gaat waarschijnlijk snel vervuilen doordat de motor vervuild is van binnen, een extra keer verversen zorgt ervoor dat er geen verstoppingen optreden. Veel succes en plezier met de wagen :smile:

Groetjes,

Rens

Offline Radium69

• NCN Penningmeester
  • NCN Bestuur
  • *
  • NCN Paparazzi!
« Reactie #5 Gepost op: 20:52:45, zondag 28 februari 2016 »
Welkom Daan! :smile:

Offline Daan7

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14:33:54, maandag 29 februari 2016 »
Dank allemaal!
Net alles besteld bij Winparts, dus we zullen zien wat het oplevert!

Voor wat betreft de kleppen: ik hoor soms een licht getik onder de kap dus ging ervan uit dat de kleppen niet meer goed waren afgesteld. Kan dit iets anders zijn?

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14:47:44, maandag 29 februari 2016 »
Het kunnen eventueel zelfs je injectoren zijn, die maken een tikkend geluid. Bij moderne direct ingespoten benzinemotoren zoals bij mijn Juke met 1.6 turbo hoor je dit zelfs vrij hard. Bij mijn P11-144 heb ik die tik ook licht hoorbaar, je hoort dit het beste als je met je oor bij de inlaatpoorten even luisterd.

Offline Daan7

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14:54:10, maandag 29 februari 2016 »
Zou goed kunnen dat dit het is. Die dingen zijn volgens mij behoorlijk smerig. Hij loopt soms onregelmatig/op een heel laag toerental. Nu zelfs een keer uitgevallen...
Ik hoop dat die cleaner een oplossing biedt. Anders de injectoren vervangen? Of op een andere manier schoonmaken? Is dat een makkelijke klus?

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14:58:40, maandag 29 februari 2016 »
Ik zou beginnen met het gasklephuis reinigen, ik weet vrij zeker dat daarmee de problemen van het uitvallen al zijn opgelost, hetzelfde voor het onrustige stationair.

Offline Daan7

• NCN Forum Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 15:04:52, maandag 29 februari 2016 »
Thanks! Is dat enigszins makkelijk te bereiken? En remmenreiniger is daarvoor goed te gebruiken toch?

Offline x-trailrijder

• Voorzitter
  • NCN Bestuur
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15:39:00, maandag 29 februari 2016 »
Vrij gemakkelijk ja, je moet alleen de rubberen aanzuigbuis van de inlaat afhalen. Je kan met de hand de gasklep openen en daar een ruime hoeveel remmenreiniger inspuiten. Als je hem écht goed wilt schoonmaken moet je mogelijk even het gasklephuis eraf halen, zit vast met 4 boutjes en er zitten twee koelvloeistofs langen op aangesloten. Meestal is het echter voldoende om wat remmenreiniger in het gasklep te spuiten :)

Offline Kai

• NCN Club V.I.P
  • *
  • Skyline R33 GTR V-spec Primera P11 GT
« Reactie #12 Gepost op: 09:16:00, woensdag 02 maart 2016 »
Welkom!!