Deze SR20DE motoren worden niet aangedreven door een riem, maar door een distributieket ting. Voordeel; geen dure riemvervanging en, nadeel; als het stuk gaat ben je aan de beurt.
Bij de meeste motoren met kettingen, zo ook deze, is er altijd wel een ratel te horen bij de koude start. Er moet dan eerst olie bij de ketting gepompt worden en dat duurt soms even. Omdat mijn kilowatts worden doorgegeven via een CVT bak die altijd de laagste toeren zoekt heeft de ketting het zwaarder te verduren dan bij een handbak. Puur vanwege de grotere krachten die de motor moet leveren bij lage toeren zal de ketting bij de combinatie eerder 'rekken' en zich iets meer laten horen bij de start.
Ik heb anderhalf jaar voor Volkswagen gewerkt en daar rekten de kettingen van de CBZ en de CAX motoren door fabrieksfouten soms zover uit dat ze versprongen en de zuigers de kleppen krom sloegen. Motor kon naar de schroothoop... .
Het was hierom een bijzonderheid dat de ketting amper hoorbaar was. Echter als ik de wagen nu koud start hoor ik hem wel degelijk! Toch zit er verse 5W40 olie in en staat het peil tegen max. aan. Het schijnt erbij te horen en ze worden er oud mee naar het schijnt :)