Auteur Topic: Dyno-meet 2010: aftertalk  (gelezen 190469 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Colinissan

  • NCN Mooiste interieur 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 23657
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #165 Gepost op: 15:51:52, donderdag 02 december 2010 »
ik zou zeggen voor de mensen die gaan tunen.
volgende keer weer op dezelfde bank.
als we de hele tijd banken wisselen weet je het nooit.

Maar ook bij rica waren er in de afgelopen jaren aardig wat verschillen.

Kan nog de N15GTI van pascal herinneren, meerdere keren met meerdere tunings mogelijkeden erop en het werd in de jaren er niet meer op.

Enige waar je je winst kan meten is banken, tunen en weer banken

dan weet je direct wat het je gebracht heeft.

Eerst banken, allerlei dingen doen en na een jaar weer banken heeft totaal geen zin is mijn mening.

helemaal als we nog eens 2 banken gaan vergelijken met elkaar. Elke tuner zal het beter weten als de andere en dat maakt het allemaal zo leuk. Wie zegt welke bank nou beter is, wat je moet doen voor meer pk/nm ga zo maar door.

Aan alles hangt een prijskaartje en dat hebben mening leden al kunnen ondervinden. Waar je winst denk te boeken heb je ergens anders verlies, hetzij op de bank hetzij in je vermogen van je auto


Offline Laurens

  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 26106
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #166 Gepost op: 16:00:03, donderdag 02 december 2010 »
Daarbij komt ook nog dat alle upgrades die je doet pas 100% tot hun recht komen als je je ECU ook onder handen neemt.

Offline Freek

  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 7479
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #167 Gepost op: 16:02:13, donderdag 02 december 2010 »
Kevin, andere bank, ander weer, punt.

Offline Sylver84

  • NCN Clubmember of the year 2009 and 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 9227
  • Geslacht: Man
  • Still alive
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #168 Gepost op: 16:12:02, donderdag 02 december 2010 »
Dan zijn de 2 banken wel goed verschillend.

Aangezien we het koppel wel kunnen vergelijken

Rica 170 NM
DP 184 NM

Maar de temperatuur die we hadden was anders
tijd lijkt mij ook een factor
datum dus ook
Afstelling banken ( ijking etc. )

Zal ik dan maar gewoon doen dat ik het gemiddelde neem.

177 NM

Doe ik hetzelfde met whp

rica 123
dp 136

130 WHP ( +/- 150 PK ) en 177 NM

oja, me timing stond goed volgens consult 2 weken geleden.

Offline Laurens

  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 26106
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #169 Gepost op: 16:14:12, donderdag 02 december 2010 »
Temperatuur was juist gunstig. Namelijk koud.

Offline Sylver84

  • NCN Clubmember of the year 2009 and 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 9227
  • Geslacht: Man
  • Still alive
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #170 Gepost op: 16:17:06, donderdag 02 december 2010 »
maar anders als bij rica vorig jaar, dat koudere lucht gunstig is snapt me rechter voet ook wel

Volgens zijn mij er teveel factoren. Ik blijf wel bij me rica scores en mocht ik ooit nog verder gaan, ga ik daar wel weer banken. ( sorry har voor het pikken van je quote  :P)

wil ik me whp's weten, doe ik wel max koppel x toeren

Offline Colinissan

  • NCN Mooiste interieur 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 23657
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #171 Gepost op: 17:35:33, donderdag 02 december 2010 »
ik blijf wel bij deze bank :D  gewoon omdat het een gunstige score was haha

en heb op een andere manier meer vertrouwen in deze kwa setup.

geen auto die heen en weer op de bank schud met optrekken en afremmen

en direct op de assen gemeten

Offline bob.88

  • NCN Forum Member
  • ***
  • Berichten: 1021
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #172 Gepost op: 17:52:14, donderdag 02 december 2010 »
Wie boeit dat motorvermogen nou?

Ik begrijp die hele ophef niet. Het gaat om je WHP! het BHP wordt berekend en zal dus nooit 100% nauwkeurig zijn. Het WHP is uiteindelijk het vermogen wat jou auto op snelheid brengt.

Offline Mechanic Wedgie™

  • Wedgie Motorsport
  • NCN Club V.I.P
  • *
  • Berichten: 5910
  • Geslacht: Man
  • CEO @ Wedgie Motorsport
    • Wedgie Motorsport
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #173 Gepost op: 18:00:14, donderdag 02 december 2010 »
Persoonlijk doen mij die Pk's niet zo heel veel eigenlijk.
Het gaat er mij meer om als je auto getunend is of er dan fatsoenlijk mee te rijden is.
Oftwel hoe staat het met de drive-ability van de auto.

Pk's is leuk maar koppel is hetgeen waarmee je rijd.

Ik heb liever een breed/hoger koppelcurve dan een hoog piek vermogen waar je geen zak aan hebt.

Stel dat ik met mijn P10 dadelijk 220pk heb, tja leuk, valt binnen de doelstelling maar hoe is het met mijn koppel en het verloop daarvan, dat is veel intressanter.
Tot zover mijn mening.


Ik lees ook hier uitlaat veranderingen, nokkenas veranderingen.
Maar is er ook iets veranderd aan de benzine inspuiting?
Is er iets veranderd aan de luchttoevoer??

Je kan wel grotere uitlaten monteren en andere nokkenstokken, maar als je niets veranderd aan je benzine toevoer/inspuiting tja dan schiet je er doorgaans niet heel veel mee op.
Met alleen een grotere uitlaat trek je het vers mengsel meer de cilinder uit.
En aangezien er geen extra mengsel de cilinder inkomt verlies je dus vermogen en koppel.

Als je nu zorg dat er meer mengsel de cilinder in kan, dan krijg je een betere/sterkere verbranding en daarbij meer vermogen/koppel.



Gr Ruud

Offline Colinissan

  • NCN Mooiste interieur 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 23657
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #174 Gepost op: 18:02:05, donderdag 02 december 2010 »
Wie boeit dat motorvermogen nou?

Ik begrijp die hele ophef niet. Het gaat om je WHP! het BHP wordt berekend en zal dus nooit 100% nauwkeurig zijn. Het WHP is uiteindelijk het vermogen wat jou auto op snelheid brengt.

nee het gaat erom hoe je ermee omgaat ;)

of het nou 1000 bHp of whp of Ps of kilo's stront wat dan ook is.

Ik rij nooit harder als 100 dus tja mij boeit het niet echt :D

Offline Colinissan

  • NCN Mooiste interieur 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 23657
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #175 Gepost op: 18:02:50, donderdag 02 december 2010 »
Persoonlijk doen mij die Pk's niet zo heel veel eigenlijk.
Het gaat er mij meer om als je auto getunend is of er dan fatsoenlijk mee te rijden is.
Oftwel hoe staat het met de drive-ability van de auto.

Pk's is leuk maar koppel is hetgeen waarmee je rijd.

Ik heb liever een breed/hoger koppelcurve dan een hoog piek vermogen waar je geen zak aan hebt.

Stel dat ik met mijn P10 dadelijk 220pk heb, tja leuk, valt binnen de doelstelling maar hoe is het met mijn koppel en het verloop daarvan, dat is veel intressanter.
Tot zover mijn mening.


Ik lees ook hier uitlaat veranderingen, nokkenas veranderingen.
Maar is er ook iets veranderd aan de benzine inspuiting?
Is er iets veranderd aan de luchttoevoer??

Je kan wel grotere uitlaten monteren en andere nokkenstokken, maar als je niets veranderd aan je benzine toevoer/inspuiting tja dan schiet je er doorgaans niet heel veel mee op.
Met alleen een grotere uitlaat trek je het vers mengsel meer de cilinder uit.
En aangezien er geen extra mengsel de cilinder inkomt verlies je dus vermogen en koppel.

Als je nu zorg dat er meer mengsel de cilinder in kan, dan krijg je een betere/sterkere verbranding en daarbij meer vermogen/koppel.



Gr Ruud

komt de wel bekende colin uitspraak:
gewoon overal vanaf blijven. Dr. Nissan heeft het zo ontworpen :D

Offline Sylver84

  • NCN Clubmember of the year 2009 and 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 9227
  • Geslacht: Man
  • Still alive
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #176 Gepost op: 18:13:31, donderdag 02 december 2010 »
@ ruud, oftewel, Mappen dat ding. A/F ratio optimaliseren?

ik dacht net even, het begint allemaal bij 1 woord : Verbrandingsmo tor

Offline Mechanic Wedgie™

  • Wedgie Motorsport
  • NCN Club V.I.P
  • *
  • Berichten: 5910
  • Geslacht: Man
  • CEO @ Wedgie Motorsport
    • Wedgie Motorsport
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #177 Gepost op: 18:43:59, donderdag 02 december 2010 »
A/F ratio optimaliseren?

Om mee te beginnen ja.
Kijk er word vanalles op de motor geschroefd maar wat er daad werkelijk gebeurt dan weet je niet.
Je hebt immers geen wide band en geen EGT.
En als ik de sheets zie en ik zie de A/F verhouding dan is die bij de N/A auto's vrij laag naar mijn mening.

DP zegt N/A en A/F van 13 is optimaal, dan zie ik 12.0 voorbij komen en dan denk ik mwaa toch aan de rijke kant.
Oftwel A/F is niet juist en daar is winst in te behalen, zij het met meer lucht, zij het met ontsteking maar dan moet je ook weer een EGT meter hebben.

Als je dus EGT en wide band hebt dan kun je kijken wat de motor doet.
Zet er dan Nistune/SAFC2/E-Manage in en dan kun je iets, nu is het maar hopen dat het werkt.



gr Ruud

Offline Laurens

  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 26106
  • Geslacht: Man
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #178 Gepost op: 19:03:47, donderdag 02 december 2010 »
@ ruud, oftewel, Mappen dat ding. A/F ratio optimaliseren?

ik dacht net even, het begint allemaal bij 1 woord : Verbrandingsmo tor

Dat bedoelde ik dus met ECU onder handen nemen :)

Offline KeviNissan

  • Mooiste auto+project 2010
  • NCN Forum Member
  • ******
  • Berichten: 14327
  • Geslacht: Man
  • (¯`·._.·{NCN}·._.·´¯)
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #179 Gepost op: 21:47:30, donderdag 02 december 2010 »
als we kwa koppel kijken.
op de rica bank met alleen 3" catback had ik 273NM
nu met anders spruitsuk en de rest erna 3" zat ik nu op de 324NM
voor mij dus een grote winst.
volgende keer ga ik weer naar dezelfde bank.
ondanks dat ze tussen de runs in niks afstellen heb ik wel meer vertrouwen in het concept kwa banken.(rollen tegen over direct op de assen)