Auteur Topic: Dyno-meet 2010: aftertalk  (gelezen 190464 keer)

Offline KeviNissan

• Mooiste auto+project 2010
  • NCN Forum Member
  • Geslacht: Man
  • (¯`·._.·{NCN}·._.·´¯)
Re:Dyno-meet 2010: aftertalk
« Reactie #135 Gepost op: 21:03:06, woensdag 01 december 2010 »
0.4 idd ipv 0.6 standaard

Offline divalo

• DiVaLo Tuning
  • NCN Forum Member
  • Nissan Profesional
« Reactie #136 Gepost op: 23:04:19, woensdag 01 december 2010 »
Is er nog iemand die zijn ontstekingstij dstip gecontroleerd heeft voor de test? alle SR20 motoren werken met een krukassensor die op de nokkenas gemonteerd is, als de distributieket ting 2 mm rekt, staat de ontsteking ongeveer 4 graden te laat.
Dus als je in 2009 je ontsteking van je P10/N14/P11op 17 graden gezet hebt en je 20000 km later het ontstekingstij dstip weer controleerd staat hij ongeveer 4 graden te laat, dat is dus ook de reden waarom ik bij een powertestdag altijd met de consult en een timelamp de ontsteking controleer. de P11 scoort hier trouwens slechter dan de P10/N14, de p11 ketting is Kwalitatief Uitermaten Teleurstellend .

Offline Zeurdoos

• NCN Forum Member
  • Wie laag wil zijn moet omrijden
    • Zeurdoos.com
« Reactie #137 Gepost op: 23:11:44, woensdag 01 december 2010 »
Ik heb werkelijk geen idee waar op mijn ontsteking staat ;)

Offline DvM

• NCN Forum Member
  • Nissan Primera 2.0Sri Turbo
« Reactie #138 Gepost op: 23:14:01, woensdag 01 december 2010 »
Is er nog iemand die zijn ontstekingstij dstip gecontroleerd heeft voor de test? alle SR20 motoren werken met een krukassensor die op de nokkenas gemonteerd is, als de distributieket ting 2 mm rekt, staat de ontsteking ongeveer 4 graden te laat.
Dus als je in 2009 je ontsteking van je P10/N14/P11op 17 graden gezet hebt en je 20000 km later het ontstekingstij dstip weer controleerd staat hij ongeveer 4 graden te laat, dat is dus ook de reden waarom ik bij een powertestdag altijd met de consult en een timelamp de ontsteking controleer. de P11 scoort hier trouwens slechter dan de P10/N14, de p11 ketting is Kwalitatief Uitermaten Teleurstellend .

die van mij staat op 15 , daar is ie ongeveer een week geleden opgezet toen de gt nokken erin gingen, vondt het idd wel jammer dat er niet gespeeld werd met de onsteking, maar daar was denk ik de tijd niet voor, het opbouwen nam al tijd genoeg in beslag, het is iig een compleet ander bank en dat kun je wel aan de uitslagen zien, en om eerlijk te zijn ben ik nog nieuwsgieriger naar wat ik nu op de bank bij rica zou hebben, en ik denk dat ik niet de enig ben  ::)
gr dennis

Offline divalo

• DiVaLo Tuning
  • NCN Forum Member
  • Nissan Profesional
« Reactie #139 Gepost op: 23:35:00, woensdag 01 december 2010 »
Als ik de test uitslagen zie dan maakt het niet uit of je een voor of achterwielaand rijving hebt de verliezen in de aandrijflijn zijn voor bijna alle voertuigen het zelfde namelijk 15 % ik neem dus aan dat dit een aanname is en geen daadwerkelijke meeting?

Offline Zeurdoos

• NCN Forum Member
    • Zeurdoos.com
« Reactie #140 Gepost op: 23:41:06, woensdag 01 december 2010 »
Dus dan zouden alleen de Whp's kloppen ??

Offline DvM

• NCN Forum Member
« Reactie #141 Gepost op: 23:45:22, woensdag 01 december 2010 »
hmmm daar durf ik me niet in te mengen, is te ingewikkeld, wat ik wel weet dat ik op korte termijn eigenlijk best wel wil banken bij rica, kan ik die afspraak maken via jou dick of gaat dat gewoon bij rica

Offline DvM

• NCN Forum Member
« Reactie #142 Gepost op: 23:47:42, woensdag 01 december 2010 »
ik denk dat er trouwens wel een paar zijn die nu graag naar rica willen, mischien een kleine dynomeet bij rica op korte termijn  ::)

Offline Zeurdoos

• NCN Forum Member
    • Zeurdoos.com
« Reactie #143 Gepost op: 02:40:14, donderdag 02 december 2010 »
Weet niet waar die zit maar weer zo'n meet begin volgend jaar klinkt leuk :P

Offline Robi-One

• NCN Forum Member
  • Shift_Club Life
« Reactie #144 Gepost op: 05:37:49, donderdag 02 december 2010 »
Ik heb een paar maanden gelezen mijn ontsteking nog vervangen en toen is hij ook op tijd gezet.

Maar worden de krukas pk's niet altijd berekend? Die kan je toch niet meten?

Offline Zeurdoos

• NCN Forum Member
    • Zeurdoos.com
« Reactie #145 Gepost op: 05:55:10, donderdag 02 december 2010 »
Die kan je wel meten alleen moet je blok dan uit je auto ;)

Offline divalo

• DiVaLo Tuning
  • NCN Forum Member
  • Nissan Profesional
« Reactie #146 Gepost op: 07:45:41, donderdag 02 december 2010 »
Tja dan gaan we met zen alle naar TU delft tikken we 1500 euro per auto af en zetten we de motoren op een motor proefstand dan weet je het exact, dat met 20 man hebben we een meet van 10 dagen gezellig, wie zorgt er voor de koffie en de broodjes?

Offline Daniel 100NX

• NCN Forum Member
  • Danoontje Power
« Reactie #147 Gepost op: 09:46:26, donderdag 02 december 2010 »
Fijn om te horen dat mn WHP verhaal eindelijk wat door begint te komen hahaha......

Als mensen die bij DP hebben gebankt nog hun whp vermogen en vermogen van de vorige keer door kunnen geven. Ben een lijstje aan het maken om nu eens te kijken waar op grove lijn de verschillen in zitten.
« Laatst bewerkt op: 09:49:09, donderdag 02 december 2010 door Daniel 100NX »

Offline Freek

• NCN Forum Member
« Reactie #148 Gepost op: 11:42:46, donderdag 02 december 2010 »
Kijk die banken meten ofwel stroom (Rica) ofwel hoeveel een hydropomp geknepen moet worden (DP). In beide gevallen wordt er KOPPEL gemeten.
Het vermogen is altijd berekend, namelijk koppel maal toerental. Het vermogen is het product van koppel en toerental.

Een motor levert koppel, een kracht. De zuigers zitten aan hefbomen waar een druk(kracht) op wordt gezet. Het draaien van het geheel levert arbeid maal tijd op, een vermogen dus.

Wat we dus weten is dat we het GEMETEN koppel wel kunnen vergelijken maar het BEREKENDE wiel/krukasvermogen niet.
Waar het fout gaat is een paar dingen: normen (DIN bijv), afwijkingen (temperatuur, andere manier van inspannen, slip, en heel belangrijk het ijken van het dynoRPM tegen motorRPM) En correctie (een vaste waarde van 15% whp/bhp bijv)

Het blijft altijd vergelijken, je kunt geen 2 autos vergelijken en ook geen 2 dynobanken. Je moet op dezelfde dag meten op dezelfde bank om een vergelijking te kunnen maken die enigzins in de buurt komt.

Een koppel vergelijking komt dan nog het meest in de buurt. Iedereen is vermogen kwijt... maar het koppel is gek genoeg redelijk in het verwachtings patroon, maar daar hoor je niemand over. Mijn voorbeeld: vorige keer Rica 370nm, nu een paar tienden turbodruk erbij 410NM. Lijkt aardig te kloppen, niet? Vermogen daarintegen lijkt helemaal niet te kloppen, daar kijk ik dus ook niet naar. De koppelkromme verteld veel meer over je mengsel en de karakteristiek van een motor.

Nog een wiki quote
Citaat
A dynamometer or "dyno" for short, is a device for measuring force, moment of force (torque), or power. For example, the power produced by an engine, motor or other rotating prime mover can be calculated by simultaneously measuring torque and rotational speed (RPM).
Uit dit artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer
« Laatst bewerkt op: 11:45:47, donderdag 02 december 2010 door Freek »

Offline Sunnyke

• NCN Ledenadministratie
  • NCN Hoofd Moderator
  • *
    • Mijn nissan 350Z
« Reactie #149 Gepost op: 11:57:01, donderdag 02 december 2010 »
Iedereen is vermogen kwijt... maar het koppel is gek genoeg redelijk in het verwachtings patroon, maar daar hoor je niemand over.
Alleen Kevin/Radium hoor je erover. Die was juist heel nieuwsgierig naar z'n gewonnen koppel, maar hij heeft alleen dik koppel verloren lijkt het.
Wel wat paardjes erbij