Kijk die banken meten ofwel stroom (Rica) ofwel hoeveel een hydropomp geknepen moet worden (DP). In beide gevallen wordt er KOPPEL gemeten.
Het vermogen is altijd berekend, namelijk koppel maal toerental. Het vermogen is het product van koppel en toerental.
Een motor levert koppel, een kracht. De zuigers zitten aan hefbomen waar een druk(kracht) op wordt gezet. Het draaien van het geheel levert arbeid maal tijd op, een vermogen dus.
Wat we dus weten is dat we het GEMETEN koppel wel kunnen vergelijken maar het BEREKENDE wiel/krukasvermogen niet.
Waar het fout gaat is een paar dingen: normen (DIN bijv), afwijkingen (temperatuur, andere manier van inspannen, slip, en heel belangrijk het ijken van het dynoRPM tegen motorRPM) En correctie (een vaste waarde van 15% whp/bhp bijv)
Het blijft altijd vergelijken, je kunt geen 2 autos vergelijken en ook geen 2 dynobanken. Je moet op dezelfde dag meten op dezelfde bank om een vergelijking te kunnen maken die enigzins in de buurt komt.
Een koppel vergelijking komt dan nog het meest in de buurt. Iedereen is vermogen kwijt... maar het koppel is gek genoeg redelijk in het verwachtings patroon, maar daar hoor je niemand over. Mijn voorbeeld: vorige keer Rica 370nm, nu een paar tienden turbodruk erbij 410NM. Lijkt aardig te kloppen, niet? Vermogen daarintegen lijkt helemaal niet te kloppen, daar kijk ik dus ook niet naar. De koppelkromme verteld veel meer over je mengsel en de karakteristiek van een motor.
Nog een wiki quote
A dynamometer or "dyno" for short, is a device for measuring force, moment of force (torque), or power. For example, the power produced by an engine, motor or other rotating prime mover can be calculated by simultaneously measuring torque and rotational speed (RPM).
Uit dit artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamometer