Japfest 2010 verslagDonderdag 13 mei t/m 16 mei hebben Michael en ik vertoeft in Engeland. Zaterdags zouden wij samen met NPOC deelnemen aan Japfest 2010.
De reden hiervan was dat ik dit jaar niet naar JAE kan, maar toch de gasten van NPOC weer wilde spreken en toch al naar een Engelse trackday wilde. Japfest combineert een van de grootste Japanse autoshows samen met de hele dag actie op en rond het circuit. Meer info op
www.japfest.co.uk en
www.castlecombecircuit.co.ukPerfect voor mij dus als JAE vervanger.
Donderdagochte
nd vroeg vertrokken uit Zwolle. Rond 11.00u moesten we in Calais zijn om met de trein het kanaal onderdoor te gaan.

Alles soepel verlopen, na aankomst doorgereden naar de plaats Reading voor een overnachting. Ergens in de omgeving een pizza gegeten en bijtijds gaan pitten. Was een vrij lange dag ten slotte.

Volgende ochtend kunnen uitslapen. Ontbijtbuffet was al afgelopen, dus maar uitgecheckt en onderweg een vers stokbroodje laten maken bij een broodjestent. Onderweg in Swindon wezen kijken bij de Magic Roundabout. Typ maar eens in op Google. Via allerlei heerlijk bochtige Engelse landweggetjes weer wat naar beneden gereden om te kijken bij Stonehenge. Zo hebben we toch nog wat van Engeland gezien.

Tijdens deze rit moesten we op een gegeven moment de snelweg af. Aan de kant zag ik een P11 staan. Toen we dichterbij kwamen zag ik groot enkele NPOC.co.uk stickers. Auto gelijk aan de kant gegooid, bleek het een NPOC lid te zijn die met een gebroken aandrijfas gestrand was. Een bijzondere ontmoeting die toch ook wel weer leuk was.

Na Stonehenge weer naar boven gereden voor de overnachting van vrijdag op zaterdag in Chippenham, de plaats waar Japfest gehouden werd. Het hotel lag op zo'n 15 minuten van het event af dus de parkeerplaats hier stond al vrij vol met dikke bakken. Ingecheckt en eten en drinken ingeslagen voor de volgende dag.

Enige tijd terug al met Shaun (Essnchill, voorzitter NPOC) geregeld dat we op de stand konden staan. Toegang op kosten van NPOC notabene. Zelf de circuitkaarten geregeld en bij hem thuis laten bezorgen. Alles tiptop voor mekaar. Behalve het bestuur was niemand van onze komst op de hoogte en de meetingpoint was tegenover ons hotel. De verbazing was dus ook enorm toen wij ineens om de hoek kwamen rijden. Erg gaaf om mee te maken. Iedereen goeiendag gezegd en een hoop handen geschud. Als dank gelijk 3 pakken stroopwafels aan Shaun en Caroline overhandigd.
Na een half uur, het was inmiddels 07.30, in de Engelse colonne Primera's naar het circuit gereden.

Eenmaal opgesteld op het terrein van Japfest uiteraard weer verder gebabbeld met iedereen. We hadden een goeie plek dicht bij het circuit. De NPOC stand bestond uit zo'n 60 deelnemers en trok veel bekijks. Rondje gelopen en beetje gekeken, je weet hoe dat gaat.

Rond 10.00 naar de briefing gegaan in de pits, polsbandje gekregen, alle formulieren waarin staat dat je ze niet aan zult klagen als je brokken maakt ondertekend, sessiekaarten aan de ramen geplakt, koplampen afgetaped en auto laten warmdraaien. Vervolgens zo'n half uur voor begin vd sessie tussen de voetgangs het overvolle evenemententer
rein overgestoken. Als enige Nederlanders trokken we veel bekijks. Het was erg heet die dag, ramen stonden open, en van alle kanten hoorde je verbaast commentaar. Erg grappig.

Eenmaal bij de pits moesten we door de geluidsmeting heen. Appeltje eitje, we hebben een goed systeem in elkaar geknutseld tenslotte.
Vervolgens begonnen aan de eerste sessie in de Advanced groep. Had paar maanden terug al weinig keus omdat het snel uitgekocht was. Gevolg was dus dat ik met mn fully loaded Primera tussen de gestripte Civicjes, Evo's, WRX'en en GTR's reed. Big brake kits, semi slicks, rolkooien, gestript. Geen schijn van kans dus om iemand in te halen maar had er niet minder lol om.

Circuit is 3 km lang, en telt 7 bochten waaronder 2 uitdagende chicanes. Volledig vlak circuit, zowel in bochten als in de rechte stukken. Top van zo'n 170 a 175 km/h in zn 3. Weinig tijd om de baan te verkennen dus de eerste sessie was wat te wild omdat je niet kruipend die baan over wil gaan. Remmen kregen het goed heet, wederom de zwakste schakel.

Toch met een goed gevoel de baan weer afgegaan en paar uurtjes weer over het terrein gewandeld. Toen rond 15.30 mochten we op voor sessie 2, deze keer Intermediate zoals ik het besteld. Ook hier geen gunstiger deelnemersveld, ik zag eigenlijk geen verschil. Jammer dan, je kunt niks winnen dus gewoon plezier hebben van het feit dat je als enige Nederlander met je Primera deelneemt aan een Engelse trackday.

Deze sessie deed ik wat beheerste en kende de bochten ietsjes beter. Dit kwam ook de remmen wat meer ten goede. Omdat het zo heet was buiten en de banden al niet meer in topconditie waren ging het nu helemaal snel. Buiten dat was ik met deze erg tevreden en heb ik voor m'n gevoel de bochten lekker aan elkaar kunnen rijgen.

Daarna tot een uurtje of 17.00 nog rondgehangen en gechillt met de NPOC gasten waarna we vertrokken richting Epsom voor onze laatste overnachting omdat we zondagochtend bijtijds weer richting Folkestone moesten.
Onderweg naar Epsom nog iemand van NPOC tegengekomen met een P10GT. Nog leuk tegen elkaar gescheurd, niet geheel verantwoorde snelheden maar wel dikke fun. Uiteindelijk luid toeterend ieder z'n eigen weg vervolgt. Onderweg nog veel andere Japfest gangers tegengekomen.

's Avonds in Epsom in het hotel ingecheckt en naar de pub tegenover het hotel gegaan. Een flinke pub-waardige maaltijd gehad en de nodige pintjes gedronken als goede afsluiting. De volgende ochtend nog flink van het ontbijtbuffet kunnen genieten en rond 08.30 vertrokken.
Rest van de dag onderweg geweest, erg druk rond Londen en Antwerpen maar uiteindelijk rond 16.00u weer in Zwolle aangekomen. Totaal bijna 1800km gereden in die 4 dagen.

Waren echt 4 fantastische dagen, veel gezien en gedaan en super om weer met die Engelsen te kunnen hebben geouwehoerd!
Heb hierdoor iets minder spijt dat ik niet naar JAE kan

Meer aftertalk en foto's hier:
http://npoc.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=39878&title=japfest-pics-and-thanks