Toch hebben we bij ons in de garage ook problemen met auto's waar achteraf xenon is ingebouwd. Met name de reflectoren die kapot gaan.
Ik ga morgen checku hoe verlichting zit
en anders maar dubbel xenon bi setje :D
En
daar zit wel een kern van waarheid in. Uit HID verlichting komen nl. UV stralen die, of een hogere waarde hebben, of van een andere categorie zijn (A,B,C of D) dan halogeen verlichting. Sommige reflectors kunnen daar niet tegen. De meeste lenzen van koplampunits met halogeen verlichting hebben in de lens zelf een UV filter verwerkt zitten.
De betere Xenon lampjes en de OEM (D2S,D2R en D1 varianten) hebben in het lampglas een filter zitten. Er zijn sets in omloop die dat niet hebben en daardoor meer en soms te veel UV straling afgeven. Je kan dit bij de fabrikant van de lampjes navragen. De lampjes met filter zijn meestal iets duurder dan zonder.
Niet elke reflector zal er last van hebben maar het gebeurt dat reflectors geel of dof worden. De eerste modelllen van de Ford Mondeo haddden er ook last van. Er is toen na een facelift een ander model koplamp in gekomen met gelijk een UV filter in de lens.
gr BB