Nissan Club Nederland

Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: Michael150 op 22:39:54, woensdag 20 juni 2018

Titel: Michael en Almera (vervolg p2)
Bericht door: Michael150 op 22:39:54, woensdag 20 juni 2018
Hallo hallo  :worshippy:

Mijn naam is Michael, 26 en ik kom uit Zoetermeer, ennnn...:
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Nissan Almera N16 uit het jaar 2000. Het is de 1.5 met 90 hele pony's (QG15DE dacht ik?) Met 153.300km op de klok.
Het is een heerlijke auto om in te rijden, alles klopt!
Dit is overigens mijn eerste Japanner maar ik vraag me nu af waarom ik niet eerder ben overgestapt (voorheen 5x VW en 2x Opel).
Ik dacht ik geef het gewoon eens een kans. Ik was bewust op zoek naar een Jap en voornamelijk Honda, Toyota en Mitsubishi... Maar per toeval kwam ik deze Nissan Almera tegen en ik was eigenlijk wel gelijk verkocht!

Je kan ook overal lekker makkelijk bij (in de motor ruimte).
Ik heb me voornamelijk aangemeld op dit forum om Nissan kennis op te doen en gewoon wat meer te leren over deze auto's.

En ik ga gelijk met een vraag beginnen:

Als ik de auto start (koude start). Dan schommelt mijn toerental een beetje. Als ik dan weg rijd, lijkt de motor soms wat te haperen en als ik het gas lost laat bokt/schud de auto een beetje. Dit probleem is weg zodra ik een meter of 500 heb gereden!

Heel apart. Het probleem met het stuiterende toerental is er nog wel.
Als ik wil inhalen/optrekken, begint het toerental weer te schommelen terwijl het omhoog gaat, Als ik dan het gas weer rustig los laat schommelt ie ook terug. Soms schommelt hij dan even door als ik een constante snelheid rij en is dan na enkele minuten weer stabiel.
Dit gebeurd ook alleen als ik wat " vlotter" op trek, als ik de acceleratie van  hoe mijn oma het zou doen aan hou dan gaat het toerental ook op een normale manier omhoog (behalve om en nabij de 5000, dan schommelt het weer)

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Je leest op internet verhalen dat de distri ketting versleten is.. Maar stationair loopt hij als een zonnetje, je hoort niks aan de ketting. En dat zou wel moeten bij een versleten/gerekte ketting lijkt mij toch?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Lucht filter element vervangen
- Lucht massa meter schoon gemaakt
- Bougies vervangen
- connectoren en de kabels (vage kabels trouwens) ingespoten met haarlak (klinkt stom, maar 't werkt soms wel haha).

Ik hoop dat iemand mij hier wat adviezen kan geven. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij Nissan als je het googled haha

Maar verder een heerlijke auto!

Gr.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Cherryrijder op 22:44:50, woensdag 20 juni 2018
Welkom op het forum.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 00:21:26, donderdag 21 juni 2018
Ik zit trouwens ook nog te denken aan andere sensoren.. Krukassensor of nokkenassensor oid.. Zou dit de problemen kunnen verhelpen? En waar kan ik deze het beste bestellen? Er zijn namelijk veel imitatie sensoren te koop maar ik weet niet welke het wel en niet naar behoren doen haha.

Misschien ook wel een lamdasone of bobine, maar het lijkt mij dat het probleem dan ook constant moet zijn toch?

Gr.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Nissanwielmonteur op 00:29:20, donderdag 21 juni 2018
Ik zou eens laten uitlezen hoever de kleptiming verlopen is.

Dan kan je ook wat zeggen over eventuele kettingrek.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Radium69 op 08:53:26, donderdag 21 juni 2018
Ik denk eerder aan een luchtmassamete r, die niet helemaal 100% meer is. (Ook al is die schoongemaakt, misschien dat iemand er nog 1 heeft liggen die je kunt testen)
Ketting maak ik me bij nissan niet zo veel zorgen.

Zou ook als je tank leeg is, een halve tank 98 proberen om te kijken of je daar nog verschil in merkt.

Welkom!
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 09:53:41, donderdag 21 juni 2018
Bedankt voor de reacties  :worshippy:

Geld voor een nieuwe distributieket ting + montage heb ik op dit moment toch niet. Dus ik kan altijd eerst een nieuwe LMM sensor proberen.

Maar waar kan ik deze het beste aanschaffen? Even een snelle search online en ik kwam sensoren tegen van €30 tot €480  :hamer:

En wat voor verschil kan de 98 bieden? (Vraag ik uit onwetendheid haha)
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Laurens op 13:45:55, donderdag 21 juni 2018
Gasklephuis reinigen, IACV klep en AAC klep schoonmaken, andere LMM scoren via Onderdelenlijn oid, TPS sensor schoonmaken/afstellen, ontstekingstij d checken/afstellen.

Kan allemaal zin hebben.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Radium69 op 16:48:59, donderdag 21 juni 2018
Bedankt voor de reacties  :worshippy:

Geld voor een nieuwe distributieket ting + montage heb ik op dit moment toch niet. Dus ik kan altijd eerst een nieuwe LMM sensor proberen.

Maar waar kan ik deze het beste aanschaffen? Even een snelle search online en ik kwam sensoren tegen van €30 tot €480  :hamer:

En wat voor verschil kan de 98 bieden? (Vraag ik uit onwetendheid haha)

Omdat je een wisselend toerental hebt zou het vacuum (vacuumslangetj e) gerelateerd kunnen zijn, of iets in de Luchtmassamete r of aanzuigtraject .
98 heeft een hoger octaangehalte, ik ben benieuwd of de motor daardoor 'rustiger' of beter loopt, anders zou dat een hint qua ontsteking kunnen zijn, vuil in het uitlaatsysteem .
Een checkup zou geen kwaad kunnen.

Distributieket ting vrees ik niet voor bij die motoren. Immers is mijn Primera uit 2001 (met SR20DE blok) zojuist de 257.000 gepasseerd, en dat met een 'self destruct' CVT automaat.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 17:27:35, donderdag 21 juni 2018
Bedankt voor deze tips!
Jullie zitten hoogst waarschijnlijk in de goede richting.
Een collega van mij met veel verstand van auto's was vandaag terug van vakantie en ik heb gelijk gevraagd of hij wou kijken.
Dat heeft ie gedaan en hij zegt ook dat het met iets in de lucht te maken heeft.

Hij heeft mijn filter huis er af gehaald met draaiende motor toen zijn hand voor de behuizing van de LMM gehouden (niet afgesloten, zat nog ruimte zat) en de motor sloeg gelijk af.
Hij vertelde me dat normaal gesproken als je nog een kiertje open houd de motor gewoon blijft lopen omdat deze dan nog steeds lucht krijgt.
De mijne dus niet dus zijn conclusie was ook dat er of ergens lucht ontsnapt of het gasklephuis schoongemaakt moet worden.

En aangezien jullie ook al in die vijver aan het vissen waren ga ik maar eens beginnen met de schoonmaak!

Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Nissanwielmonteur op 18:20:20, donderdag 21 juni 2018
Lucht ontsnappen na de luchtmassamete r?? Dan zit je in een aanzuigtraject . Mocht daar ergens een lek zijn dan trekt hij daar dus lucht naar binnen. Dat heet valse lucht, want dat is niet gemeten.

Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 00:06:04, vrijdag 22 juni 2018
Zo dan! Ben weer een avondje bezig geweest, en ik heb de boosdoener gevonden (denk ik).

Vandaag heb ik het gasklephuis schoongemaakt, en ik moet zeggen; demonteren en monteren ging verrassend makkelijk bij deze Nissan  :shiny:

(https://myalbum.com/photo/QQOr1ohWMy7E/360.jpg)

Goed gebouwd, deze wagens!
De auto reageert nu wel een stuk "lekkerder" na de schoonmaak.

Maar dat was de boosdoener niet.

Dit is wat ik tegen kwam:
(https://myalbum.com/photo/KE7GGkF2eJbs/360.jpg)

En om zeker te weten dat ik dit niet zelf heb veroorzaaktbij het demonteren had ik nog een foto van toen deze er nog op zat;(https://myalbum.com/photo/va5O10Jij1Qn/360.jpg)

Daar zie je al een dikke scheur zitten, waar deze vermoedelijk al open was aan de achterkant/zijkant.

Ik wil morgen gelijk even op zoek gaan naar een nieuwe.
Ik heb nu geïmproviseerd met duct-tape, maar het werkt niet echt.. Het is er eigenlijk alleen maar erger op geworden  :frusty:

Ik hoop dat als ik een nieuwe heb gevonden hij weer als een zonnetje loopt zonder gekke fratsen  :puh2:
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Radium69 op 12:05:56, vrijdag 22 juni 2018
Ben benieuwd! Misschien even op de sloop kijken?
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 16:34:35, vrijdag 22 juni 2018
Ja ik zelf ook haha.

Ik heb  een nieuwe besteld, online gevonden bij een "Japanse" auto sloperij. Onderdeel zelf was €15. Nu even afwachten tot ie binnen komt  :thumbsup:
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 13:25:43, zaterdag 23 juni 2018
Sinds vanochtend is toch het motormanagemen t lampje (check engine) gaan branden  :frusty:
Even afwachten op mijn onderdeel en na montage even laten uitlezen. Ik hoop dat het daar mee te maken heeft en niet iets serieuzers.
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Radium69 op 20:35:35, maandag 25 juni 2018
Even duimen dan maar!
Titel: Re: Michael en Almera
Bericht door: Michael150 op 22:54:05, maandag 25 juni 2018
Aanzuigslang is vervangen, en merkbaar verschil in "kracht".
Alleen het probleem is er nog steeds, dus toch maar even langs een collega gereden met uitlees apperatuur. En foutcode P0300 kwam naar boven; "Random cylinder misfire"

Vermoedelijk de bobines, maar nu ben ik weer wel terug bij af met me angst voor de ketting  :hamer: :frusty:

Wat wel apart is, dat had ik laatst zelf ook al door. Hoe gemakkelijk de bobines los laten van de bougie, geen klik, geen enkel beetje weerstand..
Nu vraag ik me af of dit Nissan eigen is? Of dat dit gewoon betekent dat ze slecht zijn?
Titel: Re: Michael en Almera (vervolg p2)
Bericht door: Michael150 op 08:35:54, woensdag 27 juni 2018
Ik heb voor de problemen even een ander topic aangemaakt ; http://www.nissanclub.nl/oud/index.php?topic=54833.new#new

Misschien wat duidelijker
Titel: Re: Michael en Almera (vervolg p2)
Bericht door: Radium69 op 10:24:40, woensdag 27 juni 2018
Is inderdaad wat handiger, ben benieuwd of het met bobines weg gaat, zou natuurlijk ook nog kunnen. Hoe dan ook, een best lastig probleem!