Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: stragenmitsuko op 16:59:55, dinsdag 30 september 2014
-
Even voorstellen ?
Ik heb recent een sunny B12 op de kop getikt in een vrij redelijke staat ,
en voor een vrij redelijke prijs wetend dat er wel wat werk aan was . ;D
Auto tje is rooood , en, staat zo mat als maar kan zijn .
Altijd het geval met rode auto's op leeftijd . Maar met een goede polijstbeurt is dat
wel te verbeteren .
Interieur proper en vrijwel onbeschadigd .
He ik had wat foto's gemaakt , maar blijkbaar kan ik die niet opladen ??
-
Welkom op het forum!
Foto's kunnen niet rechtstreeks geupload worden, het forum heeft niet genoeg opslagcapacite it.
In dit topic kun je zien hoe je foto's kunt uploaden naar mijnalbum.nl en ze daarvandaan hier kunt laten zien . Ik gebruik zelf photobucket.co m, net wat je zelf prettiger vindt.
http://www.nissanclub.nl/oud/index.php?topic=1301.0 (http://www.nissanclub.nl/oud/index.php?topic=1301.0)
-
Ah , eens proberen dan
http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/library/nissan%20sunny (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/library/nissan%20sunny)
Nope , lukt niet .
je kan wel de link aanklikken om de foto's te zien, maar ik krijg ze niet in het topic geplaatst
Hoe dan ook , probleem met deze wagen is dat de cilinderkop kapotgevroren is .
Zie foto's via de link .
Heb ik pas gemerkt toen ie al op de bank lag en ik begon met de kleppen na te slijpen .
En de barst loopt door tot in de lagering van de nokkenas , dus lassen is ook haast uitgesloten .
In het alllesrslechts te geval probeer ik het ,maar die lagerbus teruguit frezen is een lastig iets .
Dus nu ben ik op zoek naar een compleet blok , of een losse cilinderkop voor een E16 motor .
Vermoedelijk past een E13 of een E15 cilinderkop ook , maar dat weet ik niet zeker .
Wie o wie heeft er nog eentje liggen of weet waar ik er een kan vinden .
Bedoeling is uiteindelijk om het wagentje terug rijwaardig te krijgen ne er dan nog enkele jaartjes
plezier aan te beleven . Een werkende motor is dan wel het absolute minimum :)
-
Yes ik heb het door denk ik
Foto's van de wagen
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/sunny_zps434b35a6.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/sunny-1_zpse8c8a4a0.jpg)
-
foto's van de enige plaats waar hij echt doorgeroest was .
Rechterkant , de steun van de schokbreker .
Vrijwel zeker het gevolg van een aanrijding .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/laswerk-1_zps756de3b8.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/laswerk-2_zps1df5f807.jpg)
-
cilinderboring en zien er nog verassend goed uit . (http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/blok_zps43cb38cb.jpg)
-
en hier de probleem cilinderkop .
Overduidelijk vriesschade ;
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/kop_zps1fc818d7.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/kop-1_zps672fcc4c.jpg)
-
Gaaf karretje! Nu snap ik ook waarom je een E15ET kan vinden... In Belgie is de E15ET ook officieel geleverd, in Nederland niet. Veel succes met de wagen, het wordt een plaatje!
-
Welkom. :)
Wat ik me afvroeg; Zijn dit nou popnagels wat ik hier zie? Lijkt me niet echt de manier om er een nieuw stukje plaatwerk in te zetten. :o
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/laswerk-2_zps1df5f807.jpg)
-
neen hoor , dat zijn puntlassen gemaakt met een halfautomaat .
Soms ook proplassen genoemd
Die puntlassen zitten op het origineel plaatwerk ook , alleen zijn ze minder zichtbaar
omdat er geen verhoging is waar de las zit . .
Er zijn op die plaats drie stukken plaatwerk die elkaar overlappen en soms dubbel overlappen .
Ik heb dat zo nauwgezet mogelijk gereproduceerd , de doorgeroeste delen eruitgeslepen en de nieuwe er voor in de plaats gezet .
Als ik de lasnaden en de puntlassen zou wegslijpen zie je nauwelijks dat er aan gewerkt is .
Pat
-
Aha, op die manier. ;) Het leek zo, omdat er putjes in de proplassen zitten. Had je de gas toevoer van het lasapparaat wel goed?
-
lol , ik las al meer dan 30 jaar dus ik denk wel dat ik weet hoe het moet ja :)
-
Zo , ik heb vandaag een bruikbaar blokje gevonden waar ik de cilinderkop kan vanaf halen .
Dus back in business :)
Dit is een 1500cc turbo blok , ik vermoed uit een cherry turbo .
De cilinderkop draagt ook het nr 15M net als m'n kapotte , dus dat zit snor .
De injectie en wat randonderdelen zitten er nog op , de uitlaat en turbo ontbreken .
Alles in mij schreeuwt nu : zoek de rest van de onderdelen bij mekaar en maak er een turbo van ....
Alleen zoveel projecten lopen , en zo weinig beschikbare tijd ......
Op korte termijn : de E16 motor herstellen en de wagen techn gekeurd krijgen .
Op iets langere termijn , de carburator vervangen door het injectiie systeem van de turbo
motor , en dan gelijk ook lpg injectie erbij .
Ik denk , de E16 met z'n carburator heeft std 84 pk , met een injectie zou dat toch richting 95Pk moeten gaan .
Op zeer langere termijn , waarschijnlijk nooit dus , de turbomotor in z'n volledige glorie .
Pat
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/tb_1_zps94b506a0.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/tb_2_zps6a0ef94a.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/tb_3_zpsff2bad01.jpg)
-
Het zit me niet echt mee met dit wagentje .
Vandaag het E16 onderblok uit mekaar gehaald om goed te checken of er nergens geen
barsten van het vriezen waren , en zo niet om het kopvlak even op de slijpbank te leggen .
Blijkt nu dat de boring van Nr4 roestschade heeft .
Niet veel , en de zuiger beweegt vlot en zonder haperen .
Maar die putjes gaan zorgen voor compressieverl ies .
Die roestschade is ontstaan door vocht tussen de zuiger en de boring in combinatie met enkele jaartjes stilstaan .
Aluminium zyuiger , gietijzeren boring , vocht ertussen en je krijgt electrolyse .
Het aluminium vreet het zijzer weg .
Dit is bijzonder jammer , want de andre drie boringen zijn perfect , en zittennog ruim boven de minimum maat .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/e16_zps234ea379.jpg)
Geen nood , we hebben immers nog dat E15 turbo blok op overschot .
De bedoeling was daarvan enkel de kop te gebruiken
Boring is dezelfde , alleen de slag en de compressieverh ouding is anders .
Opengemaakt , en kijk deze boringen hebben alle vier last van viegroest maar voor zover ik kan zien
zit er geen putcorossie in .
Morgen maar eens honen en zien wat voor resultaat dat geeft .
Betekent wel dat ik gebruikte zuigers in een een ander , eveneens gebruikt blok ga stoppen .
Verre van ideaal , op hoop van zege zullen we maar zeggen .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/e15_zps8e6ce51e.jpg)
Twee blokjes broederlijk naast mekaar .
De een is niet in orde en de ander deugt niet .
We zoeken naar het minst slechte van de twee
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/2blokjes_zpsb83b99fd.jpg)
-
Tot slot nog dit .
De reden waarom die E15 buiten dienst gegaan is .
Lagerschade !
Dit is een van de drijfstanglage rs ofte de big end .
Twee van de vier zitten op het koper .
Eentje heb ik zelfs niet teruggevonden .
En de vierde ziet er zo uit .
Dit zijn twee lagerschalen op mekaar en aan mekaar vastgesmolten .
Krukas en drijfstangen zijn wonder boven wonder nog te redden moest dat nodig zijn .
Maar dergelijke schade is echt wel 5 voor 12 .
Volgende stap is dat de drijfstang zich vastlast op de krukas en dan valt het doek uiteraard .
Pat
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/bigend_zps490f7388.jpg)
-
Oeps! Heftig. Overigens lijkt me het beste om het E16s blok te gebruiken ivm overmaatste zuigers. Hoop dat het goedkomt voor je.
-
Pech pech pech .....
De roestputjes in de E16 zijn dieper dan 0.2mm
En de grootste beschikbare overmaat zuiger is 0.5 , dus 0.25 op de radus .
De kans is vrij groot dat ik er net niet alles kan uitboren .
Dood en begraven met andere woorden .
Erg eigenlijk he dat enkele tienden op de juiste plaats een compleet blok kunnen
waardeloos maken .
De enige mogelijke oplossing is uitboren , een bus in persen en turug op maat boren .
Dat gaat me wat te ver voor eenwagentje van 27 jaar oud .
Dus wordt het de E15 met daarin de krukas met z'n hoofdlagers en de zuigers met drijfstangen
van de E16 . Drijfstanglage rs worden veravngen door nieuwe .
De vier boringen worden gehoond , en ik plaats nieuwe zuigerveren .
Dat is zo'n beetje de beste tussen oplossing die ik kan verzinnen .
Zo zie je maar , je weet waar je begint , maar waar het eindigt ....
Nu enkele dagen wachten op allerlei nieuw spul .
Pat
-
Kijk eens aan , allerlei doosjes met leuke dingen zijn toegekomen .
Ook , - puur toeval - nog wat boeken op de kop getikt .
Vandaag een dagje sleutelen :)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/goodies_zps5d08e6fb.jpg)
-
Goed bezig met de spulletjes!
Hoe gaat het met het honen van het blok?
-
het honen is vrij goed gegaan , maar echt allles is er niet uit .
zoals gezegd , dit is het E15 blok , de E16 is niet meer te redden .
In combinatie met nieuwe zuigerveren gaat dat motortje goed lopen .
Om het echt perfectr te krijgen moet alles 0.5mm opgeboord worden , maar dat gaat me te ver
voor een 27 jaar oude auto .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/honen_zpse9bfd95f.jpg)
E16 zuigers gemonteerd met nieuwe zuigerveren en nieuwe drijfstanglage rs .
De oude lagers waren nog net te doen , maar te slecht om ze te hergebruiken
E16 krukas gemonteerd met de E16 hooflagers in het E15 blok met de E15 lagerkappen .
De hoofdlagers waren nog in prima staat dus die gaan er terug in .
Krukas trouwens ook , alles netjes binnen de toleranties
Daarna de eindflenezen met uiteraard nieuwe keerringen .
En stilaan begint het terug op een onderblok te lijken .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/c1_zps989df6f2.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/c2_zps72b0e81c.jpg)
Carter was vies vuil smerig en verroest aan de buitenzijde .
Als we dan toch bezig zijn ....
Dit is de grondlaag , de eindlaag is zwart en die is nu aan het drogen .
Ik heb bewust de binnenzijde mee gespoten , want bij het verwijderen van de vloeibare pakking kwam de verflaag
gewoon mee .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/carter_zpsb4c178db.jpg)
Morgen verder ....
-
gauw nog een kiekje met carter
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/carter-2_zps6e9bdf9e.jpg)
-
Verder met de opbouw .
Waterpomp , oliepomp ...
Ik had een kopset besteld , natuurlijk zitten daar de onderste pakkingen niet in .
Zelf snijden dan maar .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/pakking_zps5605d35c.jpg)
Koprevisie , naar mijn mening een van de leukste dingen die je aan een auto doet .
Kleppen nageslepen , nieuwe klephoedjes , kop gevlakt .
De geleiders zitten nog binnen de tolerantie dus die heb ik laten zitten .
Nissan gebruikt blijkbaar gietijzer voor de geleiders , ik ben brons gewoon .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/koprev_zps68f43f62.jpg)
Nieuwe koppakking , en aantrekken maar .
Aantrekken in vijf stappen , waarvan de laatste stap op graden .
Hier zie je ook goed dat het honen geen perfecte boring heeft opgeleverd .
Het ziet er wel erger uit dan het is hoor .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/koppakking_zps953b9988.jpg)
Zelfgemaakte graden boog .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/aantrekken_zps28aea743.jpg)
Motor en bak tesamen , bijna klaar om terug in de auto te takelen
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/bijnaklaar_zps16fc63e3.jpg)
-
Heel erg goed bezig! Leuk om te zien hoe snel je het allemaal doet.
Overigens, het is heel erg belangrijk om de kop na de eerste keer draaien tot aan bedrijfstemper atuur nog eens na te trekken op 74nm. Vervolgens na 1000km ook absoluut de kop nog eens natrekken, ze willen vaak best wel eventjes werken!
-
Ik moet even wachten met de motor op een klepje dat bij nissan besteld
is , maar het duurt enkele dagen voor het hier is .
Vandaag de ophanging even onder handen genomen .
- Wiellagers zijn nog goed , schokbreker lijkt me ook OK . .
- Schokbreker stofkappen zijn volledig gedsintegreerd , dus twee nieuwe geplaatst .
- De geleidepennen in de remankerplaat zitten muurvast .
Losgemaakt , gereinigd en gesmeerd .
- Stelbouten voor de caster even losgemaakt , en ingevet .
Dat scheelt tijdens het uitlijnen .
- Remschijf was nog 7 mm . Een nieuwe meet 12 mm , de slijtagegrens is 10mm .
Dus kunnen we veilig stellen dat m'n schijven aan vervanging toe zijn :) .
- En de stofkap van de fuseekogel was ook kapot . Ik heb zo'n universeel kapje gehaald ,
en een verloopring op maat gedraaid . Ik weet het , die fuseekogels kosten amper 10€
maar herstellen is nu eenmaal leuker dan vervangen .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/veerpoot_zps94fa4817.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/veerpoot_2_zps1f1980e4.jpg)
-
Dit is ook een leuke
De scharnieren van de deur zijn waanzinnig uitgesleten .
Deur hang af en knarts bij het sluiten .
Gedemonteerd , en uiteraard zijn de lagerbusjes uitgesleten , de onderste as eveneens .
Dus ik heb vier busjes vervaardigd in Forforbrons , en die in de scharnier geperst .
Busjes zijn iets langer dan de originelen , dan gaan ze ook minder snel slijten .
De onderste pen heb ik afgedraaid van 8 naar 7 mm , teneinde terug een its of wat ronde as te verkrijgen .
De deur gaat nu beter dan nieuw , en zal waarschijnlijk langer meegan dan de rest van de auto . .
Yes , daar doen we het voor ....
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/scharn_2_zpse415708f.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/scharn_1_zpsb163de9b.jpg)
-
Vakwerk!!
-
Dat doe je allemaal goed en snel zeg
-
Nog enkele laatste foto's voor al dat moois weer onder de motorkap verdwijnt .
Daarna alles aangesloten , oliedruk manueel op peil gebracht , beetje benzine in de carburator
gegdruppeld en met bonzend hart die sleutel omgedraaid .
Motor slaat na enkel toeren vlot aan en spuwt een enorme blauwe wolk uit de uitlaat :)
Momenteel blijft hij niet draaien op stationair , dat heeft denk ik met de vacuumleidinge n en
de niet afgestelde ontsteking te maken .
Heeft iemand soms een vacuumdiagramm a ? Dat schijn ik niet in de werkplaatsboek terug te vinden .
Pat
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/m2_zps3b7fe43d.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/m1_zps4a933c3c.jpg)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/m3_zpsf76c3f77.jpg)
-
Cardanassen kunnen ook wel wat aandacht gebruiken .
Rechterkant bakzijde is de stofkap gescheurd .
Beide wielzijden zijn nog intact maar door en door verduurd .
Linkerkant bak komt een smerige stinkende pap uit die eerder aan mayonaise doet denken
dan aan cardanvet .
Alles netjes gereinigd , nieuw vet ,nieuwe stofkappen ....
Ik heb maar 1 foto want het is lastig om het toestel te hanteren met je handen vol vet en andere troep .
Hier was alles net gereinigd , en net terug van een boterham dus met propere handen :)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/cardanas_zps9a289c38.jpg)
Blijkbaar heb ik tussen de inlaat en de cilinderkop een koelwaterlekje .
Morgen maar eens terug demonteren en kijken wat er aan de hand is .
Stationair wil ook nog steeds niet . Ik moet de motor boven 2500 toeren houden
of hij valt gewoon stil .
Ik verdenk de afslagklep op de carburator .
Die hoor ik niet klikken , ook niet als ik er rechtstreeks spanning op zet .
Vastgeroest of defect ....
Best wel eigenaardig want met de kapotte cilinderkop bleef hij netjes stationair draaien .
-
Heel erg goed bezig! Leuk om te zien hoe snel je het allemaal doet.
Overigens, het is heel erg belangrijk om de kop na de eerste keer draaien tot aan bedrijfstemper atuur nog eens na te trekken op 74nm. Vervolgens na 1000km ook absoluut de kop nog eens natrekken, ze willen vaak best wel eventjes werken!
Ah dat is goed om te weten . Ik had al zo'n vermoeden dat dat nodig ging zijn .
Immers , nissan gebruikt geen rekbouten .
Komt jouw info uit een latere richtlijn ? In mijn wp boek staat er niets over natrekken .
-
Het zit me echt niet mee met deze motor >:(
Ik kan hem een tiental seconden laten draaien , op sterk verhoogd toerental want de carburator wil ook nog altijd niet ,
En dan loopt hij vast .
Gewoon klak gedaan , alsof je de sleutel omdraait
Als ik dan terug probeer te starten krijgt de starter de motor niet of nauwelijks rond .
Als ik ga voelen aan de krukas met een sleutel blijkt allse gewoon vast te zitten .
Enkele minuten wachten , en alles draait terug vlot rond , en ik kan weer een tiental seconden draaien ???
Als ik de boegies eruit haal zijn ze vettig van de olie .
Oliedruklampje werkt , en gaat uit als de starter de kriukas doet rondgaan .
Ik krijg allezinds olie aan de nokkenas , dat kan ik checken via de olievuldop .
Ik heb 10W40 en 20W50 geprobeert zonder verschil .
Ook een andere oliefilter geeft geen resultaat .
M'n buikgevoel zegt dat de zuigers in de boringen vastlopen maar hoe of wie of waarom ...
Ik sta eerlijk gezegd voor een raadsel hier .
De enige optie is alles terug uit mekaar halen en kijken of er iets abnormaals te zien is .
Zeer teleurstelend ....
Als het tegengaat kan ik terug op zoek naar een E16 , en die zijn bijzonder lastig om te vinden blijkbaar ...
-
Update :
Ik heb de motor terug uit mekaar moeten halen .
Een van de hoofdlagers was gewoon vastgealst aan de krukas .
Krukas laten slijpen , nieuwe lagers gekocht en heel het zaakje terug beginnen te monteren .
En dan plots als een donderslag bij heldere hemel .
De eerste keer dat ik de de krukaslagers gemonteerd had ben ik blijkbaar
beginnen te tellen aan de versnellingsba kzijde . Dus de nrs 1 en 5 en 2 en 3 waren onderling werwisseld .
Stom stom stom .
Nu , met alles op z'n juiste plaats draait de krukas veel losser .
Daarna alles gemonteerd , ingebouwd aangesloten etc ,
En vandaag voor de eerste keer rustig laten warmdraaien .
Laten afkoelen , nog eens laten warmdraaien etc .....
Motor start vlot en draait netjes stationair , komt mooi op toeren als ik gas geef .
Dus nu ziet het er een stuk beter uit .
Opgelucht , en voor een stuk boos op mezelf .
Maar ja , wie niks doet zal ook geen fouten maken he .
Pat
-
Mooi dat hij nu toch lekker blijft draaien
-
Maar ja , wie niks doet zal ook geen fouten maken he .
Juist ja, en zo'n B12 is een mooie auto om mee te oefenen! :) Leuk dat je alles zelf doet! Oefening baart kunst! Nadat je een motor een paar keer van binnen hebt gezien, gaat 't steeds makkelijker om ze weer in elkaar te bouwen! :P
-
Tsja , dit is niet de eerste keer dat ik zoiets doe .
Ik werk al meer dan 25 jaar aan -vooral audi- motoren .
Pat
-
Hoe draait de motor intussen? Dit is een prachtig mooie projectwagen!
-
Ik heb nog maar twee ritjes van 10 km achter de rug .
Twee keer naar de autokeuring , de tweede keer was alles in orde .
Nu is het wacten op een nuymmerplaat , die moet van de DIV ( belgie )
komen , en administatieve molens draaien langzaaaaam .
Eerste indruk :
Auto heeft lange tijd nodig voor dat de automatsiche choke afslaat .
Koud rijden gaat moeizaam de eerste paar km .
Dat is omdat het elektrische verwarmingsele ment in de cvarburator kapot is
en dat is bij nissan niet meer verkrijgbaar .
Eens alles goed op temperatuur start en draait hij vlot .
Het rijden voelt een beetje tam aan , waarschijnlijk omdat ik met de
audi quattro's meer vermogen gewoon ben .
Nrplaat komt hopelijk volgende week toe , en dan kan ik er echt mee gaan rijden .
Nog te doen :
op korte termijn
Benzinemeter en temp meter werken niet .
Rechter luidspreker in de deur werkt niet .
Linker achterste wielkast in de koffer , roestschade .
LPG installeren
Op langere termlijn
Weg met de carburator en overschakelen op megasquirt
elektronische brandstofinjec tie , benzine en lpg .
Iemand toevallig nog een elektrische benzinepomp liggen ?
Pat
-
Als bij mij de sr20det erin gaat heb ik nog een ga16de motor kabelboom ecu en de bijbehorende benzinepomp te koop. De aangepaste motorsteunen mogen dan ook weg en heb er 2 v-bakken bij.
Ik moet erbij zeggen dat de motor wel wat olie verbruikt, dat kan ik voor je verhelpen tegen een meer prijs of dat doe je lekker zelf als je de motor toch nog niet ingebouwd heb.
-
Bedankt voor het aanbod , maar ik ga geen andere motor plaatsen net nu ik deze
helemaal gereviseerd heb . :)
Pat
-
Dat is omdat het elektrische verwarmingsele ment in de cvarburator kapot is
en dat is bij nissan niet meer verkrijgbaar .
Iemand toevallig nog een elektrische benzinepomp liggen ?
Ik heb ergens in een hoek misschien nog wel een E16 carburateur liggen, maar ik ben bang dat ik 'm na al die jaren al een keer heb weggegooid.
Waarom heb je een electrische benzinepomp nodig? Bij de E16 motor met carburateur zit er toch een mechanische benzinepomp op de motor?
-
Idd , een mechanische pomp die door een
hulp as wordt aangedreven en die levert ca 0.3 bar .
Als ik ga ombouwen naar injectie heb ik een elektrische pomp
nodig die ongeveer 4 bar levert .
Pat
-
Als ik ga ombouwen naar injectie heb ik een elektrische pomp
nodig die ongeveer 4 bar levert .
Je hebt dan ook een andere tank nodig! Het openings-gat bovenop de tank is groter bij de injectie-versie, die met de pomp in de tank.
Of je boort een gat onderin je tank, last er een nippel op en plaatst een externe pomp....
-
Ah ?? dat wist ik niet .
Het tekeningetje in de werkplaatsboek en lijkt dezelfde tank met of zonder elektrische pomp .
In mijn wagen met z'n E16 is de bedrading ook duidelijk voorzien voor de elektrische pomp ,
ook al zit die er niet in .
Alternatief is uiteraard de mechanische pomp houden .
De mechanische pomp vult dan een mini tankje , een zgn swirlpot , dat in de motorruimte
geplaats wordt en daarin zit dan de hogedrukpomp .
Ik heb nog bosch en pierburgs liggen van diverse audi's .
Als je nog iets terugvind van die E16 carburator , dan hou ik me aanbevolen .
Auto heeft het lastig bij koude motor , en blijft zeer lang op verhoogd toerental
draaien . Mogelijk is het bimetaal in de automatische choke ook stuk .
Upadate , ik heb eindelijk m'n nrplaat , en ondertussen al enkele 100km gereden .
Alles lijkt normaal te zijn , very basic leuk om mee te rijden .
Niet dat salon achtige gevoel van ene moderne wagen , maa nog echt autorijden :)
De sunny is ook bijzonder hard afgeveerd .
Tsja , in 1987 hadden ze nog geen verkeersdrempe ls natuurlijk .
-
Zo , de eerste paar 100km zitten er op , en de wagen begint merkbaar beter te rijden .
Nog steeds rustig uiteraard , we zijn nog aan het inrijden .
Motor draait almerkbaar soepeler , en de blauwe wolk bij het (koud)starten is volledg verdwenen .
De kapotte automatische choke blijft een probleem
De tankinhoudmete r en de temeratuurmete r werken niet . Was vanaf het begin zo .
Een blik op het schema leert dat die twee meters behalve de zekering 1 punt gemeen hebben , nl
de spanningregela ar .
Hoogstwaarschi jnlijk is dat de schuldige .
Dashbord gedemonteerd , en ja hoor .
Zo dood als een pier .
Ik heb een nieuwe gemaakt op een stukje gaatjes bord , en
nu werken de metertjes prima .
Altijd leuk als je zulke details eenvoudig kan herstellen .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/reg1_zpsekgcbckt.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/reg1_zpsekgcbckt.jpg.html)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/reg2_zpshpyrd4vi.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/reg2_zpshpyrd4vi.jpg.html)
-
Geniaal gedaan weer, echt een vakman!
-
Nice, leuk om te zien dat je handig ben met fijne elektronica, wellicht dat iemand eens een flippende tellerbak van een N15 naar je op kan sturen ?
Deze tellerbakken gaan nog wel eens raar doen met de toerenteller, een echte oorzaak of oplossing is hier nog nooit echt gevonden, daar kan je een hoop mensen blij mee maken denk ik haha :)
-
dat heb je heel netjes gemaakt hoor :D
-
Nice, leuk om te zien dat je handig ben met fijne elektronica, wellicht dat iemand eens een flippende tellerbak van een N15 naar je op kan sturen ?
Deze tellerbakken gaan nog wel eens raar doen met de toerenteller, een echte oorzaak of oplossing is hier nog nooit echt gevonden, daar kan je een hoop mensen blij mee maken denk ik haha :)
Geef eens wat meer uitleg over zo'n flippende tellerbak , foto's eventueel ?
Ik ken het niet , maar ik heb al meerdere digitale dashborden van audi en vw golfjes hersteld ,
en de "niet fraudeerbare " km telers netjes op 0 gezet .
Wist je trouwens dat die VAG dashborden op 300.000 km er gewoon mee ophouden .
De kmteller geeft dan ------- aan .
Uiteraard komt je dit bij de belgische autokeuring op een rode kaart / rijverbod te staan .
In de werkplaatsboek van audi : vervang het dashbord !!!!!! a 1500€ grosso modo
Mijn oplossing , twee uurtjes werk om de kmteller chip te resetten , en je bent weer goed
voor de volgende 300.000. .
Pat
-
Nice, leuk om te zien dat je handig ben met fijne elektronica, wellicht dat iemand eens een flippende tellerbak van een N15 naar je op kan sturen ?
Deze tellerbakken gaan nog wel eens raar doen met de toerenteller, een echte oorzaak of oplossing is hier nog nooit echt gevonden, daar kan je een hoop mensen blij mee maken denk ik haha :)
Retep heeft wel eens eentje gefixt hoor ;)
-
Retep heeft wel eens eentje gefixt hoor ;)
Ah, dan heb ik niks gezegd :P
-
Benzinemeter en temp. Die niet werken.Bekend euvel bij de b12 zelf ook bij 2 bakken gehad. Netjes opgelost. En stukken goedkoper een 7808. :) . Orginele regelaar is nog bij de dealer verkrijgbaar gaat alleen gauw naar de 150euro
-
. Orginele regelaar is nog bij de dealer verkrijgbaar gaat alleen gauw naar de 150euro
Ik heb niet geinformeerd , maar ik had zo'n vermoeden dat die regelaar ofwel niet meer te krijgen zou zijn , ofwel
een fortuin zou kosten . En dan krijg je dezelfde regelaar die waarschijnlijk terug stuk gaat .
Idd , een eenvoudige 7808 met een voorschakeldio de om wat spanningsval te hebben
en een 100nF capaciteitje op de uitgang . Stroom is lager dan 500mA , dus dat kan
ruim zonder extra koeling . Daar had ik de ruimte niet voor , voor een koelblokje .
Ik schat alles bij mekaar een kostprijs van 50Ct of iets in die orde van grootte .
En ik heb zelfs de originele bedrading opnieuw gebruikt :)
-
Geef eens wat meer uitleg over zo'n flippende tellerbak , foto's eventueel ?
Ik ken het niet , maar ik heb al meerdere digitale dashborden van audi en vw golfjes hersteld ,
en de "niet fraudeerbare " km telers netjes op 0 gezet .
Wist je trouwens dat die VAG dashborden op 300.000 km er gewoon mee ophouden .
De kmteller geeft dan ------- aan .
Uiteraard komt je dit bij de belgische autokeuring op een rode kaart / rijverbod te staan .
In de werkplaatsboek van audi : vervang het dashbord !!!!!! a 1500€ grosso modo
Mijn oplossing , twee uurtjes werk om de kmteller chip te resetten , en je bent weer goed
voor de volgende 300.000. .
Pat
Dat is raar bij mijn golf 3 tdi ging mijn teller na 300.000 gewoon zelf weer naar 0 km, daar hoefde ik niks voor te vervangen.
-
appart verhaal, in een micra zit ook een VW cluster
(http://i1048.photobucket.com/albums/s366/Leonard_Bruijnen/2015-01-31145044_zps51779df3.jpg) (http://s1048.photobucket.com/user/Leonard_Bruijnen/media/2015-01-31145044_zps51779df3.jpg.html)
maar voordat mn micra op 3 ton zit zijn we wel ff verder (als ie dat al haalt)
-
Het gaat over de golf digifiz , de audi coupe GT , coupe quattro en oerquattro dashborden .
De anderen zullen waarschijnlijk normaal doortellen .
Enne , in een audi quattro zitten bv ook hitachi onderdelen , dus het is allemaal 1 grote familie .
Pat
-
Tijd voor een update .
De auto heeft zo'n 6000 km op de teller erbij , en blijkt betrouwbaar en goed te rijden .
Zoals eerder aangekondigd ga ik deze wagen ombouwen naar electronische injectie .
Foto van het inlaatspruitst uk van de E15ET
Gereinigd , ontdaan van de turbo gerelateerde zaken , en voorzien van de nodige aanpassingen voor
een modern motormanagemen t .
Vooraan zie je 4 lpg injectoren .
Links van het gasklephuis een smoorklepposit iesensor .
Achteraan , dat blauwe uitsteeksel is een luchttemperatu ursensor .
De benzineinjecto ren zijn origineel van de E15ET de brandstofrail is lichtjes aangepast .
De inlaat is na al het laswerk op de freesbank gevlakt .
Er moet nog een stationaire toerenstabilis atie bij , maar die staat er nog niet op .
De aansluiting daarvan zit rechts achter de bovenste brandstofrail .
Netjes voorzien door Nissan , maar werd niet gebruikt .
Er zat een stopje in de aansluitbius
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/intake_zps3ulpwn9p.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/intake_zps3ulpwn9p.jpg.html)
Bij zo'n ombouw komt uiteraard een heleboel bedrading kijken .....
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/wiring_zpschliefrt.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/wiring_zpschliefrt.jpg.html)
En als niet roker is de asbak de perfecte plaats om de eigenlijke computer in te bouwen :)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/megasquirt_zpstd8a8twl.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/megasquirt_zpstd8a8twl.jpg.html)
Verder komt er nog een breedband lambda uitlezing , die ook het motormanagemen t zal sturen .
Een programmeerbar e onsteking zonder verdeler , een zgn dis bobijn die werkt met een kenveld .
Dat kenveld schakelt ook mee om als er van brandstof omgeschakeld wordt .
Wordt volgende week vervolgd .
-
Dat laatste plaatje doet het hem! :smile: haha
-
Wauw dat is pas een uitdaging zeg :smile:
-
Dat laatste plaatje doet het hem! :smile: haha
toegegeven , het ziet er vrij rommelig uit .
Dat komt omdat er doorheen de jaren verschillende verbeteringen en uitbreidingen zijn bijgekomen .
En ja dan krijg je een printje met draadjes en opzetbordjes .
Vb dat stukje gaatjesbord in het midden is een uitbreiding om ook met lage impedantie
injectoren te kunnen werken . De E15ET injectoren zijn lage impedantie .
Oooit , als ik eens veel tijd over heb ontwerp ik een nieuwe printplaat waarop al die
aanpassingen netjes geintegreerd zitten .
Maar voorlopig zal deze het moeten doen :smile:
-
Projectje gaat langzaam verder .
De E15ET was voorzien van een oilekoeler .
Die kon ik op de carburator motor niet behouden want die zat op exact dezelfde plaats als de mechanische
beniznepomp .
Nu met de electronische injectiie heb ik die pomp niet meer nodig en kan de oliekoeler terug geplaatst worden .
De oliekoeler doet ook dienst als steun voor de benzinedrukreg elaar .
Mooi meegenomen , das een steuntje minder dat ik moet maken .
Enkele foto's van de oliekoeler steun , en het geheel gemonteerd .
De holle bout op de voorgrond ontbrak . Die heb ik zelf moeten draaien .
Schroefdraad is tot mijn verbazing amerikaans .
3/4-16 UNF , raar maar waar .
Ook de pakkingen zijn zelf gesneden .
Een oliekoeler op een atmosferisch huis tuin en keuken 1600cc -tje is volsterkt overbodig .
Maar als je moet kiezen tussen gebruiken , of ergens in een hoekje laten liggen om stof te vergaren
is de keuze snel gemaakt .
Een voordeel is wel dat de olie iets sneller opwarmt waardoor de motor vlugger op
bedrijfstemper atuur is .
Vooral In de winter geeft dit een iets betere smering als je veel korte afstanden doet . .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/oliekoeler_1_zpsjev4eucy.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/oliekoeler_1_zpsjev4eucy.jpg.html)
Alles geinstalleerd en aangesloten .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/oliekoeler_2_zpsb86uekpa.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/oliekoeler_2_zpsb86uekpa.jpg.html)
Ik heb het contact dat normaal op de oliepomp zit verzet naar een plaatsje
naast de benzinedrukreg elaar . Daar zat vroeger de aansluiting die naar de turbo ging .
Vorige keer , aansluiting was overbodig , had ik er gewoon een stopje in gezet .
Nu dus mits een adaptorstukje , het oliedrukcontac t dat het rode lampje op hett dashbord doet branden .
Waarom al doe moeite ?
Daarmee komt die plaats vrij op de oliepomp , en daar past dan
net een sensor in voor een oliedrukmeter .
-
Hier nog een foto van het oude systeem , met de mechanische benzinepomp , het oliedrukcontac t op de oliepomp en de afgesloten aansluiting voor de leiding naar de turbo .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/oud_inl_zpsootcn978.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/oud_inl_zpsootcn978.jpg.html)
-
Geweldig wat een vakgewerk! Ben op dit moment bezig met een E15ET een deelrestaurati e geven voor een Belgische Cherry Turbo dus de onderdelen komen me weer heerlijk bekend voor. Fantastisch hoe je dit allemaal regelt!
-
Verdorie , had ik dat geweten dan had ik je gevraagd om die holle bout even op te meten , dat had me heel wat puzzlewerk bespaard .
Indien je er belangstelling voor hebt , ik heb nog wat E15ET spulletjes over die ik niet gebruikt .
Krukas , zuigers , afblaasklep , die dikke alu buis die dwars op de inlaat zit met een vermoed ik
stationairrege laar erop , koelwaterplaat met een extra sensor , kleppendeksel met turbo erin gegoten ,
karter , krukaspoelie , vliegwiel ....
Pat
-
Als je het over hebt en niet kan gebruiken ben ik zeker geïnteresseerd;)
-
Ik zal alles verzamelen als m'n project klaar is , en dan komen we er wel uit . ;)
Zou je eens kunnen kijken , op een E15ET zitten twee ventilatieaans luitingen op het kleppendeksel .
Waar gaan die naar toe .
De dunne gaat op een E16 naar de zgn PVC klep die achterop het inlaatspruitst uk zit ,
en de dikke gaat naar een aansluiting op het luchtfilterhui s .
Voor beide ga ik iets moeten verzinnen , want op het injectiespruit stuk is dat volledig anders ,
en ik heb het origineel niet .
-
Ik maak wel even wat foto's voor je vanavond of morgen wanneer ik weer in de loods ben geweest ;)
-
De stationair regelaar heeft ook een plaatsje gekregen .
In de inlaat is een net kanaal uitgefreesd , origineel nissan , dat
kanaal splitst zich eerst in twee , en vervolgens in tweemaal vier .
Jamer dat ik er geen foto's van heb gemaakt .
Op die manier wordt de statiionair lucht evenredig verdeeld over
de vier inlaatkanalen zonder dat de ene de andere gaat beinvloeden .
De klep zelf is een exemplaar van vdo , afkomstig uit een audi quattro .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/stat%20toeren_zpsw6u7esab.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/stat%20toeren_zpsw6u7esab.jpg.html)
De bedoeling is ook om op een later tijdstip het motormanagemen t de onsteking te laten controleren .
Hiervoor gebruik ik een dis ontsteking van een ford ( sierra , fiesta , escort ... )
Op de krukas wordt een triggerwiel gemonteerd met 36 tanden , waarvan er een weggefreesd is .
De ford onsteking berekend aan de hand van die tanden en de missende tand waar de motor zich bevind .
en geeft dat signaal door aan de injectiecomput er .
De computer geeft als antwoord een signaal wanneer er moet gevonkt worden .
Simpel maar effectief .
Het systeem werkt met een dubbelvonk bobijn , dus geen aftakking meer op de nokkenas , geen stroomverdeler
geen bewegende delen , geen speling meer .
Op de normale krukaspoelie van de E16 zitten twee extra riemschijven .
Eentje voor een airco , en eentje voor een servostuur .
Vermits ik geen van beiden heb , en waarschijnlijk ook nooit zal te pakken krijgen
heb ik de poelies weggedraaid , en in het restant het 36-1 tandwiel gefreesd .
De missende tand moet op 90° voor het bovenste dood punt van de eerste cilinder staan .
Vermits we een tand hebben om de 10° betekent dat 9 tanden terugtellen , en die moet dan verwijderd worden.
Ik heb toch wel ettelijke keren nagerekend alvorens de frees erin te zetten .
De laatste foto laat het net gefreesde tandwiel zien op de freesbank
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/trigg_1_zpsvile7bph.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/trigg_1_zpsvile7bph.jpg.html)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/trigg_2_zpsk0d84mir.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/trigg_2_zpsk0d84mir.jpg.html)
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/trigg_3_zpsn6rwlzne.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/trigg_3_zpsn6rwlzne.jpg.html)
-
Nog een kiekje van een complete ford edis onsteking .
Vroeger kreeg je ze haast gratis mee op de sloop.
Tegenwoordig worden ze voor grof geld verkocht op ebay .
Links de eigenlijke bobijn , met z'n boegiekabels .
Rechts een triggerwiel van een sierra met bijbehorende sensor .
Midden onderaan de edis module , het hart van de onstekling zeg maar .
Mét bijbehorende stekker .
Edis module's zijn relatief eenvoudig te vinden , stekkers zijn een groot probleem .
Je kan ze ook bij ford niet als wisselstuk kopen , enkel de complete kabelboom en dat is een dure zaak .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/fordedis_zpsxmzjuip2.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/fordedis_zpsxmzjuip2.jpg.html)
-
ga je met een megasquirt ecu draaien ?
-
Ja , die is op de vorige pagina te zien .
In de asbak :smile:
Het is nog een megasquirt 1 met behoorlijk wat wijzigingen om
hem aan te passen aan mijn specifieke noden .
Pat
-
Tof z`n MS1, Welke wideband lambda ga je gebruiken om hem af te stellen ?
heb zelf me MS2 v3.0 ook maar weer uit de kast gehaald om hem werkend te krijgen
-
zo'n 10 jaar geleden toen megasquirt pas begon was alles open source en vrij .
Toen kon je probleemloos zelf je megasquirt bouwen .
Ik ben in die periode nog een tijdje dealer geweest .
Dan kwam MS2 en is alles veranderd . Zaten we met licencies , enkel op
officiele hardware , de nieuwsgroep werd een forum .... etc . Toen is heel
het zaakje commercieel gegaan met officiiele dealers en zo en kort daarop
heb ik er de brui aan gegeven . Prijzen gingen plots van pakweg 100€
naar 4 a 500€ voor een megasquirt .
Mijn MS1 dateert nog van de beginjaren , en is gebouwd op een zelfontworpen
enkelzijdige printpaat . Die is nooit commercieel aangeboden geweest , maar ik
heb wel de toestemming van de ontwerpers om die voor eigen gebruik te gebruiken .
Ik heb ook diverse auto's gehad die met dat ontwerp jaren probleemloos gereden hebben .
Oa een audi 100 op lpg en benzine , met een gewone smallband lambdasonde . .
In deze Nissan gebruik ik een innovate LC-1 waarbij een uitgang de megasquirt stuurt , en
de tweede een ( goedkope ebay ) uitlezing op het dashbodrd .
Ook voor het afstellen van de lpg installatie was die lambda uitlezing zeer handig .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/afr_zpsjqbivm5i.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/afr_zpsjqbivm5i.jpg.html)
Als je problemen hebt met je ms2 , ik heb nog alle wisselstukken etc in voorraad
en ruim voldoende ervaring om herstellingen te doen .
Zelfs MS2 chips vervangen op dat kleine printplaatje
MS2 heeft wel het enorme voordeel dat je veel flexibeler bent kwa sensoren etc .
Wat ga jij er mee doen ?
Pat
-
Ik ben mijn MS2 aan het opbouw voor een GA16DE en SR20,
En daarmee zoveel mogelijk originele sensoren te gebruiken
Ik wil de optische toerental opnemer in eerste instantie behouden, IPV 180 gaten schijf een 36 gaten schijf waarin 2 gaten dicht zitten om een 18-1 signaal
Als deze resolutie niet voldoende is ga ik over naar een 60-2 wiel op de krukas.
Er komt ook een dual mapping met E85 en alcohol sensor, External MAP sensor in het inlaat spruitstuk. en ook een LC1 als Lambda feedback.
Als datalogger ga een oude Samsung galaxy s2 gebruiken, met bluetooth communicatie en de MSdroid app.
En ik had het idee nog op basis van een arduino een CAN module te maken die EGT, en wat andere inputs.
Het is ook leuk om te zien om meer mensen met Megasquirt`s te zien spelen, er zien tegenwoordig ook genoeg ECU`s verkrijgbaar op basis van de MS2 zoals een KDFI, REW etc
-
Idd , de originele schijf heeft veel te veel gaten en de ecu kan dat niet lezen .
36-2 zou perfect moeten werken .
Alcohol heb ik ook ooit eens mee bezig geweest .
Ik kon toen liters isopropanol gratis krijgen dus dat leek veelbelovend .
Alleen zat er teveel water bij en gaan distilleren zag ik echt niet zitten .
Ik heb wel eens een vatje pure geprobeerd , en dat ging behoorlijk goed .
Ik neem aan dat dat de reden is dat je de GA16DE op een eigen management
wil laten draaien , om op alcohol of flex te kunen rijden .
REW ben ik niet mee bekend , kdfi is een flagrante ms rip-off .
Heb je ergens een topic of website of zo over je ombouw ?
-
ER zijn genoeg tank stations die tegenwoordig E85 verkopen. Ethanol percentage wisselt daar nog wel is van tijdens de zomer en winter maanden. Om goed om te kunnen gaan met de wisselde ethanol verhouding heb je wel een dual mapping nodig. Pure ethanol kost je bij grotere hoeveelheden 2 euro/Liter.
In eerste instantie ga ik een GA16DE ombouwen, gewoon wat testen en proberen. Daarna gaat er een SR20 motor in de auto met GTI-r gaskleppen en hoge compressie zuigers om echt voordeel uit de E85 brandstof te halen. Het doel is om een bmep van 14 bar te halen. en tot 8000 toeren. niet al te extreem.
Ik hou het verder niet echt bij, gewoon een beetje hobbyen in de avond uurtjes en weekenden
-
Bij de vorige motor uitbouw was de starterkrans op het vliegwiel al in bedenkelijke staat .
Ik had hem toen omgedraaid maar dat heeft niet veel geholpen
Dus maar een nieuwe besteld , nu alles toch uit mekaar was .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/starter1_zpsbp3vimeq.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/starter1_zpsbp3vimeq.jpg.html)
Tandjes zijn bijna volledig weg
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/starter2_zpserhekyje.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/starter2_zpserhekyje.jpg.html)
En dan als klap op de vuurpijl .
Ik was met die garagehouder wat aan het kletsen , ze zijn al nissan/datsun dealer sinds de jaren 60 .
Ik zo langs mijn neus weg , je hebt zeker geen linker achterlicht meer liggen voor een B12.
Ja zegt ie , waarschijnlijk wel , zal eens even kijken
En ja hoor , brand fucking new in de originele doos .
Mocht hem hebben aan 50% omdat het toch al een oude wagen was .... :smile:
Ik heb gezocht in Frankrijk , Duitsland , Nederland , Ebay worldwide ...; niet te vinden !
En nu , op 3km van mijn deur ......
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/achterlicht_zpst5qkmxm7.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/achterlicht_zpst5qkmxm7.jpg.html)
-
De ombouw gaat langzaammaar zeker verder .
De grotere delen zijn allemaal klaar , maar de kleintjes , diverse aansluitingen , steuntjes
ombouwen etc vragen meer tijd dan voorzien .
Vb de aansluiiting van de carterventilat ie . Op de carburator zit een zgn pvc valve
Op de injectie niet .
Ik heb dan een aansluiting gemaakt om de pvc toch te kunnen gebruiken .
Immers ik heb geen turbo op dit bloje .
Onderdeeltje van niks , maar toch gauw zo'n drie uur draai en freeswerk .
En dat is dan maar 1 van de vele leidingen die moeten aangepast worden
De valve zelf moet nog groen gespoten worden :devil:
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/pvc_valve_zpsgoss92vo.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/pvc_valve_zpsgoss92vo.jpg.html)
Nog een zicht op de verdamper van AG , een overdruk injectie verdamper
die het lpg systeem van brandstof gaat voorzien .
Niet de beste op de markt , maar zeer betrouwbaar , en zeker beter dan
de boreg95 vacuum gestuurde die ik eerst had .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/ag_sgi_zpsgj6ep3b4.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/ag_sgi_zpsgj6ep3b4.jpg.html)
-
Het is zover :smile:
De bedrading is voorlopig opgekuisd .
Later wordt er kabelboom tape rond gewikelen wordt alles netjes vastgemaakt en rechtgelegd .
Voorlopig met tie wraps .
Alles is aangesloten , alle sensoren geven wat ze zouden moeten geven .
Realais klikken zoals het hoort enz .
Starten , en ja hoor het motortje komt vrijwel onmiddellijk knetterend tot leven .
Voorlopig enkel op lpg , want ik heb nog geen benzinepomp .
Ttz , ik heb wel een pomp , maar het gat in de tank is te klein om ze erin te krijgen .
Iemand had me gewaarschuwd dat de tank opening bij een carburatormoto r veel kleiner
was dan bij een injectie ., dus ik had een klein benzinepompje besteld van een of andere moto
maar zelfs dat gaat niet .
Dus ik ga binennkort over op een externe pomp met een zgn surge tank onder de motorkap .
Een lagedrukpomp om benzine uit de tank naar de surge tank te pompen , en een hogedrukpomp om de injectoren te voeden . Daar maak ik ook nog wel enke foto's van .
Maar zoals gezegd , op lpg lukt het , dus morgen een beetje gaan rijden en afstellen .
YES , weer wat anders dan draadjes solderen he :smile:.
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/runnin_zpsx3xmsidh.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/runnin_zpsx3xmsidh.jpg.html)
-
Super dat ie loopt! Blijft een mooi project!
Ik heb destijds een tank gepakt van een GTI, daarvan is de tank-opening groter.
Wat ik ook ooit heb gedaan, is gewoon een gat boren in de onderkant van de tank en dan ernaast een externe benzinepomp monteren. Dat werkt goed en dan heb je echt niet nog een pomp nodig.
-
Ja idd , een tank van een gti , of zelfs van een latere sunny met de monopoint e16i motor zou ideaal zijn .
Maar waar ga ik dat ooit vinden . Ik heb bijna een jaar moeten zoeken om zelfs maar een achterlicht te vinden .
Een externe fuelpomp is zeker een optie , zoals bv audi of volkswagen dat doen .
Maar dan moet er idd een gat gemaakt worden voor de aanzuigleiding want de zes mm die er nu opstaat is veel te klein .
Eerst maar eens op lpg afstellen , de benzine wordt toch haast nooit gebruikt .
-
Geweldig dat ie loopt, super! Laatste loodjes, komt allemaal goed :)
-
Nog een laaste update :
De auto heeft er nu 6000 km opzitten , waarvan 2500 op megasquirt lpg .
Rijd goed , start vlot etc .
Het vrebruik zit op overwegend korte afstand op 10.5l/100km ( 1 op 9.5 )
Ik had het iets beter gehoopt , maar voor een 1600cc lpg is dat acceptabel .
Op lange afstand en bij warm weer gaat ie waarschijnlijk nog een stuk beter lopen .
Nog een fototje van de luchtfilter die ik op een blauwe maandag in mekaar heb gelast .
Leuk detail , ik heb deze gemaakt van een stuk inox kachelpijp dat de buren bij het oudijzer
deden . Ook de buizen boven het kleppendeksel zijn zelf gerold van die kachelpijp .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/nissan%20sunny/luchtfilter_zpscm3soicj.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/nissan%20sunny/luchtfilter_zpscm3soicj.jpg.html)
En ja er is een tijd van komen en van gaan .
Ondertussen ben ik aan een ander project gestart , wel een japanner , maar geen nissan .
Ra ra wie waagt er een gokje
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/mr2/100_0073_zpsptc9vfhj.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/mr2/100_0073_zpsptc9vfhj.jpg.html)
-
Toyota MR2 mk1 :smile: geniale autotjes!
Verbruik is inderdaad wat hoog maarja, zolang je maar lol hebt toch? geniale creatie trouwens weer met het luchtfilter :loveit:
-
Inderdaad , de nagel op de kop !
Zo zag ie er uit toen ik hem na 16 jaar uit stockage haalde
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/mr2/PICT0095_zpssudawrc4.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/mr2/PICT0095_zpssudawrc4.jpg.html)
Na een wasbeurtje bleek er waarempel nog een auto onder te zitten
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/mr2/mr2_proper_zpsjbhiuxo0.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/mr2/mr2_proper_zpsjbhiuxo0.jpg.html),
Benzinepomp zat vast , eens die vervangen was sloeg de motor onmiddellijk aan .
Remmen, koppeling , alles werkt nog .
Uiteraard wordt alles nagekeken , gesmeerd , opgepoetst etc .
Eerst maar het minst leuke , carosseriewerk , doen .
(http://i160.photobucket.com/albums/t179/soikedubois/mr2/100_0083_zpsentxdrj9.jpg) (http://s160.photobucket.com/user/soikedubois/media/mr2/100_0083_zpsentxdrj9.jpg.html)
Pat
-
Gaaf een mr2 hoe heet dit type ook alweer ? Aw11 ?
Het zijn wel roestbakjes ...
-
Gaaf een mr2 hoe heet dit type ook alweer ? Aw11 ?
Het zijn wel roestbakjes ...
Haha dat is bij Nissan niet anders, die rotten zonder liefde ook zo onder je vandaan.
Verder ben je weer goed bezig met je b12 ik moet ook maar weer is beginnen
-
Idd zowat elke mr2 heeft die achterste wielkasten die rotter dan rot zijn .
Als je dan weet dat mijn auto 16 jaar droog heeft gestaan ....
Dergelijke roestvorming is iets dat je zou verwachten bij een jaren
70 auto of een opel of zo .
IK heb een celica TA22 gehad , en die was in merkbaar betere staat dan deze mr's .
Het is ook vrij onbegrijpelijk want de binnenplaten zijn
voorzien van een verflaag , en beide platen die de wielrand vormen zitten
niet tegen mekaar aan te wrijven . er is ca 1 mm speling tussen .
Het zijn ook geen overlappende platen waar water tussenkomt van buitenaf .
Dit is bv wel het geval in de kofferbak / veersteun van de nissan b12 .
Maar goed , het is zeker te herstellen , en met een goede antiroestbehan deling gaat het niet
of toch veel minder snel terugkomen .
Antiroest voor holle ruimtes is er maar 1 degelijke behandeling
Mike Saunders vet .
Klote goedje om aan te brengen , maar ooo zoe goed kwa bescherming .
Een goede tweede is wax . dat kan je koud spuiten , en dan met een haardroger werwarmen
zodat het goed in alle kieren kruipt .
Pat
-
Een MR2 AW11 is echt gaaf. :thumbsup: Ik heb ook erg veel plezier gehad van de mijne. :shiny:
-
Ik heb een zeer bizar probleem met de sunny coupe .
Het gebeurd soms , lang niet altijd maar toch een a twee keer per week .
Stel je voor , je rijd ergens naar toe ,een ritje van 10 a 15 minuten .
Motor loopt perfect en draait ook mooi stationair .
Leg de motor stil .
Probeer hem terug te starten , en no go .
Dwz de starter draait de motor wel rond maar hij slaat niet aan .
Geen kuchje geen pufje , niets .
Dit kan je minuten proberen , start niet !
Duw de auto enkele cm met de hand verder en hij start terug normaal .
Duwen met de transmissie in neutraal .
Ik ben er achter gekomen toen hij niet wou starten , en ik half op een
plaats voor gehandicapten stond . De wagen even terug geduwd , toch nog
even geprobeerd en daar ging ie weer . ????
Ik heb eerlijk gezegd zelfs geen idee waar ik zou moeten beginnen zoeken .
30 jaar ervaring , nog nooit zoiets meegemaakt
Alle suggesties welkom
pat
btw na nog wat beter afstellen verbruikt de auto nu nog zo'n 8 liter ( 1 op 12.5 ) lpg , dat vind ik een
zeer behoorlijk resultaat voor zo'n oudje .
-
voor de vacium leidingen kijk eens op www.nissan4u.c om/parts
daar vind je het wel op
of http://nissan4u.com/parts/sunny/el_b12/1987_3/type_10/
kom je gelijk op de pagina overzicht met alles.
-
dat is pas een interessante site
bedankt
pat
-
Graag gedaan :)