Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: Celeb16 op 14:49:44, donderdag 17 april 2014
-
Hallo forumleden,
Ik wil me graag even voorstellen: mijn naam is Henri Santé.
Na jaren van Europees autorijden (Skoda, Volkswagen Golf, Peugeot 405 (2x), Renault Clio, Volkswagen Vento, Opel Astra, Saab 9-3 en Renault Grand Scenic) gaan wij per 25 april 2014 overstappen naar onze eerste Japanner: een Nissan Murano uit 2006 op LPG.
Reden dat wij overstappen op een Japanse auto is vanwege de betrouwbare motoren. Onze laatste auto, de Renault Scenic, heeft ons in twee jaar tijd meerdere keren in de steek gelaten (inspuitproblem en tot een compleet nieuwe motor, maar nog altijd inspuitproblem en en recent de handrem-unit). Het was notabene een diesel....
Nadat de Renault mij een week geleden opnieuw in de steek had gelaten, hadden we het helemaal gehad met de Renault, dus de volgende auto moest een betrouwbare auto zijn die niet midden op de snelweg plots de geest geeft. We hadden wel wat wensen voor onze nieuwe auto: Airco, Cruisecontrol, ruimte voor 5 personen en hond, goedkope brandstof en het liefst een automaat.
Bij een lokaal garagebedrijf zagen we een mooie Mitsubishi Grandis staan. Deze voldeed bijna aan onze wensen, maar had geen LPG en automaat. De verkoper gaf aan dat het op dit moment slecht gesteld is met de voorraad 2e hands auto's in Nederland, omdat een groot aantal occasions over de grens verkocht worden (iets met BPM). We keken nog wat rond en vroegen wat hij misschien wel op LPG had staan. Bijna achteloos wees hij ons op de Nissan Murano. Onze eerste indruk: wat een bakbeest. Ruim, van bijna alle gemakken voorzien (ik moet alleen nog zelf gas geven en sturen) en zeer gebruikersvrie ndelijk. Hier wilden we wel een proefrit mee maken.
De verkoper waarschuwde ons van te voren: "als je hier mee gaat rijden, ben je verkocht". We waren nog zo gewaarschuwd, want inderdaad, na een uitgebreide proefrit (even flink gas gegeven, alledrie de kinderen achterin geschoven, hond moest nog even wachten) waren we om.
Met een kop koffie en een gezellig praatje was de deal snel beklonken. Onze Renault wilde hij liever niet hebben (geef hem geen ongelijk), maar we kregen wel een goede korting. De Renault gaat naar de handel (die wil hem eigenlijk ook niet hebben) en over een week en 2 dagen krijgen we dan onze Nissan.
We zijn zeer benieuwd naar de rij-ervaringen die we gaan opdoen en kijken er naar uit om met deze auto onze vakantie in Italië te gaan vieren. Met de hellingen rond het Gardameer zal hij ongetwijfeld weinig problemen hebben. Ik hoop dat ik nog een jaar of tien probleemloos mag rondrijden.
Zodra we hem hebben, zal ik wat foto's posten.
Groet, Henri.
-
http://cpcms.autoscout24.com/index.php?p=cargallery&vehic=&a=243515202&sci=8e297caea44fb8ffe4e7121a2682660d3048a6c5 (http://cpcms.autoscout24.com/index.php?p=cargallery&vehic=&a=243515202&sci=8e297caea44fb8ffe4e7121a2682660d3048a6c5)
Hier alvast een link naar de foto's van het garagebedrijf.
-
Mooi apparaat zeg, cruise control aan en gas geven hoeft ook al niet meer
-
Welkom, en mooie auto! Ik heb geen verstand van de Murano maar de meeste nieuwe Nissan modellen is ook veel Renault. Dus toch nog een beetje Europees :P
-
Mooi apparaat zeg, cruise control aan en gas geven hoeft ook al niet meer
Hoe minder hoe beter.
-
Welkom, en mooie auto! Ik heb geen verstand van de Murano maar de meeste nieuwe Nissan modellen is ook veel Renault. Dus toch nog een beetje Europees :P
Ik had begrepen dat het juist andersom was: in een Renault Espace zou ook een 3,5 V6 zitten, dus een Nissan motor. Het is de enige Espace zonder motorproblemen .
-
Klopt hoor, het is en blijft meer Nissan dan Renault ;)
Geweldig mooie wagen, daar ga je zeker heel erg veel plezier van beleven. Sublieme V6 ook! Heel veel veilige kilometers gewenst en natuurlijk heel veel plezier op NCN :)
-
Welkom op het forum.
-
Welkom Henri. Mooie bak!
Ik zou de verkoper wel nog vragen of er in de onderhoudshist orie iets te vinden is of de kleppen de laatste tijd gesteld zijn.
Waarschijnlijk zit er een klepsmeersyste em ingebouwd, bijv. Flashlube, om de klepzittingen niet te hard te laten slijten. Het reservoir daarvan regelmatig bijvullen, ik geloof iets van 1 l op 8000km of zo.
De klepzittingen slijten met lpg wel harder dan op benzine bij deze motoren, als je net aan de beurt bent is dat een dure grap.
-
Welkom Henri. Mooie bak!
Ik zou de verkoper wel nog vragen of er in de onderhoudshist orie iets te vinden is of de kleppen de laatste tijd gesteld zijn.
Waarschijnlijk zit er een klepsmeersyste em ingebouwd, bijv. Flashlube, om de klepzittingen niet te hard te laten slijten. Het reservoir daarvan regelmatig bijvullen, ik geloof iets van 1 l op 8000km of zo.
De klepzittingen slijten met lpg wel harder dan op benzine bij deze motoren, als je net aan de beurt bent is dat een dure grap.
Dank voor de tip. De verkoper had het over een systeem waarbij de LPG niet als gas maar als vloeistof direct werd ingespoten. Het is een LPG-systeem van Prins. Inzage gehad in de boekjes en volledige onderhoudshist orie is bekend. Ik ga het zeker nog navragen.
-
Zeker navragen.
Misschien dat je nog terug kunt vinden hoe lang het lpg systeem er al in zit.
Krijg waarschijnlijk een reactie als Bangmakerij zo...
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een prachtige wagen, maar met lpg moet je altijd opletten, heb ik geleerd...
Niet om je bang te maken, maar ter illustratie een murano zonder klepsmering:
http://www.amtgarageforum.nl/nissan/murano/misfire-cil-5-36550.html (http://www.amtgarageforum.nl/nissan/murano/misfire-cil-5-36550.html)
-
Welkom. :) Mooie wagen.
-
Welkom!
-
Even een kleine update: Nissan vorige week donderdag opgehaald. Rijdt als een droom. Echter......2e dag ging starten zonder problemen, maar na een paar honderd meter een ratelend geluid en een heleboel gaslucht..... :-\....ook een tweede keer spoot het LPG onder de motorkap vandaan. Niet fijn....vandaa g gelijk garage gebeld en volgens hen was het iets met een afsluiter...ge en groot probleem....ik hoop het maar zo. Onze laatste ervaring met auto's is echt geen fijne geweest, en dat willen we niet nog een keer.
-
Welkom op NCN !
Murano's zijn geweldige auto's ! Hopelijk is het iets kleins wat je huidige problemen veroorzaakt .
-
Update: volgens de garage kon het niet aan de LPG-installatie liggen, deze zit er pas vanaf 2012 in. Na veel zoeken en een heleboel gepiep in de auto (van de gasinstallatie die zichzelf uitschakelde) is het probleem misschien gevonden. Er zat 1 bougie erg los (had ook wat olie er langs lopen). De overige bougies waren ook niet meer optimaal. Daarnaast was luchttoevoer bijzonder vuil, wat allemaal keurig door de garage is schoongemaakt. Bougies zijn vervangen met NGK-laser platinum bougies.
Bij korte proefrit deed hij toch nog 3 keer van de LPG afgaan, maar daarna geen gedonder meer. Hoop dat de auto nu keurig blijft rijden op LPG. Morgen een rit naar Amsterdam, wat helemaal geen straf is in deze auto, mits hij doet wat hij moet doen, namelijk op LPG rijden.
Note: helaas, ook naar Amsterdam schakelt de auto zelf terug van LPG naar benzine. Nu de installateur van de LPG-installatie benadert. Volgens hem is de druk niet goed. Maandag 26-5 kan ik bij hem langs. Er worden wat onderdelen vervangen en dan moet het over zijn. We wachten af.
Note2: bij LPG specialist Auto Tronic in Zwaag geweest. Filter vervangen, fouten uitgelezen, druk aangepast op de verdamper en nieuwe software ingelezen. Auto rijdt weer prima op LPG. Nog even gehad over Valvecare, dat kan nog achteraf ingebouwd worden. De installatie is van 2012 en het is volgens de specialist aan te raden. Ga ik dus zeker doen. Wil voorlopig nog lekker blijven rijden met deze auto.