Nissan Club Nederland

Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: mathijSX op 19:49:55, donderdag 11 april 2013

Titel: Mathijs met 200sx
Bericht door: mathijSX op 19:49:55, donderdag 11 april 2013
Hallo allemaal,

Ik ben Mathijs 20 jaar oud, en woon in het immer pittoreske Veghel. Ik zit momenteel in het eerste jaar van de studie Automotive engineering, en ben vanaf kinds af aan al auto liefhebber. Daarom moest er na het halen van m'n rijbewijs al snel een auto komen. Na een keer in de 200sx van een vriend te hebben meegereden besloot ik dat er ook eentje moest komen!

Dus ruim een jaar geleden heb ik dit donkerblauwe hok aangeschaft. Hij is van 1993, heeft momenteel 110.000 gelopen, en is (op de radio na) helemaal standaard  :)

(http://img822.imageshack.us/img822/8937/img0019zh.jpg)

(http://imageshack.us/a/img823/7648/wp20130318001.jpg)

(http://imageshack.us/a/img692/9482/wp20130116003.jpg)

Onder de kap ligt de (immer beruchte) CA18DET. Heel veel slechte verhalen over gehoord, zelf gelukkig nog nooit ernstige problemen mee gehad.

(http://imageshack.us/a/img15/169/img7026b.jpg)

Verder heb ik geen wilde plannen met de auto. Ofja, eigenlijk heb ik elke paar dagen weer andere plannen, en komt er uiteindelijk niks van terecht  :-[ Alles heb ik al in m'n hoofd gehad van leegtrekken en matzwart rollen, tot standaard houden, totaan verkopen en weer opzoek naar iets anders leuks. Wie weet ooit op een dag.....
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: tijn1979 op 19:59:58, donderdag 11 april 2013
Welkom!

Het is heel moeilijk om er niks aan te doen...
Vermogen wen je aan.. Standaard rijden wen je aan..
De kleur is echt heel gaaf.

Als je toch besluit om dingen aan te passen wen er dan maar aan dat je bezig blijft.. :P
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: sunny1600 op 20:06:15, donderdag 11 april 2013
Hallo allemaal,

wilde plannen met de auto. Ofja, eigenlijk heb ik elke paar dagen weer andere plannen, en komt er uiteindelijk niks van terecht  :-[ Alles heb ik al in m'n hoofd gehad van leegtrekken en matzwart rollen. Wie weet ooit op een dag.....

Niet teveel naar mij luisteren he :P

Mooi kleurtje, zonde om te gaan rollen. Tenzij de lak slecht is.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: mathijSX op 21:59:49, donderdag 11 april 2013
De kleur is inderdaad wel tof, weer eens iets anders als dat eeuwige rood. Zit nu al een week of twee in een "ik wil een S12"-fase, achja zo is het elke keer weer iets anders.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: MaXxX op 22:31:24, donderdag 11 april 2013
Rollen van een S13 zou een straf op moeten staan...
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: MarkW op 00:11:14, vrijdag 12 april 2013
Welkom. Erg dikke wagen heb je.  8)
Ik zou alleen even die NL-sticker eraf halen. Voor de rest is ie gewoon super.  O0
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: sunny1600 op 09:24:31, vrijdag 12 april 2013
De kleur is inderdaad wel tof, weer eens iets anders als dat eeuwige rood. Zit nu al een week of twee in een "ik wil een S12"-fase, achja zo is het elke keer weer iets anders.

lol

bezint eer ge begint met die ouwe rommel. Spullen zijn lastig aan te komen en aftermarket is er bijna niks plug and play.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: Rik N16 op 09:44:30, vrijdag 12 april 2013
Welkom. Volgens mij zag ik je net op de A50 rijden ri Eindhoven vlak voor afrit Veghel.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: mathijSX op 11:16:25, vrijdag 12 april 2013
@Rik, jup dat was ik :)

@MarkW Die gekke NL-sticker ja... ben alleen bang voor wat er achter gaat zitten, aangezien de bumper enigszins verkleurd is t.o.v de rest van de auto. Dadelijk komt er een vreemd verkleurde plek achteruit, niet echt veel beter....

@Mark, Ik weet dat er niks te krijgen is voor een S12, maar ze zijn gewoon zo gaaf!
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: Cherryrijder op 12:33:43, vrijdag 12 april 2013
Welkom op het forum.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: x-trailrijder op 12:56:11, vrijdag 12 april 2013
Wauw, een standaard SX! Staat op mijn lijstje van wagens die ik ooit nog zou willen hebben, heel erg mooi!
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: Rudeboy. op 18:12:57, vrijdag 12 april 2013
Mooie wagen, mooie schone engine bay ook! welkom hier!
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: MarkW op 18:21:41, vrijdag 12 april 2013
Die gekke NL-sticker ja... ben alleen bang voor wat er achter gaat zitten, aangezien de bumper enigszins verkleurd is t.o.v de rest van de auto. Dadelijk komt er een vreemd verkleurde plek achteruit, niet echt veel beter....

Met goed poetsen kom je een heel eind. ;) En als je het niet weg kunt poetsen, kun je, als goedkoopste oplossing, gewoon weer een nieuwe sticker halen bij de automaterialen zaak. ;)
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: Kai op 10:36:01, zaterdag 13 april 2013
Hey Mathijs, welkom op het forum. Leuke SX heb je daar en ben het met de leden eens, de kleur is echt geweldig om te zien op een SX.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: mathijSX op 12:52:10, zaterdag 02 mei 2015
zo, dit maar eens afstoffen. Ik heb de SX ondertussen weer bijna 3 jaar, en er is het een en ander aan veranderd ...

Het begon allemaal met een kop revisie, aangezien het ding 's ochtends op 3 poten deed starten. De inlaatkleppen blekken versleten te zijn, messcherp in plaats van mooi bol :-) Dit was na 130dkm....

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11873_10201321116730671_233435332_n.jpg?oh=425ba7aed4233a9810b2908b28302ec2&oe=55CF7B4F&__gda__=1439146956_e5627b8e0fa9c932595272b8695f909b)

en alles weer fris in elkaar

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/l/t1.0-9/1901196_10201321110130506_682425457_n.jpg?oh=90d35d968dcaba38446f6c65931bc6ae&oe=55E0513F)

Vervolgens was het hek van de dam. Ik besloot het zompige weggedrag wel beu te zijn. Dus was het out with the old, and in with the new!

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10452327_10201886678389359_1474784663302463414_n.jpg?oh=d117257d16718de3666d0222ac8f6363&oe=559771D3&__gda__=1439900038_08a77b554b0edab418fb2c2dc3236762)

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10441075_10201886678189354_4849272458096490254_n.jpg?oh=e6ca2430e1a48993757cf5ce9095ae6f&oe=5598DF89)

De rijhoogte verder op nagenoeg stock laten staan, aangezien laag met de originele wielen, in mijn ogen geen succes is.

Daarna was het tijd om het interieur eens aan te pakken. Het originele stuur was een beetje vies, met wat hapjes uit de achterkant. Vervangen door een Nardi. De originele stoel bied verder 0 steun, dus op zoek gegaan naar een setje verstelbare "kuipjes". Leuk setje gevonden, die erin gezet, zat ik met m'n kop tegen het dak -__- er zit onder de bestuurderssto el een mooi bult van de katalysator, dus lager ging ook echt niet. Vervolgens dus maar meteen voor de grote jongens oplossing gegaan, Sabelt kuip met 4 punts gordel. Het is even wennen, maar als je eenmaal zit is het goddelijk!

(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10603299_10202598442343013_4754282256033059675_n.jpg?oh=6f9de693011f3c0db0a32d180c8beb94&oe=55DC29B4&__gda__=1440392610_e5d0eeafc7b7264830f9172a78add7c0)

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/10420191_10202598442383014_5452340515629150762_n.jpg?oh=40c646be7dbcbf8fa2ceb02f5eca57a3&oe=55980379)

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10474624_10202598441582994_6134332950525321077_n.jpg?oh=9ffbed617f7268a3fed8afef38158775&oe=55E16483)

Hierna de remmetjes een opfris beurt gegeven, EBC schijven, yellowstuff blokken en driftworks gevlochten leidingen. Nooit gedacht dat het zo veel verschil zou maken. maar holy shit :o koud remt het als origineel, maar zodra er een klein beetje warmte in zit is het echt belachelijk :D

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10352885_10202835461508344_3229857509875269297_n.jpg?oh=3037d955ea9ea851960ec7e1312f58bf&oe=55D3E197)

Hierna is er een S14 diff onder gekomen, om het rijgedrag wat voorspelbaarde r te maken. Toen was het tijd voor de grootste "operatie" uit de geschiedenis van mijn SX. Na maanden van tobben had ik eindelijk besloten wat voor wielen er onder moesten komen. Echter was een 5-gaats conversie dan wel noodzakelijk.. .. Dus het ding de schuur in gereden en na flink wat gevloek en gescheld kwam hij er zo weer uit:

(https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10959297_10203175367605784_8011622205999078856_n.jpg?oh=8c0441c5c8e2d469ab3b1ab2bd9895bb&oe=55DA7A89)

R33 GTR velgen, met 215/40/R17 banden. In mijn ogen iets te veel getrokken bandjes nog, maar ze zaten bij de "deal" dus we maken ze eerst maar even op :-)

Dat is wel zo'n beetje hoe het nu staat met mijn auto. Er is tussendoor nog het een en ander aan regulier onderhoud uitgevoerd, maar dat wil ik jullie besparen. In 3 jaar tijd heb ik ruim 35dkm met de auto gereden, en heb regelmatig van die "ik wil er af" momenten gehad. Maar als ie dan weer goed loopt en geen herrie maakt, is het een geweldig leuk stukje speelgoed. Verder druk met een studeren enzo, dus als studie ontwijkend gedrag maar even hier een post neer gezet.
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: xleonl op 16:32:25, zaterdag 02 mei 2015
gave updates, je SX ziet er goed uit zo :D
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: Radium69 op 11:43:11, zondag 03 mei 2015
Mooie mods weer, ziet er allemaal erg goed uit. :)
Was het veel werk om de conversie te doen naar 5 wielbouten?
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: mathijSX op 11:51:32, zondag 03 mei 2015
Achter gebruik je een S14 naaf, is in principe "bolt on", 4 bouten los en het zooitje komt eraf, nieuwe erop en gaan! Voor is het heel wat meer werk geweest. S14 fusee, met S14 fuseekogels in de S13 draagarm geperst. Busjes gedraaid om de S13 veerpoot dan weer aan de S14 fusee te kunnen maken. Alle remschijven omboren van 4x114 naar 5x114.

Opzich allemaal wel te doen, ware het niet dat ik twee rotte wiellagers tegenkwam, de verkeerde fuseekogels had en te kleine spacers waardoor de velg net tegen de veerpoot aanliep.

Er zijn complete sets te koop waarmee je zo'n conversie kan doen zonder alle S14 delen, dat was achteraf een heel stuk makkelijker geweest ...
Titel: Re: Mathijs met 200sx
Bericht door: TwinCamDude op 13:02:59, dinsdag 26 mei 2015
Leuke bak! Over die 'slechte' ca18det verhalen; dit ligt vaak aan de eigenaar zelf. Ikzelf heb ook een 200SX S13 (sinds december 2004). Heb er drie revisies op zitten. Eerste keer mijn blok aan gort door verkeerde bougies. Blok getuned, maar de bougies niet vervangen, dom dom dom. Tweede revisie betrof een niet geheel vlekkeloos uitgevoerde eerste revisie. De tweede revisie heb ik samen met een maat gedaan. Ging prima. Totdat ik met een gangetje van 200 km/h een verbrande klep kreeg.......to en besloten de derde revisie uit te besteden aan een bekende van NCN / SXOC. Sindsdien geen problemen meer. Motor levert nu ruim 330 pk met een koppel van ruim 400 nm. Dit is nu een jaar of 5 geleden.

Als je de (getunede) motor rustig warm rijdt, bijtijds de olie ververst (in mijn gevoel om de 5.000 kilometer) en ervoor zorgt dat het tunen op een GOEDE manier gebeurt, dan voorzie ik niet 1, 2, 3 problemen.