Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: marcelg op 11:52:24, woensdag 25 juli 2012
-
Hallo,
Ik ben Marcel en rijd sinds mei dit jaar een Nissan. Ik heb in mei een Nissan primera 1800 station uit 2001 gekocht. De auto zag er geweldig uit en rijd fijn. Ik vind het een heerlijke reisauto. Je hoort hem maar amper op de snelweg.
In het begin schrok ik wel van het olieverbruik. Ik moest er elke 50 km bijna 2 ltr olie bijgooien. Hij pluimde maar af en toe en gooide dan wel de olie via de uitlaat eruit. Met de proefrit deed hij dit niet. Ik ben toen naar de Nissan dealer in Tilburg gegaan ( had de auto zonder garantie in Eindhoven gekocht. ). De Nissan dealer in Tilburg rapporteerde dat de motor versleten was. Ze schreven letterlijk veel olielekkage via zuigers en zuigerveren. Ik was daar natuurlijk goed ziek van en ben terug gegaan naar de garage in Eindhoven waar ik hem had gekocht. Die hebben de auto onderzocht en het bleek dat een pakking in het carterventilat ie kanaal volledig ontbrak.
De bougies zijn vervangen en de motor liep weer als een zonnetje. Ik vind het wel slecht van de Nissan dealer om aan mij te rapporteren dat de motor gereviseerd moest worden. Volgens hun zou ik er 3000€ onkosten aan krijgen.
Ik kreeg de auto ook regelmatig moeilijk in zijn 1e versnelling. de andere versnellingen lukten dan ook niet. Ondertussen de koppeling en drukgroep laten vervangen en het probleem was opgelost.
De auto rijd nu echt heerlijk en een zee van laadruimte.
Hij heeft nog wel wat olieverbruik. Een halve ltr op 2300 kilometer. De teller staat nu op 160700km
Ik vraag me af of dit olieverbruik normaal is. Mijn vorige auto, een Mitsubishi Galant heb ik 11 jaar mee gereden en daar hoefde nooit olie bij.
Ik hoop dat ik van deze nissan net zo lang plezier kan hebben.
-
Welkom.
Een station uit 2001 , kan dat een p12 zijn met de beruchte qg18 motor ? Die zit bij ons ook in de primera en die verbruikt ook olie. Is een kwaaltje.
-
Bedankt voor je reactie.
Het is een P11 met QG18DE motor
-
niet zo zeer het model maar de motor kan idd olie verbruiken.
helaas een kwaal van de 1.8 motor van nissan.
om het te lossen moet die motor uitelkaar. JW heeft die zelf gedaan. zijn verslag zwerft hier ergens op het forum.
-
Welkom bij NCN
En idd helaas een bekende kwaal van de 1800 motoren..
Desalniettemin ben je positief over je Primera O0
-
niet zo zeer het model maar de motor kan idd olie verbruiken.
helaas een kwaal van de 1.8 motor van nissan.
om het te lossen moet die motor uitelkaar. JW heeft die zelf gedaan. zijn verslag zwerft hier ergens op het forum.
thx.
Rijd er maar mee verder. een halve ltr olie op 2300 km kan ik wel mee leven. Zolang het niet erger wordt. Ik rijd ongeveer 9000km per jaar dus het zal zo nog wel een tijdje mee kunnen denk ik. Als ik die motor uit elkaar moet laten halen wordt het kalf groter als de koe.
-
Welkom en veel plezier met je auto ;)
-
Welkom. :)
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat een 1800 Primera p11 144 olie verbruikt.
-
Welkom!
-
Welkom en veel plezier met je primera.
Je hoord idd wel vaker over olie verbruik met een QG18DE, ik dacht overigens dat dit alleen de modellen , met zilverkleurig kleppen deksel betrof, maar blijkbaar dus ook de modellen met zwarte deksel.
Scheen idd iets met een rubber te zijn, maar heb ook al verhalen gelezen over versleten zuigerveren enz, nu lijk me dit wel erg vreemd, gezien de lage kmstand.
iig het reviseren van de motor als je het zelf niet kunt lijkt me idd ook niet echt een optie, en kan je er beter mee door blijven rijden.
of je zou een ander blok erin moeten swappen QG18DE. dan ben je denk ik goedkoper uit :)
-
Scheen idd iets met een rubber te zijn, maar heb ook al verhalen gelezen over versleten zuigerveren enz, nu lijk me dit wel erg vreemd, gezien de lage kmstand.
of je zou een ander blok erin moeten swappen QG18DE. dan ben je denk ik goedkoper uit :)
Ik geloof ook niet dat de zuigerveren versleten zijn. Als dat zo zou zijn zou de auto constant moeten walmen. Maar dat doet hij nooit. Een halve ltr op 2300 km is volgens mijn monteur ook niet uitzonderlijk.
Ik snap er ook niets van dat een dealer gaat roepen dat de zuigerveren en kleppen versleten zijn en dat de cilinders uitgehoond moeten worden. Toen er een pakking in het carterventilat iekanaal was gelegd liep de motor als een naaimachine. Als ik op het advies van de dealer was afgegaan was ik nu waarschijnlijk 3000€ armer.
-
Welkom en veel plezier met je primera.
Je hoord idd wel vaker over olie verbruik met een QG18DE, ik dacht overigens dat dit alleen de modellen , met zilverkleurig kleppen deksel betrof, maar blijkbaar dus ook de modellen met zwarte deksel.
Scheen idd iets met een rubber te zijn, maar heb ook al verhalen gelezen over versleten zuigerveren enz, nu lijk me dit wel erg vreemd, gezien de lage kmstand.
iig het reviseren van de motor als je het zelf niet kunt lijkt me idd ook niet echt een optie, en kan je er beter mee door blijven rijden.
of je zou een ander blok erin moeten swappen QG18DE. dan ben je denk ik goedkoper uit :)
Uit een ander topic:
P11-144
Motorisch / Aandrijving:
Distributie ketting en spanner op de SR20DE M-CVT
Krukas en Nokkenas sensoren op de QG18DE (modificatie)
Olieverbruik bij de QG18DE, carterventilat ierubber onder kleppendeksel is vaak de boosdoener bij oliedrinkers.
Lekkende EGR pijp SR20DE (pijpje wat in het spruitstuk zit), hoorbaar aan tikkende geluid bij belasting.
Zorg ervoor dat onderhoud is uitgevoerd, als dit slecht is gedaan of achterwege gelaten dan kun je problemen verwachten met de distributie ketting en spanner.(vooral QG18DE)
[/q]
-
Welkom op het forum.
-
Welkom bij NCN!
Heb je wellicht ook wat foto's van je auto? 8)
-
Zal in het weekend proberen wat foto's te plaatsen.
Had hier op het forum ook al gevonden wat de oorzaak is van het getok wat ik in mijn deur hoor op slechtte wegen. Schijnt de deurvanger te zijn.
Ik zag hier in een reactie zorg dat onderhoud is uitgevoerd anders kun je problemen verwachten met distributieket ting en spanner. Aan onderhoud van welk onderdeel wordt dan gerefereerd ?
Iemand ook een idee bij welke kilometerstand een distributieket ting en eventueel tandwielen preventief vervangen moeten worden ?
-
Ik zag hier in een reactie zorg dat onderhoud is uitgevoerd anders kun je problemen verwachten met distributieket ting en spanner. Aan onderhoud van welk onderdeel wordt dan gerefereerd ?
Iemand ook een idee bij welke kilometerstand een distributieket ting en eventueel tandwielen preventief vervangen moeten worden ?
Bij een distributieket ting is een goede smering van belang. Op tijd olie en filter vervangen, en goede olie gebruiken.
De distributieket ting gaat in principe de levensduur van de motor mee en wordt alleen vervangen wanneer hij problemen geeft, bijvoorbeeld wanneer hij gerekt is.
-
bedankt voor de uitleg.
Vandaag getankt. In het begin een gemiddeld verbruik van 1 op 12 en nu 1 op 13.9. Ik wordt steeds blijer met deze auto. Zelfs mijn puberdochters en haar vriendinnen vinden het een vette auto. :)
Ik heb geprobeerd foto's te plaatsen maar dat wil niet lukken
-
mja op zich is een halve liter op 2300 km niet echt schrikbarend. dat komt neer op 1 liter per ongeveer 4600/5000 km.
opzich vind ik dit netjes, je zou misschien wel eens een olie beurt kunnen laten doen, bij een goede garage, het kan best zo eens zijn, dat er misschien geen of goedkope olie is gebruikt altijd.
Dit zou ook nog een reden kunnen zijn van olie verbruik.
zelf gebruik ik voor mijn benzine auto na altijd 10 W40 van Castrol of Kroon.
niet de goedkoopste merken.
maar mijn ervaringen zijn er goed mee.
foto´s posten; kan je doen door eerst je foto´s elders online te zetten, b.v facebook, hyves, photo bucket noem maar op.
als je een foto ergens online hebt staan, klik je op deze foto om hem te openen, rechter muis knop en dan locatie selecteren dat is een http url eindigend op .jpg meestal.
dit adress selecteren, rechtermuis kopieren.
ga naar je post klik op het afbleedings icoontje
kopier dan de url tussen de 2 haakjes die je dan ziet
-
Bedankt voor de uitleg. Ik ga het proberen.
Mij monteur had al olie ververst Er zit nu 5W40 vol synthetische olie in. Ik weet overigens niet of het iets uitmaakt of er 10W40 of 5W40 in zit. Is 5W40 niet iets dunner ?. Volgende beurt ga ik toch eens de 10W40 van Kroon proberen.
-
(http://ayshavg.hyves.nl/#show_reactions_1=1&publicgroups_default_redesign_1=1&mb=1509483435.1.%7C6%7C%7C7236332%7C%7C%7C19%7C%7C70820904%7CQEKoSC0g%7C%7C8%7C%7C1509483435%7CKFA9%7C&__state__=2)
(http://ayshavg.hyves.nl/#show_reactions_1=1&publicgroups_default_redesign_1=1&mb=1509483425.0.%7C6%7C%7C7236332%7C%7C%7C19%7C%7C70820904%7CQEKoSC0g%7C%7C8%7C%7C1509483425%7CX8et%7C&__state__=5)
(http://ayshavg.hyves.nl/#show_reactions_1=1&publicgroups_default_redesign_1=1&mb=1509483469.3.%7C6%7C%7C7236332%7C%7C%7C19%7C%7C70820904%7CQEKoSC0g%7C%7C8%7C%7C1509483469%7Cv4XV%7C&__state__=8)