Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: n.issan op 09:28:44, zondag 01 juli 2012
-
Hallo Nissan liefhebbers/sters,
Ik ben nu een paar dagen op de achtergrond mee aan het lezen over de Nissan en aangezien er steeds meer vragen naar boven komen borrelen,
wordt het eens tijd om me even voor te stellen.
Mijn naam is Frans, 46jr, woonachtig in R'dam en sinds september 2004 vervend liefhebber geworden van de Japanse auto.
In mijn geval is dat Mazda.
Van 2004 tot 2010 heb ik Mazda MX5-NA gereden, vervolgens Mazda 323F en daarna nog een paar uitstapjes gemaakt naar een ander merk en weer
terug gegaan naar Mazda.
Sinds maart vorig jaar rij ik vrolijk rond in m'n (liefhebbers onderhouden) 323BG uit '95.
Ik ben dus op zoek naar een opvolger voor m'n BG'tje die wat groter, luxer maar vooral stiller mag zijn.
Met stil bedoel ik dat er zo min mogelijk rij en bijgeluiden van motor en windgeruis te horen zijn in het interieur.
Nieuw en elektrisch is geen optie en moet het hebben van een goed en net onderhouden 2e hands auto.
Er zijn al vele auto's de revue gepasseerd maar ben tijdens de proefritten helaas nog niet dé auto tegengekomen.
Onlangs ben ik tijdens m'n zoektocht deze deze (http://www.autoweek.nl/autoreview/26743/nissan-primera-18-comfort) uitgebriede review tegen gekomen, wat voor mij de aanleiding was om de Nissan eens onder de loep te gaan nemen,
in de hoop dat........... .......... ;)
Zodoende ben ik hier terecht gekomen en hoop dat 't hier ook net zo gezellig is als bij de Mazda clubs, waar ik af en toe ook nog te vinden ben.
Als ik even van de gelegenheid gebruik zou mogen maken zou ik graag de volgende kwestie aan de Nissan liefhebber willen voorleggen, de stilte in het interieur.
De 2 modellen (met bouwjaar vanaf 1998) die ik op dit moment op 't oog heb en welke mijn interesse hebben zijn :
Primera 1.6 / 1.8 / 2.0 Sedan (p11 144 heeft m'n voorkeur)
Primera 1.6 / 1.8 / 2.0 Hatchback
Almera 1.6 / 1.8 / 2.0 Sedan
Ik ben erg benieuwd hoe stil deze auto's zijn bij snelheden zo tussen de 100 km p/u - 120 / km p/u / 140 km p/u.
Uiteraard is proefrijden verplicht om te ondervinden of deze Nissan wat voor mij zou kunnen zijn maar een duwtje in de goede richting en advies van mede-eigenaren
is nooit weg en zeer welkom.
De verschillende type's w.o. GX, SLX comfort, etc, etc,, heb ik er maar even weggelaten omdat ik nog niet zo goed op de hoogte ben wat nu precies waar voor staat.
Qua te besteden budget, ook niet onbelangrijk, dacht ik aan ca €2000 - €3000.
Bij deze alvast een bedankje voor de moeite ;)
Natuurlijk ook nog ff een foto'tje van m'n eigen Japanse trots 8)
(http://home.kpn.nl/vrees154/323buiten3.jpg)
-
Welkom en veel plezier hier ;)
-
Welkom. Ik heb zelf een P11-144 in de meest luxe uitvoering Elegance + van 2001. De auto is vrij stil, maar door het schuif/kanteldak maakt deze wat meer windgeluid dan de minder luxe uitvoeringen zonder schuif/kanteldak. Dit is wel enigszins op te lossen door de plaat onder het raam te schuiven en echt hinderlijk is het verder niet maar wel iets om rekening mee te houden ;)
In jouw geval zou ik kijken naar een P11-144 in de Sport + uitvoering. Deze is bijn net zo luxe alleen mis je dan de leren bekleding en het eerder genoemde schuif/kanteldak. Daar staat tegenover dat je wel sportstoelen hebt.
-
Welkom bij NCN ... :cheer:
-
Welkom op het forum.
-
Welkom bij NCN! :)
Succes met het vinden van een mooie Nissan! ;)
-
Welkom. :)
Ik heb nog een mooie P11-144 Sport Plus 1.8 te koop. http://www.nissanclub.nl/oud/index.php?topic=45106.0 (http://www.nissanclub.nl/oud/index.php?topic=45106.0) ;)
-
Die had ik al opgemerkt Mark ;)
Puur persoonlijke smaak maar ik heb liever geen spoilers en trekhaken.
Sorry.
Voor de rest wel een erg mooie auto, in een eveneens erg mooie kleur.
-
Welkom
Succes met het zoeken
-
Welkom Frans, you've got mail ;)
-
Welkom Frans, you've got mail ;)
Met foto's ?
;D
-
Welkom!
-
Welkom en succes met de zoektocht .
een p11-144 is zeker een mooie auto.
rijd geweldig, en inderdaad in een sport+ of elegance plus een prima uitvoering.
ik heb zelf een p11 oudere type 2.0 GX deze is kwa windruis niet zo heel stil moet ik zeggen, althans boven de 120 heb je toch aardig wat windruis en motorbrom.
of dit typisch is bij de 2 liter weet ik niet, ook weet ik niet hoe dit bij de p11-144 klinkt in 2 liter.
maar ik heb wel in een p11-144 1.8 QG18DE gereden, en deze is werkelijk fluister stil. bij 120.
het is uiteraard wel belangrijk, wat je van je krachtbron verlangt.
persoonlijk zou ik de 1.6 laten staan, dit omdat deze gewoon vermogen te kort komt.
accelereren, zeker met climte control aan, zal je toch echt terug moeten schakelen als je 80 in de 5 rijd, of 100 op de snelweg, waardoor dit gepaard gaat met veel toeren en motor lawaai.
dus persoonlijk zou ik je die afraden.
de 1.8 daar in tegen heeft net iets meer, en is lekker stil. maar ook persoonlijk vind ik dat die het net niet heeft. kwa acceleratie vop de snelweg kom je na mijn gevoel net te kort.
maar is het wel een super fijne auto en lekker stil.
de 2.0 is kwa comfort en schakelui rijden, wel een aanrader. deze heeft het net wel.
kwa vermogen en acceleratie, het verbruik, doet nauwlijks meer, als de 1.8, ik denk dat dit nagenoeg het zelfde is.
ook zou je b.v nog kunnen kijken naar een almera sedan, al dan niet in een 1.6 of 1.8.
2.0 niet geleverd, in de almera n16 enkel in de tino met cvt.
p.s persoonlijk vind ik bij de p11-144 de hatchback het mooiste, oogd net wat sportiever, dan die 4 kante kont van de sedan. en de koffferbak bied meer ruimte.
p.s die mazda ziet er nog strak uit zeg.
in het mazda gamme zou me eigenlijk alleen een mazda 6 binnen schieten, maar die zitten wel boven dat budget :)
-
Windgeruis heeft niets met de motorinhoud te maken
Het windgeruis bij een P11 is een standaard kwaaltje ( Raamrubbers van de voorportieren waar de wind achterslaat )
-
.
-
Ik vond de QG18DE van mijn Almera behoorlijk luidruchtig vooral bij 120 km/u 3500 rpm weet niet of dat zelfde is als bij P11-144
-
maar ik heb wel in een p11-144 1.8 QG18DE gereden, en deze is werkelijk fluister stil. bij 120
Bedoel je dan qua motorgeluid ?
Ander vraagje.
Waar staat ''DE'' voor bij motorcode QG18DE ?
-
Waar staat ''DE'' voor bij motorcode QG18DE ?
Dubbele bovenliggende nokkenassen en multipoint injectie.
-
Bedankt.
Ik zit ook even te kijken op bij de occasions op autoweek .nl en zie bij bij de specificaties van 2e hands Primera's en Slmera's
wel QG18 staan maar zie zelfden DE er achter staan staan.
Is een Primera, Almera en/of andere modellen met dit specifieke motorblok dan zo zeldzaam ?
Is er een foefje om te weten te komen of een auto die ik zoek dit motorblok heeft ?
BIj de meeste auto advertenties staat dit niet vermeld en zou dit toch wel graag zelf willen weten eigenlijk.
-
Ze zijn waarschijnlijk gewoon vergeten het motorblok code compleet neer te zetten. Zover ik weet zijn er alleen maar QG18DE geleverd ;)
Dus niks om je zorgen over te maken, de naamgeving van nissan is behoorlijk gestandaardise erd dus goed te herleiden.
Ik zou eerder een SR20DE prefereren als je veel snelweg gaat rijden, ook zijn de SR20DE motoren oerdegelijk.
Met een QG18DE wil het nog wel eens voorkomen dat deze olie vebruikt, dit komt geloof ik door versleten zuigerringen. (weet ik niet zeker)
Dat wil niet zeggen dat het onbetrouwbare blokken zijn ;)
Dus ik zou een lekkere proefrit gaan maken en alles napeilen en checken. Een primera p11-144 is wel wat meer auto als een standaard primera p11 of almera (N16)
-
Een P11-144 is in feite niet veel meer dan een grondige update van de gewone P11. De 1.8 motor was er bij toegevoegd, de uitrustingsniv eaus zijn veranderd en de neus en kont zijn op de schop gegaan. De 2.0 heeft een aantal wijzigingen ondergaan waardoor deze 9 pk meer levert.
Verder is er bij mijn weten niet veel veranderd. Qua afmetingen zijn ze iig gelijk.
-
De QG18DE is een prima blok. En het verhaal over het olie verbruik begint als ik het goed heb ongeveer na 2002. Ik heb ook nog nooit gehoord dat een 1.8 p11-144 last had van olieverbruik. De olie verbruikers hebben een metalen kleppendeksel, en de goede blokken hebben er één van zwart kunststof.
Mee komen met het verkeer gaat prima en ook op de snelweg kun je prima bij blijven.
-
Windgeruis heeft niets met de motorinhoud te maken
Het windgeruis bij een P11 is een standaard kwaaltje ( Raamrubbers van de voorportieren waar de wind achterslaat )
ik vond het bij de p11-144 toch stukke minder dan bij mijn p11 GX.
de windruis, terwijl de portieren etc gewoon het zelfde zijn.
Maar echt helemaal fluisterstil is denk ik geen 1 japanner.
enigste fluister stille auto die ik gereden heb bij 140 km/h was een mercedes E220 CDI jawel een diesel. met een 6 handbak.bouwja ar 2002.
maarja dat kost ook wat :p
Motor codes Geleverd:
GA16DE 1.6 101 pk p11-144/
QG18DE 1.8 115 pk p11-144/ N16 Almera
SR20DE 2.0 140 pk p11-144/ N16 almera TINO met CVT
-
De rubbers van een 144 zijn waarschijnlijk net iets anders.
-
Motor codes Geleverd:
GA16DE 1.6 101 pk p11-144/N16 almera
QG18DE 1.8 115 pk p11-144/ N16 Almera
SR20DE 2.0 140 pk p11-144/ N16 almera TINO met CVT
-
ik kan ts zoiezo wel aanraden om in beide een proefrit te maken, zowel een 1.8 als een 2.0.
de QG18DE is een motor die lekker vroeg oppakt in lagere toeren, dus het koppel zit vrij laag.
de SR20DE is echt een toeren motor, deze begint pas bij hogere toeren, +/- 3500/4000 rpm lekker te leven.
Misschien is dit ook niet geheel, een onbelangrijk puntje voor ts, gezien hij een stille auto wil.
Er zijn zelfs mensen die beweren, dat een QG18DE onderin sneller is meer koppel geeft dan een SR20De.
Mijn ervaring in de praktijk is echter, dat een p11 GX SR20De 131pk (oudere type p11) op alle fronten sneller is als een p11-144 QG18DE, maar dit zou ook te maken kunnen hebben, dat mijn p11 ook maar 1195 kg weegt.
@sunnyke scherp ik heb het ook al weg gehaald. de N16 almera, is met een 1.5 en 1.8 geleverd idd :P
-
Wat een geweldige toevoeging van jullie, bedankt ! :applaus:
Ik heb ook nog even naar een Almera sedan zitten kijken en daar staan ook wel erg mooie modellen tussen, vind ik althans.
Maar ja, dat zijn toch weer andere motorblokken.. ...........
Zomaar even een paar voorbeelden.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7202937 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7202937)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8147886 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8147886)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8761440 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8761440) QG18DE ?
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7835494 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7835494) Staat vanaf 27-11-2011 te koop, merkwaardig
-
Wat je eigenlijk vooral hoort zijn de zijspiegels bij de P11 (wind).
-
Wat een geweldige toevoeging van jullie, bedankt ! :applaus:
Ik heb ook nog even naar een Almera sedan zitten kijken en daar staan ook wel erg mooie modellen tussen, vind ik althans.
Maar ja, dat zijn toch weer andere motorblokken.. ...........
Zomaar even een paar voorbeelden.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7202937 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7202937)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8147886 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8147886)
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8761440 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/8761440) QG18DE ?
http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7835494 (http://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/almera/7835494) Staat vanaf 27-11-2011 te koop, merkwaardig
De 1.8 in de almera is het zelfde blok QG18DE als in de primera p11-144.
Welke motorcode de 1.5 heeft weet ik niet maar ik gok QG15DE.
Dat die zwarte almera n16 al een poos te koop staat vind ik niet zo heel merkwaardig.
het is namelijk een automaat, en volgens mij is nissan en automaat niet bepaald een populaire combinatie bij de meeste automobilisten .
De CVT in de p11-144 is volgens mij ook niet zo populair, de cvt-m6 daarin tegen wel weer veel van verkocht.
moet wel zeggen dat zon almera n15 van de 1e link is wel erg overpriced.
maar zon almera n16 is ook erg duur vind ik, als je dit vergelijkt met een p11-144, die net wat meer auto is.
maar de almera's die je hebt gepost, zijn ook de nieuwere modellen na de facelift 2003 <
let wel hier kan eventueel, het verhaal van olie verbruikers QG18DE, met metalen zilvere kleppen deksel van toepassing zijn.
dit weet ik niet. maar het kan zijn, dus let hier vooral op, als je besluit naar zo'n auto te kijken :)
p.s. vergeet ook vooral de frontbalk waar de radiator op roest, niet op roest te controleren bij de almera n16, zwak punt :)
-
het is namelijk een automaat, en volgens mij is nissan en automaat niet bepaald een populaire combinatie bij de meeste automobilisten .
In Europa niet nee, maar in Amerika zijn ze helemaal weg van Nissan CVTs. Maar goed, Europeanen rijden over het algemeen het liefst in een sullige Duitser, en zo'n Japanner krijgt dan niet eens de kans op zich te bewijzen. :P Alhoewel dit langzaam aan het veranderen is.
-
ow dat is zeker waar, ik heb altijd al eens in een nissan primera 2.0 cvt m6 willen rijden.
heb wel een suffe duitse automaat gehad, en idd dit reed van geen kant.
wel heb ik ervaring met het rijden van een selespeed, fiat stilo abarth.
ik kan je vertellen, dat rijd geweldig.
Dus lijkt mij dat zon primera met zelf schakelbare automaat ook wel lekker zal rijden.
ik weet overigens niet of ts ook een automaat zoekt, maar dit viel me gewoon eventjes tussen haakjes op, omdat die het merkwaardig vond dat de zwarte almera zolang te koop stond
maja een automaat heeft zoiezo wel de toekomst denk ik :)
-
Okee, dat verklaart een hoop waarom die automaat zo lang te koop staat.
In principe ben ik op zoek naar een schakelbak maar vind die zwarte (N16) automaat ook wel erg mooi op een of andere mainer 8)
Is die prijs dan ook niet een beetje overpriced of is dit een eerlijke prijs ?
-
ik vind die automaat wel een beetje overpriced, omdat deze van 2001 is.
maar een automaat is zoiezo meestal wel iets duurder in aanschaf, zeker als hij netjes is dealer onderhouden weinig km´s zoals deze, wellicht ook 1e eigenaar.
meestal worden dit soort auto´s door mensen op leeftijd gekocht, en die zijn natuurlijk veelal erg zuinig met hun auto. dus meestal hebben ze nauwelijks tot niets geleden.
Dat is vaak een reden, dat zo´n automaat wat duurder is geprijst over het algemeen.
neemt natuurlijk niet weg dat hij al 11 jaar oud is.
en ik vind 4200 dan best duur.
-
Na een zeer hectische periode op m'n werk en nu heerlijk genietend van m'n vakantie, heb ik even weinig tijd gehad om wat van me te
laten horen.
Sorry sorry12
Ondertussen heb ik een auto aangeschaft en dat is (helaas) geen Nissan geworden.
Het is een Seat Toldo 1.6l geworden, type 1M, bouwjaar 2001 en van alle gemakken voorzien.
Is 'ie stil ?
Ja, best wel maar voor mijn gevoel kan 't misschien nog ietsje wat beter denk ik, alleen weet ik dan niet welke prijsklasse je terecht kom en
ook voor mij zijn er grenzen.
Bijkomend (groot) voordeel is het zeer mooi klinkende standaard geïntegreerde audio systeem van Seat.
Daar stond ik wel ff van te kijken........ ...
Dat scheelt weer inbouwkosten.
Hij rijd in ieder geval als een zonnetje, zo'n Toledo maarrrrrrrrrrr rrr, ik heb de hoop op een nóg stillere auto (Nissan Primera / Almera)
nog niet opgegeven.
Voorlopig kan ik er mee vooruit en zie wel wat er op m'n pad komt in de toekomst.
Misschien ooit nog wel eens een liefhebbers exemplaar van hier, wie weet ;)
Ik zal dus wat meer op de achtergrond aanwezig zijn hier maar helemaal verdwenen ben ik nog niet.
Nogmaals hartelijk dank allen voor jullie bijdrage :applaus: