Nissan Club Nederland
Leden => Stel je zelf voor! => Topic gestart door: the_datsuns op 18:44:14, zondag 30 januari 2011
-
Dag allemaal,
Onlangs heb ik me in een nieuw avontuur gestort, na jarenlang voornamelijk Volvo en Opel te hebben gereden.
Nog altijd ben in bezig met een Opel oldtimer, maar dat duurt nu al zolang, dat ik eigenlijk wel toe was aan een frisse wind in mijn oldtimer-leven.
Vandaar dat ik op zoek ging naar iets unieks, waar ik vrijwel niets vanaf wist.
Een Datsun Cherry is het dus geworden, ik vindt het een erg unieke wagen, gezien de hydraulische koppelingsbedi ening en de voorwielaandri jving.
Er ging een wereld voor mij open, gezien Volvo's en Opels over het algemeen achterwiel-aandrijvers zijn en de simpele mechanische koppelings-bediening kennen.
Daarnaast vindt ik het gewoon een ultiem, simpel, maar daardoor juist mooi design. Lekker hoekig!
Eigenlijk was het ook de bedoeling dat deze wagen jarenlang achterin het zelfde hoekje van de schuur zou komen te staan, maar heb hem toch uit het stof getrokken. Er moet maar eens aan begonnen worden!
Ik hoop hier veel info te vinden, gezien ik eigenlijk totaal niet weet waar ik me nu weer in stort.
Daardoor zal ik dan ook een hoop vragen gaan stellen op dit forum en zal zoveel mogelijk alles bijhouden d.m.v. foto's.
Over het algemeen zijn forummers gèk op foto'tjes!
Wel gek, dat dit het enige forum was dat de internet-zoekmachine kon weergeven met Datsun-gerelateerde onderwerpen, zijn er niet meer Datsun-enthousiastelingen in Nederland?
Alvast aan plaatje bij het praatje onderaan het bericht.
De auto werd door de vorige eigenaar aangekondigd als niet-rot, maar hier en daar (bijna elke 2 a 3 vierkante decimeter) zit wel een roestig plekje.
Ik denk dat ik er in de zomer maar eens met de staalborstel overheen ga, gezien de wagen geheel in de Dinitrol zit en het chassis er aardig goed uitziet.
Daarnaast zal ik de remmetjes moeten vervangen (maar hoe? andere techniek dan Opel) en daarnaast moet de koppelingscili nder onder de kap óf bij het koppelingshuis vervangen worden of gereviceerd.
Tips zijn van harte welkom!
Ik hoop hier veel te kunnen vinden en wellicht in de toekomst mee te kunnen doen met toerritjes.
Groetjes en alvast dank!
(http://img225.imageshack.us/img225/9537/fora.jpg)
-
Welkom bij NCN! :)
Mooi project, ik ben benieuwd.
-
welkom, rijdt zelf ook datsun, wel een ouder type ;)
je hebt ook nog nippon car classics, maar die hebben geen forum, gaat daar nog per postduif ;)
-
Welkom hier! Mooi karretje O0
-
Welkom, erg tof om te zien!
-
welkom hier, aan het verhaal te lezen iig meer dan voldoende ervaring met oldtimers!
-
welkom!
-
Welkom. Leuke auto. Ik hoop dat ie er over een tijdje weer glanzend bij staat. O0
-
Gaaf, altijd leuk dit soort projecten O0
-
Welkom op het forum.
-
Welkom! ;)
-
Welkom bij NCN... leuk en vooral mooi project :cheer:
-
welkom ;)
-
Dank voor alle reacties!
De bedoeling was eigenlijk alleen om tussentijds dit object te voorzien van nieuwe APK en lekker kachelen...
...maar het blijkt dat hier veeel meeer aan moet gebeuren, eerst maar eens technisch voor elkaar maken zolang het binnen mijn vermogen ligt.
Vragen zullen spoedig komen! :p
-
1e vraag, waar kan ik eigenlijk aan onderdelen komen?
Kan ik alles nog bij de reguliere automaterialen zaak bekomen?
-
Meeste moet wel lukken hoor! En anders ebay en de dealer!
-
bij de automaterialen zaak is nog wel een hoop te krijgen voor dit model.
-
welkom! mooie cherry hoor ;)
-
Hoi,
Ja, het een en ander is nog gewoon verkrijgbaar, o.a. wiellager, remblokken, schoenen.
Mocht je toch zeggen het lukt niet of duurt mij te lang, Frido heeft zijn N10 nog te koop, deze is in nieuwstaat! Foto staat ook ergens op deze site. Zilverkleur.
-
Gaaf project!!
-
Hoi,
Ja, het een en ander is nog gewoon verkrijgbaar, o.a. wiellager, remblokken, schoenen.
Mocht je toch zeggen het lukt niet of duurt mij te lang, Frido heeft zijn N10 nog te koop, deze is in nieuwstaat! Foto staat ook ergens op deze site. Zilverkleur.
Hallo,
Over het algemeen ben ik een doorbijtertje, mocht het niet lukken - ken ik eigenlijk niet. :p
Ik heb dus nu ook ff gekeken en naar het schijnt is de koppelingscili nder (aan de versnellingsba k) vastgeroest door het lange staan.
Daarnaast doet de startmotor maar 1 maal rond en dan kapt ie ermee.
Nieuwe accu erin en dan weer 1 maal rond of half en dan kapt ie er weer mee.
Als ik dan nogmaals start, dan tikt ie alleen.
Sla ik er met een hamer op, dan gaat ie weer half rond en kapt ie weer.
Denk dat ie aan revisie toe is. Dat laten we dan aankomende week ff doen.
Verder ziet het er onder de kap redelijk uit.
Bumperdekplaat of voorbalk is rot en aan vervanging toe, iemand nog wat liggen?
Ik heb bij de plaatselijke onderdelenboer gevraagd, maar kon bijna niets vinden van de cherry N10 1980, kan ik dan bij de Nissan dealert terecht?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Groetjes!
-
Hallo,
Prima instelling, doorbijten.
Maar soms is het financieel aantrekkelijke r en gemakkelijker om een beter exemplaar te kopen. Zo zit ik zelf ook met de b310 coupe, het laswerk is redelijk veel, zelf geen ervaring, geen plaatwerk te leveren, dus zelf maken etc etc etc. Dan moet alles nog gespoten worden.
He, het is wel een leuk tijdverdrijf maar het moet geen bodemloze put worden en de kosten moeten niet te veel boven de waarde uitstijgen en die is snel bereikt helaas.
Maar, we gaan door!!
http://i.imgur.com/1XQpF.jpg (http://i.imgur.com/1XQpF.jpg)
Dit is al eens opgelapt door de firma bak en braad is wel iets lastiger te fixen
-
oproep op mp voor bepaalde onderdelen doet wonderen ;)
-
Ja, dat klopt. Ben al eens bij Johan Fokkens geweest en bij zijn oom. Tevens een bezoekje aan Manenschijn gebracht. Dus hierbij ook de oproep aan de NCN leden: Wie heeft nog plaatwerk voor de Datsun Sunny b310 1978-1980? Zoek nog een echte goede motorkap en een rechterachterp aneel, twee deuren is ook leuk maar dan wel alles voor de coupe.
-
al bij albert dolleman geweest? heeft ook heel veel voor de n10, kan je zijn mail adres wel pmen
-
Okay, bedankt voor je hulp!
-
Ben niet zo snel met dat internet, en dus ebay wordt al helemaal niet wat.
Kan ik ook op mijn eigen account op deze site mijn foto's uploaden, dat via-via internet is zo'n geklooi.
Maar goed, heb dus foto's van het euvel.
Startmotor is inmiddels gereviseerd, was een duur grapje.
Nu draait het blok wel lekker snel rond, echter heb ik geen ontsteking.
Ik denk dat ik geen vonk krijg bij de bougie, dus moet de bloemkolen ff uit de verdelerkap krabben.
Of zal ik gelijk maar even de ontsteking nieuw bestellen, zoals rotor-verdelerkap-contactpuntjes-bougies-bougiekabels?
Bougies zijn nog praktisch nieuw, wel oud en alleen nat geweest van olie, dan kun je ze toch nog wel gebruiken?
Groetjes en foto hieronder:
-
(http://i693.photobucket.com/albums/vv296/joewserneem/DATSUN%20CHERRY%20N10/1.jpg)
(http://img248.imageshack.us/img248/7742/48252380.jpg)
(http://img716.imageshack.us/img716/1368/91311857.jpg)
(http://img200.imageshack.us/img200/5193/75594073.jpg)
(http://img9.imageshack.us/img9/3074/90095636.jpg)
(http://img696.imageshack.us/img696/2245/53157368.jpg)
(http://img200.imageshack.us/img200/4751/46053503.jpg)
(http://i693.photobucket.com/albums/vv296/joewserneem/DATSUN%20CHERRY%20N10/8.jpg)
-
blokje mag wel een keer schoon gemaakt worden ;)
zo zag mijn blok er ook uit, beetje dasty (schoonmaakspul van de wibra) en een tuinslang doen wonderen
-
Datsun'etje vandaag aan het lopen gekregen! En HOE!
Hij loopt echt supermooi, ondanks de oude meuk die er nog opzit, ongelooflijk!
Wel moet de hulpcilinder aan de koppelingsbak vervangen worden, heb hem nog redelijk aan het koppelen gekregen, echter kwam ik erachter dat de platen vastzitten aan w.s. het vliegwiel of iets dergelijks.
Ik kan hem alleen verplaatsen als ik hem in de versnelling start.
Iemand nog tips over hoe ik de koppeling los kan krijgen? Ik zie dat ik er van bovenaf bij kan komen?
Dank U!
-
heb dit al 10 tallen keren gedaan
de boutjes van je afdek kap loshalen, dan zie je de koppeling.
eerst moet je de hulp cilinder van de koppeling aan de versnellingsba k los halen.
dan kijk je in de wielkast van het rechter voorwiel, daar zie je een ronde afdekkap met 3 schroeven. deze haal je los.
dan zie je je koppeling bediening, de rubbere afdek kap haal je los.
dan zie je een asje met borgring waarmee je hendel aan de koppeling bediening zit (je hulpcilinder drukt deze hendel in)
dan haal je de 8 boutjes los van je koppeling bediening, deze kun je nu met een beetje moeite los halen, uit je vernellingsbak gedeelte.
nu pak je een grote dop met flinke ratel en die zet je aan de andere kant van het blok op je krukas.
nu kun je deze rustig draaien tot je iedere keer een boutje van je koppeling ziet, deze draai je een paar slagen los, net zolang tot de koppeling los zit
en je deze kunt verwijderen, let op de stalen druk ring tussen vliegwiel en koppeling
zal eens kijken of ik foto's kan vinden ;)
-
hier zie je het rubber, de hendel, de koppeling bediening, en de afdekplaat
(http://94.100.113.8/1174650001-1174700000/1174687701-1174687800/1174687709_6_XYtT.jpeg)
-
Hallo,
Dank voor je antwoord.
Volgens je beschrijving haal ik zo de koppeling er kompleet uit incl. drukgroep of alleen de plaat?
Of hoe moet ik dat zien?
Sorry, maar ben meer van de plaatjes, voorstellingsv ermogen is niet zo je-van-het... :(
-
ja is lastig.
drukgroep haal je er zo uit, zit met 8 boutjes vast aan je vliegwiel, alleen wel zorgen dat de bediening eruit is, maar dat zie je zelf als je de afdekplaat los haalt.
maar heb je geen werkplaats handboek?? dingen zijn van onschatbare waarde zeg maar.
-
Hallo Mensen,
Mijn beste bedoelingen had ik met de Cherry.
Echter kan ik het project niet voltooien vanwege privé-omstandigheden.
Eveneens voor mijn andere project, wat me echt een strop is.
Het liefst doe ik de Cherry N10 aan iemand die hem de liefde geeft die hij nodig heeft en hem wil opknappen.
Liever niet aan onderdelen-jagers, daar is ze te zeldzaam voor.
Ik heb nog maar 2 andere eigenaars gevonden van een 4 deurs-versie.
Het gaat me echt aan het hart en ik hoop er een goed baasje voor te vinden.
Groetjes en bedankt voor alles!
-
Erg vervelend, maar soms moet je keuzes maken...
Hopelijk kun je in de toekomst de boel weer oppakken!
Succes! :)
-
The Datsun is btw naar de zoon gegaan van de oprichter van Nippon Classics.
In de hoop dat deze gerestaureerd wordt.
Heb verder nog een paar auto's gevonden die het veld moeten ruimen.
HIER de link (http://link.marktplaats.nl/449378159)
Sorry, maar moet veel opruimen door ruimte-gebrek, zonde als het naar de sloop moet.
Groetjes.
-
pffff dat motorruim... dammit
benieuwd hoe dit gaat worden :D
welkome!
-
Rob. Lees eens goed.......... ..
Zonde dat dat oude spul weg moet. Idd hopen dat het bij een goede eigenaar terechtkomt.